Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Kohlermotor till Husqvarna LT 151 till salu!

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1 » 09:09:26, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

God morgon!

Det finns riktigt pinsamma dagar som man helst vill glömma...häromdagen var en sådan! :help: :help: :help: :grin:

Olyckliga omständigheter rörande min klippare gjorde att det sattes in en ny Kohlermotor...helt i onödan!
Orsaken var att "någon" fyllt diesel i min dunk med "soppa"....oklart om "denna någon" är trådstartaren som fått hjärnsläpp, men högst troligt! :uupps: :uupps:

...efter en stund klippande reagerade klipparen med ett stort blått rökmoln, knackande motor som slutligen dog!
Utan några omfattande kunskaper i motorns mystiska värld konstaterade jag att det nog var "över" för denna "spis" och kopplade inte ihop detta haveri med tankningen...det var ju taget i rätt dunk!
...och efter lite efterforskning fick jag tag i en ny "spis" till ett vettigt pris!
En god vän tog mig på mitt ord att "skiten" rasat och bytte motor...men den var svårstartad av numer känd orsak och denna fadäs uppdagades!

För att på något sätt urskulda mig och ge mig på någon slags förklaring till denna dundertabbe, så är bägge 25 litersdunkarna blå, bägge har Aspenetiketter...ena locket står det R B på..dvs "ren bensin", men ingenting på den andra!
Däri ligger nog själva grundorsaken till "haveriet"...fel lock på fel dunk således! :snow: :snow:
...och har man bara kört ner "chucken" i dunken hade denna fadäs med lätthet kunnat undvikas! :vissla: :vissla:

Hursomhelst låter jag mig inte nedslås, utan trots min ålder står jag stark och kan bara le åt eländet...för vad fan skall man annars göra?
Har alltid hånat mina jobbarpolare när det gjort samma tabbe och nu står man själv med skägget i brevlådan! :grin: :grin: :grin:

Efter denna utläggning om en självförvållad och ödestigen händelse tänkte jag försöka "reparera" skadan något med att "kränga" den gamla motorn...
...som givetvis gick igång när den försågs med rätt drivmedel!
Ge mig ett bud via PM ...skambud kommer jag posta med namn och nick! :mrgreen: :mrgreen:
Hämtas med fördel i Uppsalatrakten... ;-) ;-)
Bild
Bild
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!



johan.eriksson

#2 » 11:57:37, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raggsockan var ju på jakt efter en motor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se