Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Stiga SD9813 2009, varvtal pendlar

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

lv_101 (trådstartaren)

#1 » 18:07:57, 16-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog över en Stiga SD9813 (13,5hk) från förre ägaren av gården. Fick igång den förre året och den gick bra hela säsongen efter en del fix. Nu ville jag starta upp den igen, och den startar bra, men pendlar våldsamt i varvtal, verkar pendla mellan tumgång och full gas hela tiden. Det syns att regulatorn (stången) pendlar fram och tillbaka i jämn takt. Den ena fjädern som enligt sprängskissen skal vara där, den finns och verkar vara OK. Jag har lagt en del tid och pengar på denna redan, byt remmar, knivar, löphjul, svetsat upp klippdäcket, nyt batteri m.m. Vill därför gärna fixa detta. Det finns en förgasare att köpa (resevdelsnummer 118550375/0, ca 900kr). Är det något annat jag kan testa innan jag köper ny förgasare ? Oljen byte jag förre året, luftfiltret ser bra ut.

Länk till förgasaren :
http://www.olsana.se/carburator-stiga-118550375-0.html
lv_101
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:59, 14-10-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Lastbil



torbjorn_forsman

#2 » 18:34:23, 16-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om regulatorn pendlar på en förgasarmotor, så är den vanligaste orsaken att motorn inte svarar omedelbart på gaspådrag utan med en viss fördröjning. Om förgasaren har någon form av accelerationsanrikning (t ex accelerationspump, eller en dämpkolv som på en gammal SU eller Stromberg bilförgasare), så är det troligt att den inte fungerar. Om det inte finns accelerationsanrikning så är den mest sannolika orsaken att bränsleblandningen av någon anledning är för mager. Det kan t ex bero på tjuvluft, delvis igensatt huvudmunstycke, ev ställskruv för justerbart munstycke felinställd, för låg nivå i flottörhuset, någon igensatt kanal i förgasaren eller kanske något helt annat.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lv_101 (trådstartaren)

#3 » 08:40:01, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde bort tråden här, tacker för svaret Torbjörn. Kan berätta att maskinen nu går hyfsat bra, i alla fall tillräckligt bra vid fullgas och mellangas. Varvtalet pendlar fortfarande lite på tumgång och lågvarv. Jag tömde ut al gammal bensin, ny slang till vevhusventilationen och experimenterade lite med justeringen till reglatorstaget. Den har nu klippt gräs ca 4 timmar utan problem. Blir det problem igen får jag kolla över förgasaren, hittar dock ingen repsats, bara ny förgasare om så behövs.
lv_101
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:59, 14-10-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Lastbil

SwedEh

#4 » 10:33:49, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om regulatorn pendlar på en förgasarmotor, så är den vanligaste orsaken att motorn inte svarar omedelbart på gaspådrag utan med en viss fördröjning. Om förgasaren har någon form av accelerationsanrikning (t ex accelerationspump, eller en dämpkolv som på en gammal SU eller Stromberg bilförgasare), så är det troligt att den inte fungerar. Om det inte finns accelerationsanrikning så är den mest sannolika orsaken att bränsleblandningen av någon anledning är för mager. Det kan t ex bero på tjuvluft, delvis igensatt huvudmunstycke, ev ställskruv för justerbart munstycke felinställd, för låg nivå i flottörhuset, någon igensatt kanal i förgasaren eller kanske något helt annat.


...eller en så enkel sak som ett bränslefilter som håller på va tätt...
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se