Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Honda G150 (jordfräs) vill inte varva

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 15:53:56, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här jordfräsen har en Honda G150 motor.
Den har haft vissa mindre problem, typ att vevstaken lossnade...
Det satt "taggbrickor" på skruvarna till "överfallet" på vevstaken så ev hade nånn tidigare ägare varit där.

Iallafall så klarade sej nog motorn ganska bra och är nu ihopsatt igen. (inte av mej)

Den går extremt bra på tomgång och strax över. Den går jämnt och är råstark.

Problemet är nu att den inte går upp i varv.
Jag har tagit isär och rengjort förgasaren. Ska göra det igen ifall jag missade nått.
Regulatorn verkar funka. Gasspjället står på max.


Funderar på om CDI:n gör att den inte vill varva. Kan ett sådant fel uppstå?



Bild
Bild
Bild
Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 08:52:31, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I så fall borde CDI:n få för sig att ställa tändningen mycket sent när varvtalet ökar. Men det går väl att kolla med stroboskoplampa om det finns ett tändinställningsmärke någonstans.

Står gasspjället fullt öppet även då motorn är igång och man förväntar sig att den borde varva upp?
Det är inte så att det är dåligt med lyfthöjd på någon av ventilerna, dålig kompression, stopp i ljuddämparen eller något liknande?

Jag hade en gång i tiden en Honda gräsklippare (dock lite modernare motor med toppventiler) med liknande symptom, men jag tror den var rätt svag på tomgångsvarv också. Där var orsaken förmodligen tidigare slarv med oljebyten som hade fått kolvringen att becka fast så kompressionen blev dålig. Efter rengöring av vevhusventilationen och ett par oljebyten med några timmars körning med belastning emellan, gick den bra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#3 » 09:31:07, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack torbjörn!

Det är egentligen inte mitt projekt men jag har inte sett nått tändinställningsmärke. Jag ska kolla det lite bättre..

Gasspjället går upp på max. Ventilerna ser ut att öppna mycket. Har inte kontrollerat inställningen på dom.

Har inte mätt kompressionen heller men den känns bra när man snurrar motorn. Jag har mätare så ev. så mäter jag riktigt.

Tror jag ska kolla förgasarn, en gång till, idag. Sedan vet jag inte om nånn har lust att lägga ner mer tid på motorn. Får se hur det blir. Kanske blir ett vinterprojekt att verkligen renovera den.

Har hittat verkstadshandböcker på nätet men det är inte helt rätt. Bla så verkar dom i böckerna ha drev mellan axlarna. Våran har en kedja. Sedan så har dom vanlig brytar tändning. Den här har ju CDI.

Är det möjligt att CDI:n kan funka perfekt på låga varv men inte på arbetsvarv. Tror ju mest på nått annat fel. Kanske till följd av haveriet med vevstaken.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#4 » 09:58:49, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har något liknande problem men en tvåtaktare.
Fick grannens grästrimmer där svänghjulet lossnat o brutit sönder styrkilen mellan svänghjul o axeln. Filade till ett spår i svänghjulet o en riktig kil, tidigare var det bara en gjuten del av svänghjulet. Förgasare o annat är helt ok.

Den startar o går bra men vill inte varva ut riktigt. Det behövs så lite fel att tändningen blir för sen.

Även om du har CDI box så styr svänghjulet grund inställning av tändningen.
Sen tändning gör den lättstartad, för tidig tändning så kommer känna det i startsnöret med bakslag.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

mimeck (trådstartaren)

#5 » 15:21:01, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag rengjorde förgasarn och ljuddämparn (helt ren. Kanske redan rengjord). Den går fortfarande bara på tomgång men nu struntar jag nog i den. Kanske får ett återfall nånn gång..
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#6 » 21:53:20, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har motorn varit öppnad som i detta fallet, så kan det löna sig att kolla ventiltiderna så de inte hamnat någon kugg fel.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

mimeck (trådstartaren)

#7 » 16:58:08, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade upp den en extra gång och det såg ut att stämma enligt märkningarna i kedjedreven.
När jag körde den igår så kom det bensinskvättar ur slangen för ventilationen. Den som går upp till oljefiltret.
Har ställt bort den tillsvidare.

Skulle ha velat ha tag på en reparationshandbok som stämmer när det är en kedja mellan dreven. Verkar som att dom utan kedja, med kugghjul, är vanligare.
CDI verkar det inte stå så mycket om heller i det jag hittat på nätet.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se