Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

val av bensin

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Nirak (trådstartaren)

#1 » 12:36:04, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Nu när jag inte längre kan fråga min bror Skogsgurra (saknar honom!) om allting tänkte jag att jag kan testa att ställa en fråga här. Möjligen är det här fel kategori och i så fall hoppas jag att någon vänlig själ skickar vidare till rätt ställe.

Jag har lånat ut min stuga till kompisar mot att de skulle klippa gräset. Utöver gräsklipparen finns en större och en mindre grästrimmer, båda drivs med tvåtaktsbensin. Jag skickade för säkerhets skull med en dunk med tvåtaktsbränsle också. Sen fick kompisarna besök och kompisarnas kompisar ville hjälpa till och fyllde fyrtaktsbränsle i båda. Den större motorn skar och är skrot, den lilla har inte skurit ännu, för den har de bara kört en liten stund. Min fråga är: Räcker det att tömma ur fyrtaktsbränslet och fylla med tvåtakts i stället, eller måste motorn göras ren, innan jag kan använda den igen?

Undrar

Syrran
Nirak
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:11, 27-10-2020
Ort: Dalarna
Maskintyp: Redskapsbärare



Tracdoc

#2 » 12:47:21, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det räcker med att byta bränslet, det går även hälla några droppar olja genom tändstftshålet och dra runt innan du startar om du vill känna dig säker.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dea

#3 » 17:13:02, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trist när det blir så när man lånar ut :sad: hoppas på att där fanns en del gammal soppa så där var lite olja i den som inte hade skurit :grin: men som sagts så töm och fyll med rätt typ av bränsle.

Gurra är saknad för alla sina bra inlägg här :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Nirak (trådstartaren)

#4 » 18:46:31, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra besked. Jag tolkar det som att jag inte behöver försöka skruva isär motorn och rengöra den och det är tur, för då hade jag troligen sabbat den på det sättet i stället. Tömma, droppa i lite olja, fylla med rätt bensin och sen är det bara att köra, eller hur?

Syrran
Nirak
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:11, 27-10-2020
Ort: Dalarna
Maskintyp: Redskapsbärare

jonnordvall

#5 » 20:09:10, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns dom som avråder från att byta från vanlig soppa till alkylat ex aspen men jag har aldrig haft något problem. På våra små Askaner kör jag enbart aspen. Tankar på tapp men går ju att köpa på 5litersdunk oxå.
Fördelen är att dom alltid startar och går oavsett om dom blivit stående ett halvår eller ett år eller mer. Och jag vet wtt det är rätt blandat.
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Tracdoc

#6 » 20:16:46, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nirak skrev:Tack för bra besked. Jag tolkar det som att jag inte behöver försöka skruva isär motorn och rengöra den och det är tur, för då hade jag troligen sabbat den på det sättet i stället. Tömma, droppa i lite olja, fylla med rätt bensin och sen är det bara att köra, eller hur?

Syrran

Rätt uppfattat :thumme: .

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se