Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Funkar denna motorolja?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

johndeere6530 (trådstartaren)

#1 » 10:09:12, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Servar en hel del trädgårdsmaskiner varje år och använder mycket olja, därför är det mest praktiskt och prisvärt att köpa större dunkar, har hittat en som ska vara likvärdig med ”gräsklipparolja”. Vad tror ni om den, ska den vara likvärdig och fungera bra?

https://www.q8oils.com/product/q8-t-1000-d-10w-30/

Eller ska man satsa på någon sånhär?
https://www.granngarden.se/grasklipparo ... -park-20-l
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant



torbjorn_forsman

#2 » 11:46:41, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig 10W-30 motorolja med moderna API-specar fungerar utmärkt i småmaskiner när motorerna väl är inkörda. Möjligen kanske man skulle sikta på en 10W-40 om det verkar bli en mycket het sommar eller om det rör sig om slitna motorer med hög oljeförbrukning. Eller en 5W-någonting om det gäller snöslungor som står i kallförråd och ska vara lättstartade i sträng kyla.

Läser man det finstilta i motortillverkarnas rekommendationer (t ex instruktionsboken som följer med varje B&S-motor), så ser man att den speciella "gräsklipparoljan" bara ska användas vid första fyllningen och möjligen första oljebytet på en ny motor, men när den har gått några tiotal timmar kan man använda en olja med bättre egenskaper.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#3 » 11:49:12, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

T1000 är en kombiolja för motor och transmission mm. En renodlad motorolja, förslagsvis T520 fungerar minst lika bra och kostar mindre.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Jac

#4 » 12:36:30, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur var det nu, non-detergent olja för motorer utan oljefilter?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#5 » 12:42:34, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, åtminstone har ju aldrig någon motortillverkare skrivit något om den saken även om det tycks finnas viss folktro i sammanhanget. Möjligen rör det sig om att oljenasare har sett en chans att få billiga (och undermåliga) oljor sålda till bättre pris genom att sprida ut ett sådant rykte.

Det har ju även funnits bilmotorer utan oljefilter (t ex luftkylda VW), där tillverkarna uttryckligen började rekommendera detergentoljor (eller som det kallades på den tiden, HD-oljor), så snart de började finnas på marknaden på 1950-talet.

Och ser vi på storskalig service av småmaskiner, så torde det bli alldeles för besvärligt att hålla sig med olika oljekvaliteter till åkgräsklippare beroende på om det exempelvis sitter en B&S utan oljefilter eller en Kohler med oljefilter i för övrigt så gott som identiska Stiga Park.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#6 » 13:12:06, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min ungdom renoverade jag en Kohler motor till en JD 212 efter bästa förmåga. Vill minnas att verkstadshandboken sa non-detergent men så här många år efteråt är ju minnet lika mycket värt som en killgissning...
Det säljs fortfarande non-detergent olja, om än i väldigt begränsad omfattning, är det bara en historisk kvarleva månntro?

Det är väl lite samma mysterium som varför det rekommenderas single grade oljor till gräsklippare.

Har hällt bilolja i alla småmotorer jag har hållt på med, inklusive JD212'an (oljeinfon i verkstadshandboken lästes såklart en tid efteråt).
Undantaget är förstås motorcyklar som ofta har våt koppling, där kan det gå galet med bilolja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1

#7 » 13:53:56, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En grej jag hört som också låter mer som en skröna är att om man kör en B&S motor på tex 10-30 olja istället för rak 30 så drar dom olja...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

OkeyDokey

#8 » 14:42:30, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ryktet jag hört är att i vanliga luftkylda gräsklippare blir oljetempen högre än i t.ex. en modern bilmotor, och att single grae sae 30 oljan klarar denna höga temperatur bättre än en multigrade olja. Om det ligger någon sanning i detta rykte vet jag ej, någon som har en säker källa får gärna dela med sig...
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

David, Luleå

#9 » 15:22:47, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftkylda motorer har ju ofta högre oöjetemp än vattenkylda. Men jag har hållit på med folkvagnar i snart 30 år och har aldrig hört att diskussionen vart uppe att hälla singlegrade oljor i dem.

Skulle aldrig komma på tanken att hälla det varken i min original 34 hästare eller trimmade 200hästare

Tror även Porsche entusiasterna är svårövertalade med single grade olja i sina luftkylda maskiner.

Men det är bara min tanke.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#10 » 16:38:38, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Undantaget är förstås motorcyklar som ofta har våt koppling, där kan det gå galet med bilolja.


Det var ju uppe i någon tråd för ett antal år sedan. Jag kollade då i VHB och instruktionsböcker till ett antal olika japanska mc och fyrhjulingar med våtkoppling (80- och 90-tal), utan undantag var det bara specat vanlig multigrademotorolja med någon API-klass som var gångbar då instruktionsboken skrevs.
Vill minnas att det har påståtts att det bara är s k lågfriktionsoljor och andra moderna påfund, som kan ställa till med problem med våtkopplingar. En vanlig relativt billig bilmotorolja som inte uppfyller några märkliga specar eller motiverar skryt i sådana påståenden, bör fungera utmärkt även i samband med våtkoppling.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#11 » 17:32:03, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vidhåller att det är så baserat på egen erfarenhet. Om kopplingen är bra dimensionerad och du inte hitter på nåt lattjo så märker du ingen skillnad.
Om kopplingen används i bussyfte på högre växlar än ettan så märktes det stor skillnad på cykel med från början inte så spänstig koppling. Även på cyklar med spänstigare koppling så tappade kopplingen bettet men utan att slira kontinuerligt.

Billig bilolja i är ingenting jag har lust att hälla i en modern motorcykelmotor med högt effektuttag.

Avsaknad av information i manualerna är väl lite tveksamt som bevis.

Pdf'en nedan verkar inte ge nåt absolut svar i frågan och jag tvivlar på att det ger så mycket mer att läsa SAE rapporter men man kan iallafall konstatera att det har forskats på ämnet i modern tid.
https://leeds-lyon2017.sciencesconf.org ... ations.pdf
https://www.sae.org/publications/techni ... 3-01-1956/
https://www.sae.org/publications/techni ... 8-32-0024/
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

krokodilen

#12 » 11:19:30, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid kört ATF i mina crossar och endurohojar (med separat växellådsolja) vilket jag tycker gör lådan smidig och lättväxlad.

JD rekar denna till alla våra småmotorer oavsett om det kommer från BS, Kawa eller Kohler.

Finns ju i lite olika viskositet.

https://www.deere.com/assets/pdfs/common/parts-and-service/Plus50IIProductSpecificationSheet.pdf

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trondos

#13 » 20:06:01, 13-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har alltid brukt det jeg har for handen, lite slumpar av det som går på bilen, traktoren og Ducatien (!) Blir litt til overs når man kjøper 10 eller 20 liters dunk.
Honda har i alle fall ganske romslige krav på olje til sine motorer, tror det står noe lignende i manualene til mine Kinamotorer også, snøslunga og elverk. (Loncin eller lignende, det er vel en Honda kopi egentlig)
Snøslungan får tildels syntetisk olje.

Bild
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se