Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

2-taktsolja som förgasarrengöring

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

GillarFixa (trådstartaren)

#1 » 10:54:26, 08-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte ett litet defekt elverk på 1200W som inte fungerade.
Det visade sig vara fel på bensinkranen, fel material i bensinslang (igentäppt), glapp kontakt mellan tändhatt och tändkabel och ett felaktigt tändstift så ingen gnista.
Nu går den, men den är lite svårstartad och kräver manuellt pillrande på gasspjället, sedan kräver den choke till den är ordentligt varm. Den reagerar lite sent på laständring så den stannar när man kopplar på en elektrisk last om man inte är försiktig Jag gissar på lite igenklägggad förgasare och munstycken, men jag vill helst slippa montera isär den om jag inte måste...

Jag har för mig att man kan blanda i lite 2taktsolja i bensinen och att den har motsvarande renande tillsatser som att köpa svindyra STC förgasarrengöringsmedel (300 kr på Mekonomen) som jag ser väldigt blandade omdömen om.

Någon som har åsikter här? Finns det några budgetprodukter som fungerar? Någon risk att blanda 2% 2taktsolja i ett par liter bensin och köra igenom?
Tanken är att sedan använda akrylatbensin i den för att minska risk för fällningar i förgasaren..
GillarFixa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 27-04-2019
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 12:17:54, 08-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvåtaktsolja löser knappast upp någon smuts. Det finns inget som heter akrylatbensin, men du kanske menar alkylatbensin? Akryl, akrylat mm är kemiska produkter som kan förekomma i färger, limmer, tätningsmassor etc men de har inget i bränslen att göra.

Om du vill prova en lågbudget-förgasarrengöring så föreslår jag att du använder vanlig 95-oktanig mackbensin, den innehåller till skillnad från alkylatbensinen en del cykliska kolväten (bensenringar) som har förmåga att lösa upp hartser mm. Etanoltillsatsen bidrar också en del. Vill du få ännu mer rengörande effekt, så blanda ut bensinen med upp till 20 % thinner (billigaste cellulosaförtunningen från t ex Biltema). Men detta fungerar bara om det är organiska avlagringar (hartser från gammal bensin mm) som ställer till förgasarproblemen. Om det skulle röra sig om ärg, metallsalter mm (t ex som följd av att motorn har stått ett tag med vatten i botten av flottörhuset) så blir man så illa tvungen att plocka isär för rengöring.

Alkylatbensin är olämplig om man vill undvika igenkläggning av förgasaren, färgämnet som finns i en del märken av alkylatbensin kan limma igen en förgasare fullständigt om den får stå så länge att bränslet avdunstar ur flottörhuset. En säkrare metod är att köra på vanlig mackbensin och att se till att förgasaren är fullständigt tom på bränsle om elverket ska stå oanvänt länge. Enklaste sättet att säkerställa det är att stänga bensinkranen och låta motorn gå tills den stannar av bränslebrist, om flottörhuset har en bottenplugg kan man lossa den för att tappa ur det sista.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#3 » 23:13:49, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för typ av förgasare?

Flera av symtomen du nämner hör till olika brister
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 23:20:36, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vågar nästan sätta en slant på att det är en enkel kinesisk flottörförgasare, snarlik dem som man hittar på t ex B&S och Tecumseh.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49

#5 » 10:46:52, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tvåtaktsolja löser knappast upp någon smuts. Det finns inget som heter akrylatbensin, men du kanske menar alkylatbensin? Akryl, akrylat mm är kemiska produkter som kan förekomma i färger, limmer, tätningsmassor etc men de har inget i bränslen att göra.

Om du vill prova en lågbudget-förgasarrengöring så föreslår jag att du använder vanlig 95-oktanig mackbensin, den innehåller till skillnad från alkylatbensinen en del cykliska kolväten (bensenringar) som har förmåga att lösa upp hartser mm. Etanoltillsatsen bidrar också en del. Vill du få ännu mer rengörande effekt, så blanda ut bensinen med upp till 20 % thinner (billigaste cellulosaförtunningen från t ex Biltema). Men detta fungerar bara om det är organiska avlagringar (hartser från gammal bensin mm) som ställer till förgasarproblemen. Om det skulle röra sig om ärg, metallsalter mm (t ex som följd av att motorn har stått ett tag med vatten i botten av flottörhuset) så blir man så illa tvungen att plocka isär för rengöring.

Alkylatbensin är olämplig om man vill undvika igenkläggning av förgasaren, färgämnet som finns i en del märken av alkylatbensin kan limma igen en förgasare fullständigt om den får stå så länge att bränslet avdunstar ur flottörhuset. En säkrare metod är att köra på vanlig mackbensin och att se till att förgasaren är fullständigt tom på bränsle om elverket ska stå oanvänt länge. Enklaste sättet att säkerställa det är att stänga bensinkranen och låta motorn gå tills den stannar av bränslebrist, om flottörhuset har en bottenplugg kan man lossa den för att tappa ur det sista.

Jag vill nog inte hålla med dig om detta med att alkylatbensinen ska lämna färgrester i förgasaren. Har använt denna typ av bensin både till mina motorsågar och gräsklippare i många år utan minsta problem. Däremot kan bilbensinen som innehåller en stor del etanol skada gummit i förgasarna. Min gräsklippares förgasarmembran hade tydliga skador som min lokala verkstad också påpekade. Den förra ägaren hade kört på vanlig bilbensin.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#6 » 11:48:52, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att etanol skulle skada gummi är en myt. Om du tittar i materialkompatibilitetstabeller hos vilken gumminasare som helst (Hydroscand, Trelleborg etc), så ser du att alla gummikvaliteter som är specade att tåla bensin, också tål etanol. Däremot gäller inte det omvända, det finns många sorters gummi som tål etanol men inte bensin.
Det finns ju inte heller någon anledning att tillverkarna av förgasare till småmotorer skulle använda andra gummikvaliteter än de som är beprövade sedan många tiotals år då alkylatbensin inte fanns på marknaden, samt på den tiden alla personbilar hade förgasarmotorer.

