Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Dekompressionsventil - hur fungerar den?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Jonte 53 (trådstartaren)

#1 » 11:26:49, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon här som kan förklara hur den fungerar vid start. Vad styr eller påverka den? Avser nu inte en sådan ventil som sitter på röj och motorsågar, utan den inbyggda. Haft en klippare med en Koler motor vilken hade en sådan som strulade.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60



tortap

#2 » 11:40:40, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På briggs (och andra) brukar det vara en fjäderbelastad vikt som sitter på kamaxeln. När den är stilla så är det en exentrisk axel som påverkar ventilen så den inte sluter helt tätt. När motorn startar slungar viken ut och exentern vrider sig så att den inte längre påverkar ventilen som då kan stänga helt.

Finns video på youtube hur det funkar.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

torbjorn_forsman

#3 » 11:54:04, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl en tråd någonstans på forumet om en Honda gräsklipparmotor som hade problem med en sådan anordning? Tror det var DC Lindberg som skrev om den.

Briggs enklaste anordning är helt enkelt en specialslipad kamaxel som håller avgasventilen en aning öppen under kompressionstakten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

östemann

#4 » 19:34:16, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser mekanismen ut på en gammeldags Kohler:
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

AN

#5 » 20:24:28, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Briggs enklaste anordning är helt enkelt en specialslipad kamaxel som håller avgasventilen en aning öppen under kompressionstakten.


Är det inte vanligare med insugningsventilen? Då slipper man ju också risken för att skicka ut bränsleblandningen i det varma avgasröret.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 23:11:08, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men det är bättre än att råka ut för en förgasarbrand pga att det kommer ut brinnande saker i insugningsröret.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jonte 53 (trådstartaren)

#7 » 18:02:11, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det finns väl en tråd någonstans på forumet om en Honda gräsklipparmotor som hade problem med en sådan anordning? Tror det var DC Lindberg som skrev om den.

Briggs enklaste anordning är helt enkelt en specialslipad kamaxel som håller avgasventilen en aning öppen under kompressionstakten.

Hur blir det då med ventilspelet?
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

Turbodiesel

#8 » 18:36:30, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varianten med specialslipning påverkar insugsventilen, den stänger bara strax innan tändning. Vid driftsvarvtal hinner inte kompressionen tryckas tillbaka i någon större omfattning.

Lågvarvsegenskaperna blir däremot katastrofala, någon stabil låg tomgång är uteslutet.

Det är viktigt att kontrollera ventilpelet när det är som störst, eller följa manualen. Justeras det vid TDC (som brukligt på normala motorer) så kan der bli fel.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#9 » 20:00:51, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jo, men det är bättre än att råka ut för en förgasarbrand pga att det kommer ut brinnande saker i insugningsröret.


Själva förbränningen bör ju inte ta sej baklänges. Men att ha avgas öppen känns ju som det kommer puffa och brinna och bli ännu varmare avgasrör än det reda är. på alla mina mc med dekomp har det dock varit på avgas, men så är det ju bara öppet i själva startögonblicket
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jonte 53 (trådstartaren)

#10 » 21:53:04, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om det finns någon typ av dekomp på denna jianshe 400cc ATV eftersom den är omöjlig att få igång?
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

torbjorn_forsman

#11 » 22:13:12, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en VHB för en 250 cc av samma märke i Downloads, vad jag kan se i den så verkar det inte finnas någon dekompressionsanordning. Det bör väl vara ganska lätt att se om din motor är av samma grundkonstruktion som den som beskrivs i VHB?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se