Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Renovera eller modernisera (byta) motor

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

SwedEh (trådstartaren)

#1 » 18:52:04, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en nu lite till åren kommen Jonsereds åkgräsklippare, ict 13 heter den och ser ut så här
Bild

fast det står 13 på den istället för 14. plus att den ser lite mer kantstött ut... Tror klipparen är av årsmodell 01, om jag inte minns helt fel..

Fick den för 7-8 år sen, vet inte hur mycket den gått innan men jag har förutom min gräsmatta klippt två till regelbundet plus en extra en till tre gånger per sommar. Alla utom en är rätt stora och tar ca 1,5 till 2,5 timmar att klippa varje gång.

Maskinen har gjort sin tjänst utan egentliga problem. Det som varit har mer berott på andra omständigheter såsom en söndrig kniv pga en tegelsten som sprungit och gömt sig i gräset. En knivbult valde också att begå självmord vid ett annat tillfälle ... Sen tror jag inte det varit nåt mer än nåt träd eller så som hoppat framför klipparen så plasten på huven fått lite blessyrer.

Men. redan förra sommaren så blev man tvungen att fylla på en skvätt olja ibland, och nu i somras så gick det från att fylla på en skvätt ibland till att hälla i lite mer rejält och mot hösten så var oljeförbrukningen och bensinförbrukningen nästan i samma klass... Helst skulle man köra uppför då nerförsbackar resulterade i att folk trodde det brann. :)

Motorn som sitter i är en sån som är på bilderna nedan

Bild
Bild



Har funderat på att ev renovera den.. har inte räknat på delarna men misstänker att det kan springa i väg en del så därför har jag även funderat på att köpa en ny lite modernare motor,

Helst vill jag ju komma undan så billigt som möjligt, och helst med så lite jobb som möjligt då jobbet måste göras från då de går att göra nåt ute tills gräset måste klippas.

Att renovera kanske blir billigast,,fast då är det fortfarande en stenålderskonstruktion , Har kikat på andra alternativ och på e-bay kan man hitta loncinmotorer, eller åtminstone kallas de så hos b.la en säljare i italien. Skla jag liks byta så gör det inget om det blir nån extra hästkraft . har kikat på de som uppges ge 14,5 och 16 hk. Priset inkl frakt landar då på nånstans från 5500 till 1000 1500 mer. Lägger man på några tusenlappar kan man få en briggs & stratton intek. Hur stor skillnad i kvalitet är det på briggs vs loncin?

Det som talar för renovering är att det torde bli billigast, Det som talar för en lite modernare motor är lite mer kraft, borde gå lite finare och hushålla lite bättre med bensinen...

Tankar och funderingar kring detta...?
Kanske nån har en passande motor till övers?

(förresten, finns det ingen motsvarighet till ardun-toppar till briggs%stratton motorer? )
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"



Nemesis_turbo

#2 » 10:50:23, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du kollat så inte luftfilter är tätt och att vevhusvent är ok? min briggs i min opartner droge n himskans massa olja bytte luftfilter blev typ utan förbrukning
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

SwedEh (trådstartaren)

#3 » 14:17:03, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfiltret är nytt och vevhusventilationen är helt i ordning.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

BM425

#4 » 16:57:39, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läcker det luft in i vevhuset så drar den mycket olja.
Jag glömde skruva åt oljestickan på min en gång o det rök ungefär som du beskriver det.

Annars öppna motorn o kolla innan du köper "ny".
En riktig "Briggs" är bättre än billigt skräp.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

marcus.bonde

#5 » 11:51:08, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal Husqvarna LT100 från 90-talet. Förra sommaren lade vi lite över "tusingen" på nya kolvringar, packningssats, nya vevaxeltätningar och en rejäl rengöring. Honade cylindern med Biltemas honingsverktyg och flödigt med motorolja, slipade in ventilerna lite pliktskyldigast samt filade till ventilspelet.

Alltså långt ifrån en regelrätt renovering, mer lite avancerat underhåll...
Men jag vet statusen i den nu och nu får den leva på tillsvidare.

Den startar å går bättre, drar inte mycket olja och känns lite starkare.

Om inga av ovanstående tips funkar så skulle jag dela på den och ge den en översyn.

Förutom ovanstående så gjorde vi det tillsammans, jag å sambon och bara det var en trevlig upplevelse! Det var förresten hennes "fel" att det blev så, hon gick och tittade på hur den stod och skräpade och undrade om vi inte kunde göra något åt den. :thummar:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se