Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Bensinfyllt vevhus

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

GillarFixa (trådstartaren)

#1 » 12:29:41, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har klantat mig.

Har en lågprissnöslunga med en Loncinmotor. Har uppenbarligen missat att köra tomt på bensin efter sista körningen, som var för 2-3 år sedan. Tog fram den idag för att slunga lite och ser vid oljekoll att bensin runnit ner och fyllt vevhuset.

Vad måste göras förutom att tömma och fylla olja?
Bör man skölja med olja flera gånger?
Måste man plocka isär förgasare eller riskerar man nått genom en provstart med nytt bränsle?
GillarFixa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 27-04-2019
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Ähee

#2 » 13:12:11, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bör byta olja en gång köra motorn ca en minut och byta igen. Sen byta olja igen efter nästa andvändnig.

Flötörnålen läcker av någon anledning. Ofta så kan dem läcka väldigt lite, men med tiden så rinner bensin igenom och fyller på ovansidan av kolven, och sedan läcker ner i vevhuset.

Jag brukar eftermontera en bensinkran där det inte finns, stänga av kranen och låta motorn gå tills den dör, då slipper jag även problem med att bensinen blir dålig i förgasaren.

Jag brukar alltså inte fixa den läckande flötörnålen sålänge det läcker långsamt, när motorn är igång så märks inte det,
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#3 » 14:28:15, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtgärda grundproblemet, byt olja och kör, om du är orolig så byt igen inför nästa säsong.

En sådan motor har en trimningsgrad på typ 19hk per liter med kinesisk precision därefter.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#4 » 15:02:45, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krångla inte till det, vänd upp och ned på apparaten, skaka ur all gammal olja och bensin, dit med ny olja och bensin och kör
Klipp av bensinslangen och sätt dit en lös bensinkran på slangen
Stäng av bensinkranen och kör förgasaren tom till nästa gång, då brukar dom också starta lättare
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rospigg

#5 » 17:44:29, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Kimmen skriver här ovan:
"Klipp av bensinslangen och sätt dit en lös bensinkran på slangen"

(Men innan dess, tappa ur oljan/bensinen och i med ny olja)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Stridis2

#6 » 18:11:00, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många herrans år sedan rekommenderades bl.a. i militära sammanhang att om man skulle starta ett fordon när det hade stått riktigt kallt över natten och man inte hade tillgång till motorvärmare så skulle man hälla i en slatt bensin i motoroljan innan man stängde av motorn. Morgonen efter var oljan lättflytande tack vare bensinen. När motorn kom upp i temperatur så hade bensinen avdunstat och motoroljan var åter "normal". Dock så fick man kvar en massa av bensinens tillsatser så det rekommenderades täta oljebyten om man var tvungen att göra på detta vis.

Med tanke på ovanstående hade jag också gjort som flera rekommenderar, byt olja och kör sedan motorn ordentligt varm. Byt än en gång nästa höst innan säsongen, men det bör man ju ändå göra.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

GillarFixa (trådstartaren)

#7 » 10:36:18, 17-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.
Jag tappade ur olja/bensin och fyllde nytt. Startade fint så troligen flottörnål som det tipsades om.
Intressant om militär start i sträng kyla.

2 personer gillar det här inlägget.
GillarFixa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 27-04-2019
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#8 » 16:58:30, 17-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spä motoroljan med bensin gjorde både Ryssarna och Tyskarna på sina flygmotorer under vintrarna på östfronten, underlättade vid start när kylan kröp under -30 grader och oljorna var av singel typ på den tiden. Behövs inte med dagens fina motor oljor :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

G-son

#9 » 20:05:31, 17-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, dagens multigradeoljor bör väl bota det problemet ganska effektivt. T.ex. 0W-50-olja som är tjock som en rak 50-olja vid arbetstemperatur 99 grader, men ändå tunn som en rak 0-olja vid 18 minusgrader. Men är det en Briggs & Stratton med klassisk rak 30-olja så kan det säkerligen vara lite segt att komma igång mitt i vintern.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#10 » 22:27:12, 17-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småmotortillverkarna har aldrig talat om "raka" oljor för motorer som ska användas vintertid (som t ex i snöslungor). Jag har sett 5W-30 anges i bruksanvisningar för både B&S och Tecumseh snöslungemotorer från 00-talet.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mitec och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se