Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Hakotrac 2000V tändspole

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Eds110 (trådstartaren)

#1 » 18:37:43, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Blev nyligen medlem eftersom d finns så mycket godbitar om allt o inget :razz: Har en Hakotrac D522 med Ferryman som stått i ett hörn på logen som nu är igång (troligen) tack vare detta forum :grin: MEN har sen 10-15 år plogat snö med min Hako 2000V med bensinmotor (tvåcylindrig Onan) o då börja den misstända o sen tvärstanna, möjligen blev hon avis på dieseln (min tanke).
Efter lite felsök verkar d som tändspolen är problemet men jag fattar inte riktigt uppbyggnaden av tändsystemet (fd kyrkogårdsarbetare).
En plus från tändningslåset direkt till tändspolen (check), en minus via brytarspetsen till tändspolen men dålig gnista på ett stift!!
Kan vara svårt o hitta en sån tvåpolig spole men kan man inte sätta dit två separata? På min Flextrac är det två spolar men oxå två brytarspetsar!

Hoppas nåt teknikgeni fattar vad jag menar o ger mig tips!
Eds110
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:03, 28-01-2022
Ort: Sala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hakotrac 8018



G-son

#2 » 20:10:10, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dålig kondensator kan också ge klen gnista, såna är mer universella än tändspolen så enkelt att prova en annan.

Om jag förstått saken rätt angående tändspolar av "waste spark" typ kan t.ex. avbrott i tändspolen på den till synes "bra" sidan leda till dålig gnista ut från den andra kabeln. Det är samma ström som ger gnista på bägge stiften samtidigt, så hela kretsen behöver vara okej för att det ska bli bra.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 20:16:51, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett vanligt fel som orsakar dålig gnista på ena stiftet är om det blir överslag från den "inre" änden av tändspolens högspänningslindning till primärlindning. Detta kan vara svårt att ohmmäta sig fram till med en vanlig multimeter, man kan behöva testa med en megger som ger några hundra volt mätspänning.

För några år sedan när jag blev inblandad i att hjälpa till med en tändspole i ett liknande fall, så blev det en dubbeltändspole som kom från en skrotad personbil (någon Hyundai från 90-talet vill jag minnas). Den kompletterades med ett förkopplingsmotstånd i serie med primärlindningen för att få samma resistans som i originaltändspolens primär. Ett brytarstyrt 12 V-system brukar vilja ha 3-4 ohm i primärlindningen för att inte brytarna ska brännas sönder för fort eller för den delen tändspolen bli överhettad, medan brytarlösa eller magnettändsystem har mycket lågohmigare primär (0,3 - 1,5 ohm).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#4 » 20:58:36, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla tändstiftshattarna och tändkablarna efter skador. Det kan man göra när det är lite fuktigt och mörkt ute. Är det småsprickor i isoleringen så kan man få fint ljusspel när elen går utvändigt på kablarna.

Dubbelspolar sitter på nästan alla flercylindriga motorcyklar och snöskotrar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#5 » 21:45:54, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock är praktiskt taget alla snöskotertändspolar och en hel del MC-tändspolar avsedda för s k CDI-tändsystem (capacitor discharge ignition). De är inte lämpliga för ett brytarstyrt system ens med förkopplingsmotstånd på primärsidan. Dubbeltändspolar från personbilar är ett bättre val i så fall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Eds110 (trådstartaren)

#6 » 08:30:17, 15-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla som svarat/tipsat mig i frågan. Har kollat lite noggrannare o brytarspetsen är i "toppskick". Tändkablar, stift mm helt okej. Fin gnista på ett stift men såg att på förkopplingsmotståndet har tidigare ägare satt dit ett plåtbleck, dvs överkopplat motståndet! Det verkar väl inte så lyckat eftersom tändspolen är märkt 6V o elsystemet är 12V. Kan tändspolen ha gått "ihjäl" pga överspänning? D verkar troligt, får försöka hitta rätt instrument o mäta spolen.
Återkommer med resultat!
Eds110
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:03, 28-01-2022
Ort: Sala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hakotrac 8018

torbjorn_forsman

#7 » 09:53:11, 15-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är mycket troligt att tändspolen har fått det lite hett om öronen då.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#8 » 09:08:57, 16-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast min erfarenhet från bilsidan är att brytar spetsarna också tar stryk då...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Eds110 (trådstartaren)

#9 » 08:39:29, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Nu har kollat lite noggrannare efter tipsen jag fått o angående motståndet jag trodde var överkopplat stämde inte d. Det är nåt som inte är ledande (bakelit kanske) som kanske stabiliserar motståndet. Mätte motståndet till 1,8 ohm (vad nu d betyder i sammanhanget)?
MEN när jag synade tändspolen lite närmare hittade jag en spricka på undersidan o lite bränt på plåten där den satt så d verkar va problemet. Överslag till jord helt enkelt (skiit oxå) o att hitta nån liknande ser inte lätt ut?
Kanske bättre att söka nåt från bilsidan! Dessutom en spole för 12 volt. Gäller bara att se till att sätta tändkablarna till rätt cylinder så gnistan kommer vid rätt tidpunkt :smile:
Fortsättning följer......

1 person gillar det här inlägget.
Eds110
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:03, 28-01-2022
Ort: Sala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hakotrac 8018

braha

#10 » 09:02:34, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändspole från äldre Kohler:s 2-cyl boxer eller HD?
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Eds110 (trådstartaren)

#11 » 10:57:30, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för d tipset! Har snabbkollat lite på bilar o d verkar finnas på äldre Fiat-Citroen m.m o inte så dyra
Eds110
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:03, 28-01-2022
Ort: Sala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hakotrac 8018

torbjorn_forsman

#12 » 11:47:39, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller, som sagt, vilken "dubbel dubbeltändspole" som helst från valfri 90-00-talsbil, kompletterad med lämpligt förkopplingsmotstånd. Se bara till att inte välja en tändspole som är avsedd för CDI eller som har inbyggd elektronik.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Eds110 (trådstartaren)

#13 » 12:10:17, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste man ha motstånd om man tar 12 V spole? D kanske "skyddar" brytarspetsen? Till 6 V antar jag att motståndet sänker från 12 till 6 V men jag har ingen kunskap om "tocket" sånt här. Försökte kika på elsystemet o fatta men förra ägaren har dragit om nästan allt o tagit färger som inte finns på elschemat (överskott på gult)
Eds110
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:03, 28-01-2022
Ort: Sala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hakotrac 8018

torbjorn_forsman

#14 » 13:05:08, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tar en spole som är avsedd för ett brytarlöst 12 V-system med strömbegränsning, så behövs förkopplingsmotstånd. Välj motståndet så att summan av det och primärlindningens resistans blir 3-4 ohm. Om t ex tändspolens primärlindning har 0,4 ohm, så kan förkopplingsmotståndet få bli 2,6 - 3,6 ohm, man kan välja 2,7 eller 3,3 som är standardvärden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#15 » 13:59:27, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMW mc från 70-talet har 2 st 6 Volts spolar som är parallell kopplade och brytare. Efter -81 så har de elektronisk tändning och 2 spolar. Jag har inte kollat om det är samma modell av spolar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se