Biltematändspolar är ofta rätt suspekta, hög förlustfaktor pga dålig plåt i järnkärnan mm. Men den borde ju ge gnista så det räcker för att få igång motorn, om bara tändspolen får full
spänning även då startmotorn körs. Se upp med om det finns ett förkopplingsmotstånd för tändspolens primärlindning, i så fall måste du ha en
tändspole avsedd att gå med samma
motstånd (t ex originaltändspole från en VW Golf från sent 70-tal).
En sak att tänka på på lite längre sikt är, att Biltematändspolen förmodligen är oljefylld (märks på att det skvalpar i den och det finns en
skruv i botten av hålet för tändkabeln). Sådana tändspolar får inte monteras liggande eftersom en del av lindningen då kommer ovanför oljan och inte får kylning. De måste monteras stående med anslutningarna rakt upp eller rakt ned, Tändspolar som är fyllda med gjutmassa (som det inte skvalpar i), kan monteras i vilket läge som helst.
Ett test du kan göra: Vrid runt motorn för hand till ett läge där brytarna är slutna. Slå sedan på tändningen och mät spänningsfallet dels mellan + på batteriet och + på tändspolen (anslutning 15), dels mellan - på tändspolen (anslutning 1) och
jord. Det bör inte vara mer än på sin höjd 0,5 V på någondera sidan om det inte finns ett förkopplingsmotstånd.