En sak som möjligen kan spela spratt är dock den att om en gammal gummidetalj har utsatts för bensin i många år, så har den vittrat sönder och blivit mer eller mindre porös med tiden, porerna har dock satts igen av hartser från bensinen. Om man sedan utsätter denna gummidel för ett bränsle med högre etanolhalt så kommer etanolen att lösa upp hartserna och då märks det hur dåligt gummit egentligen har varit sedan länge.

Beträffande problemet med färgrester från alkylatbensin så är det helt klart skillnad mellan olika fabrikat av alkylatbensin. Det kan också tänkas att en del av de märken som en gång i tiden fick riktigt dåligt rykte av den anledningen (bl a OKQ8) senare har ändrat sammansättningen. Och det är aldrig något problem på en motor som används så ofta att bensinen aldrig hinner avdunsta ur flottörhuset.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GillarFixa (trådstartaren)

#7 » 14:50:39, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket riktigt en no-name motor, har slutit mig till att den heter SPE80. Den eller kopior av den (eller om denna är en kopia av nån annan) verkar sitta i flera olika modeller, bla tror jag de sitter i elverk märkta Champion och Stanley om jag kommer ihåg rätt.

Torbjörn Forsman, Även om tätningar och packningar tål bensin och etanol, så uppfattar jag väl att thinner i olika varianter är mycket mer aggressivt. Är det verkligen ofarligt att tillsätta 20% cellulosathinner i bensinen?

Den där iden med att ha akylatbensin i tanken är bara för att den skall stå redo vid ett eventuellt strömavbrott. Du har kanske rätt att det är bättre att lagra bensinen i en separat tank. Akylat har i vart fall rykte om sig att vara mer lagringsbeständig än standard 95-oktan. Stämmer inte det?

torbjorn_forsman skrev:Det där med att etanol skulle skada gummi är en myt. Om du tittar i materialkompatibilitetstabeller hos vilken gumminasare som helst (Hydroscand, Trelleborg etc), så ser du att alla gummikvaliteter som är specade att tåla bensin, också tål etanol. Däremot gäller inte det omvända, det finns många sorters gummi som tål etanol men inte bensin.
Det finns ju inte heller någon anledning att tillverkarna av förgasare till småmotorer skulle använda andra gummikvaliteter än de som är beprövade sedan många tiotals år då alkylatbensin inte fanns på marknaden, samt på den tiden alla personbilar hade förgasarmotorer.

En sak som möjligen kan spela spratt är dock den att om en gammal gummidetalj har utsatts för bensin i många år, så har den vittrat sönder och blivit mer eller mindre porös med tiden, porerna har dock satts igen av hartser från bensinen. Om man sedan utsätter denna gummidel för ett bränsle med högre etanolhalt så kommer etanolen att lösa upp hartserna och då märks det hur dåligt gummit egentligen har varit sedan länge.

Beträffande problemet med färgrester från alkylatbensin så är det helt klart skillnad mellan olika fabrikat av alkylatbensin. Det kan också tänkas att en del av de märken som en gång i tiden fick riktigt dåligt rykte av den anledningen (bl a OKQ8) senare har ändrat sammansättningen. Och det är aldrig något problem på en motor som används så ofta att bensinen aldrig hinner avdunsta ur flottörhuset.

1 person gillar det här inlägget.
GillarFixa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 27-04-2019
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 16:12:58, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om kanske gummidelarna inte tål thinner hur länge som helst, så gör det knappast någon större skada att de utsätts tillfälligt för thinner i samband med rengöringen. Man bör kanske inte lämna elverket stående flera dar med thinnerhäxbrygd i bränsleystemet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#9 » 09:23:55, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som svar på frågan så spelar det nog ingen roll vad du häller i tanken för att försöka rengöra nåt. Är antagligen helt verkningslöst om man utgår ifrån att delarna har normala beläggningar av tex torkad bensin.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#10 » 07:58:03, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan mycket väl ligga ett korn av sanning i att tvåtaktsolja skulle kunna vara rengörande.
- är det hartser som är problemet så kan olja bidra till att lösa upp dom, helst vill du ha en olja med mkt estrar i ( syntet.)
Har du testat en italiensk förgasar tune up?
( Fullt spjäll och sätta handen för öppningen med motorn igång...ta bort handen innan motorn surat ner helt vänta tills den tagit sig och upprepa några gånger.
Det här drar soppa med en j..la fart genom alla kanaler som soppan kan nå.)

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Iznogoud

#11 » 08:12:17, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Som svar på frågan så spelar det nog ingen roll vad du häller i tanken för att försöka rengöra nåt. Är antagligen helt verkningslöst om man utgår ifrån att delarna har normala beläggningar av tex torkad bensin.
Nja, E85 har en kraftigt rengörande effekt på gamla bensinavlagringar i tankar och ledningar.
Alla som provat konvertera en gammal bensinmotor till E85 drift har nog noterat hur bränslefiltrena fyllts med skit, som efter torkning påminner om Kanel.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Ulric Eriksson

#12 » 14:12:16, 25-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa budgetalternativet torde väl vara att bita i det sura äpplet och skruva isär förgasaren. Promeister förgasarrengöring på sprayburk, 79 kronor. Kan aldrig tänka mig att det är effektivare att hälla något i tanken.

1 person gillar det här inlägget.
Ulric Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:22, 22-07-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24
Nuffield Universal 4
2 st BM Volvo 350
Nuffield 10/60


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se