Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

kohler 14 hk motor till belos

81 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

ingiza (trådstartaren)

#46 » 12:29:51, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ursäkta att det blev fel me bilderna 4 likadana.sätter man i skruven utan koppen täcker den halva hålet, med koppen bör den således stanna precis under. jag gör en paus nu skall åka o hämta en bil o handla lite men fortsätter senare eller imorron. nu har jag fått blodad tand o ger mej inte förren motorn är igång.

2 personer gillar det här inlägget.
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.



ingiza (trådstartaren)

#47 » 08:17:22, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första försöket idag. Satte ihop förgasaren öppnade huvudmunstycket mer än vanligt lite bensin i cylindern. motorn gick runt några varv lät bra utom att ljuddämparen är totalt upprostad. Tog bort stiftet, var blött torka av prova gnistan den finns kanske inte den starkaste jag har sett men regelbunden. Lite bensin i cylindern provade igen inget liv. Gasspjället helt öppet o lite startgas då spottade han till i förgasaren.Som om han tände för tidigt, men har inte förstått om och hur man kan ändrar tändningen.
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

SvampenT15

#48 » 08:48:17, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra då kanske det kommer bränsle till cylindern. Det finns ett litet trix till . Om jag så rätt på bilderna så verkar det finnas en regulator arm bakom förgasaren? Så dra på full gas och dra armen åt det håll som det går att dra den och prov starta igen. Det brukar fungera på gamla briggs motorer när dom är tjuriga. Ang ställa tändning så vet inte jag hur det ser ut på den motor du ha men lite bilder så klarnar det.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Murre o2

#49 » 09:17:31, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får mig att undra om du verkligen har gnista nog :???: lite tips på hur kolla här. https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... a-gnistan/.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#50 » 09:32:52, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På gamla briggsmotorer är typiskt att de bara går att starta på tomgång, om insugningsventilen är otät så kompressionen vill blåsa tillbaka in i förgasaren. Mest tydligt märks detta på de motorer som har membranförgasare (Vacu-Jet, Pulsa-Jet m fl), inte så mycket vid flottörförgasare.

En del svänghjulsmagneter har egenheten att de, förutom den "rätta" gnistan, också kan ge en svag gnista i det ögonblick då brytarna sluter, vilket kan ge baktändning genom förgasaren och andra konstigheter. På en del Yamaha snöskotrar från 70-talet satt det en "hemlig" burk parallellt med brytare och kondensator som, på japansk engelska, kallades "maverick spark suppressor" eller nåt sånt, som skulle hindra detta. I övrigt kan sådana problem orsakas av en kondensator som är i dåligt skick eller har fel värde.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ingiza (trådstartaren)

#51 » 10:28:39, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppskattar all hjälp!! ska försöka bena ut all info.det där med tomgång stämmer väldigt bra när motorn gick han var mycket egensinnig så gjorde man fel kunde man göra nåt annat ett par timmar.jag hade ventilerna demonterade och slipat med pasta och fått dom täta nog att fördubbla kompressionstrycket. har bytt kondensator o brytare tändstift tändspole.spolen är biltema men den ger gnistor lika bra som den gamla så det är nog inte felet.i tändkabeln finns det ström erfor det nyss av misstag.bröt isär ett boschstift till en till 2 mm gap blev kraftiga gnistor några sekunder sen stendött.provade med öppna spjäll utan framgång.tog nåra fler bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

SvampenT15

#52 » 11:00:25, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det bli lite lurigt. Ni som kan det här bättre än mig får gärna rätta mig om jag har fel!! På bild 1 ser man en liten plåt låda med en gul kabel det är väl där brytarna sitter. Kan man påverka tändläget där ?? Tändspolen får ju ström från samma batteri som startmotor jag har för mig att det kan vara så att startmotorn tar en del av den ström som nog skulle till tändspolen. Prova om du kan med ett extra batteri till enbart spolen. Då kanske du kan få bättre gnista. Men som sagt detta är gissningar. Spolen vill ha minst 12 volt för att göra det den ska. Kondensator är luriga ofta är det jordfel skrapa rent till plåten där kondingen sitter
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

torbjorn_forsman

#53 » 11:21:53, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltematändspolar är ofta rätt suspekta, hög förlustfaktor pga dålig plåt i järnkärnan mm. Men den borde ju ge gnista så det räcker för att få igång motorn, om bara tändspolen får full spänning även då startmotorn körs. Se upp med om det finns ett förkopplingsmotstånd för tändspolens primärlindning, i så fall måste du ha en tändspole avsedd att gå med samma motstånd (t ex originaltändspole från en VW Golf från sent 70-tal).
En sak att tänka på på lite längre sikt är, att Biltematändspolen förmodligen är oljefylld (märks på att det skvalpar i den och det finns en skruv i botten av hålet för tändkabeln). Sådana tändspolar får inte monteras liggande eftersom en del av lindningen då kommer ovanför oljan och inte får kylning. De måste monteras stående med anslutningarna rakt upp eller rakt ned, Tändspolar som är fyllda med gjutmassa (som det inte skvalpar i), kan monteras i vilket läge som helst.

Ett test du kan göra: Vrid runt motorn för hand till ett läge där brytarna är slutna. Slå sedan på tändningen och mät spänningsfallet dels mellan + på batteriet och + på tändspolen (anslutning 15), dels mellan - på tändspolen (anslutning 1) och jord. Det bör inte vara mer än på sin höjd 0,5 V på någondera sidan om det inte finns ett förkopplingsmotstånd.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#54 » 12:42:52, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av bilderna att döma så sitter det ju ett förkopplings motstånd innan tändspolen så det gäller att det är rätt tändspole, inte en vanlig 12V! Samt att matningen med 12v så länge startmotorn är inkopplad fungerar. Lite att mäta där...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

ingiza (trådstartaren)

#55 » 13:00:35, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har ju gamla tändspolen kvar som satt när motorn fungerade går lätt att byta tillbaka. men det här med strömmen verkar intressant att pröva med extrabatteri. men ändå så har ju motorn alltid startat även om batteriet varit på gränsen att ta slut. jag är tacksam för engagemanget men vi kanske alla behöver en paus.
så jag skiter i den belosen nu .och återkommer här när jag har testat era teorier.
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

Berntson

#56 » 13:07:11, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla avståndet på brytarna,0,4, och att den lilla axeln som påverkar brytarna går lätt och
inte fastnar i yttre läge (med brytarna öppna).
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

ingiza (trådstartaren)

#57 » 09:07:06, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godmorron Beloslovers. idag har jag gjort lite elektriska mätningar .Det verkar vara ström på tändspolen på alla kontakter vid alla lägen på tändningslåset !kontakt mellan vit och gul då går starten.
tändlåset är märkt 50 150 15 P dom sitter inte mitt för kablarna men i den ordningen på andra sidan står det 30 mitt för röda kabeln brytaren var stängd. inget märkbart spänningsfall.
bifogar 1 bild.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

Berntson

#58 » 09:14:34, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har strömbrytaren med tändningen att göra eller är den till belysning?
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

ingiza (trådstartaren)

#59 » 09:52:48, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

den är till belysningen
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

torbjorn_forsman

#60 » 10:07:15, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om brytarna är slutna ska det ju bli 0 V mot jord på den gul/gröna ledningen som går mellan tändspolens kl 1 (minus) och brytarna. Har du spänning där trots att brytarna är slutna, så är det dags att titta till dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se