Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Honda GX200 svag pga. gammalt bränsle ?????

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 17:48:10, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Honda GX200 (2022 års modell).
Den känns lite svag efter sommar vilan.

Kan gammalt 95 oktanigt bränsle orsaka det. Har varit i tanken sedan mars-april, nånn gång.

Undrar även om bensin med 98 oktan kan förbättra prestandan som en del säger..


Har hört att motorn kan bli mer svårstartad med gammalt bränsle fast den går bra men jag tror den är svagare än vad den var förra säsongen.

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 19:11:00, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn är svag är det nog något annat fel än bränslet. Gammalt bränsle brukar märkas först på att det inte går att kallstarta på det. Det är bara på relativt högkomprimerade motorer med ett avancerat tändsystem med knackreglering, som 98 oktan möjligen kan ge bättre prestanda, det är lönlöst att använda högre oktantal än 95 i små stationära motorer som förmodligen är konstruerade för att klara 87- eller 91-oktanig bensin.

Jag har varit med om på just Hondamotorer, men då betydligt äldre, att de har varit svaga pga dålig kompression som följd av fastbeckad kolvring. Lösningen är att byta olja - lämpligen till nån billig helsyntetolja som är bra på att lösa sot - och köra motorn några timmar med belastning, då märker man under tiden att den blir starkare och starkare. Efter renkörningen är den nya oljan förmodligen helsvart, så det är lika bra att byta olja en gång till.

Eftersom den här motorn är relativt ny så kan det vara idé att efterdra topplocksmuttrarna och kolla ventilspelen. Kolla då också om det är sotigt någonstans i fogen mellan topplock och cylinder, det bevisar i så fall att det har läckt vid topplockspackningen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#3 » 21:06:41, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är ju i princip helt ny. En grov gissning är att den gått 5 timmar men jag bytte olja igår.

Hoppas att det är nått gojs i förgasarn bara...

Att bränslet inte borde göra nånn skillnad förstod jag men jag har iallafall tappat ur det gamla. Slår ner det i fyrhjulingen istället.

Det är ju mycket snack om dom nya bensin sorterna men man ska nog ha nånn värre motor för att det ska märkas. Kan en sånn här motor ta skada av att köras på 98 oktan?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 21:35:32, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är ingen risk för motorskador för att oktantalet är för högt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se