Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Stiga förgasare flödar över när man stänger av

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Rolle85 (trådstartaren)

#1 » 19:56:14, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu skruvat på ett par Stiga gräsklippare med något år på nacken. Alla verkar numera ha en slags kopia av Hondas gräsklipparmotor. Jag har nu stött på tre sådana motorer och alla har samma problem, de flödar över efter att man stängt av gräsklipparen så av någon anledning tätar inte nålventilen efter körning och den tömmer tillslut hela tanken när man ställt undan maskinen.
Jag tog ner samtliga förgasare och rengjort och ser inget fel men de fortsätter läcka. Finns de nån som vet vad som felar på dessa förgasare?

https://www.reservdelaronline.se/forgas ... gJuj_D_BwE
Rolle85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:30, 18-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkgräsklippare compact garden



torbjorn_forsman

#2 » 21:48:20, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte de där ofta en bränslekran i form av en spak på förgasaren? Eller är det bara på originaltillverkade Honda den finns?

Ett vanligt fel på gräsklipparförgasare som flödar över efter rengöring är, att det kan sitta en insats av gummi i sätet för nålventilen. Om man blåser rent med tryckluft så är det lätt hänt att den lilla gummibiten försvinner utan att man hade en aning om att den skulle finnas där. Kolla i motortillverkarens sprängskiss/reservdelskatalog om det finns någon sådan insats på de där förgasarna!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rolle85 (trådstartaren)

#3 » 17:19:49, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej ingen av dem har detta. Den jag försökte laga nu har aldrig varit nedplockad och det händer nu efter 5 år.
Rolle85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:30, 18-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkgräsklippare compact garden


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se