Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

2 cyl. holder minitraktor

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Jonte 53 (trådstartaren)

#1 » 21:08:24, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen har köpt en Holder minitraktor 2 cyl. vilken inte vill starta. Efter lite kontroll visar det sig att det inte kommer något bränsle från insprutningspumpen till cyl. 1. Såklart klarar den inte gå på bara en cyl. Vad kan ha hänt i insp. pumpen ?
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60



torbjorn_forsman

#2 » 21:58:35, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet vi ju inte vilken typ av insprutningspump det är i detta fall, men en trolig orsak är att en pumpkolv har fastnat i intryckt läge så att returfjädern inte orkar föra tillbaks den. Det kan orsakas av t ex alger eller gammalt bränsle som har börjat bilda hartsavlagringar mm.
Är något känt om historien för maskinen? Har den t ex stått länge innan den visade sig inte gå att starta, eller kom felet plötsligt under daglig drift? Gick motorn normalt så länge den gick eller märktes några driftstörningar på slutet? Har den använts eller stått under sådana förhållanden att man kan vänta sig algtillväxt (fuktigt klimat, stått i solen utomhus så att tanken har "andats" och fått in fuktig luft varje dag etc)?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jonte 53 (trådstartaren)

#3 » 22:17:19, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar. Vad jag kan se så är de en kolvpump, Bosch. Traktorn har nog stått oanvänd ett bra tag. Om det är påväxt som krånglar finns det någon genväg att då få loss tex. pumpelementet? Eller måste pumpen demonteras från motorn?
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

torbjorn_forsman

#4 » 22:21:36, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle nog behöva veta mer om hur sakerna ser ut först. Bilder, uppgifter om vad det är för motor osv. Lämpligt är att du försöker få fram VHB för motorn och läser på där innan du börjar skruva, så du inte råkar rubba några inställningar som är svåra att återställa.
Många avlagringar i dieselsammanhang brukar lösa sig i polära kolväten som t ex etanol, det vanliga är att man försöker fylla de hopkletade sakerna med E85 och låter det hela stå ett tag.
Men man bör räkna med att rengöra tanken och resten av bränslesystemet också, om inte problemen ska återkomma snart.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jonte 53 (trådstartaren)

#5 » 21:12:15, 09-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske till allas hjälp. Så öppnade jag luckorna på pumpens sida och såg då direkt att ettans pumpelement ej hade återgått trots att kammen inte påverkade elementet. Då lossade jag spridarröret och därefter tog jag bort anslutningen med backventilen sprayade lite W40 tog en lång mässingsdorn och försiktigt knackade ner pumpelementet, vart efter jag tog ett litet brytjärn och lyfte elementet i luckan, efter att jag återmonterat nippel med backventilen. Elementet fastnade igen, fick upprepa detta ett antal ggr. till slut var det loss. Och nu går traktorn. Säkert denna dåliga diesel som var orsaken.

2 personer gillar det här inlägget.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se