Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Kohler 4 taktmotor som dör på gaspådrag

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

greg (trådstartaren)

#1 » 08:20:38, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Kohler motor går endast på tomgång, vid minsta gaspådrag/belastning vill motorn dö.
Bytt bränslefilter, rengjort förgasare, bytt tändstift, ny soppa.

Motorn heter 161T och har en "Govonor" Något tips?
Har en video när motorn går, försöker ladda upp den videon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
greg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:09, 04-09-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas 1302ELC
case 4230



torbjorn_forsman

#2 » 09:08:36, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den att hålla igång om du hjälper till med startgas och/eller choke?
"Governor" på utrikiska" = varvtalsregulator på svenska. Den kan inte få motorn att dö av, den reglerar bara gaspådraget för att hålla varvtalet konstant.

Troliga fel kan vara stopp i huvudmunstycket i förgasaren, eller att ev emulsionsrör/emulsionsmunstycke saknas så det kommer in för mycket luft i emulsionskammaren och aldrig kan sugas upp bränsle via huvudmunstycket.
En annan möjlighet är om bränsleflödet in till förgasaren är strypt, så att motorns bränsleförbrukning vid belastning suger ur flottörhuset fortare än det kan rinna till bränsle. Krångel med nålventil, skräp som sitter i bränsleinloppet, stopp i ev dold sil/filter i inloppsnippeln till förgasaren, igensvälld bränsleslang kan vara tänkbara orsaker.
Lätt att kolla genom att ta av flottörhuset, öppna bränslekranen och kolla att det rinner bränsle med god fart genom nålventilen (och att det blir stopp på flödet om du lyfter flottören för hand).

Vad är det för slags bränslefilter? Tänk på att många slangfilter med pappersinsats enbart är avsedda att användas på motorer med bränslepump (t ex gamla bilar med förgasarmotor), de har för stort tryckfall för att fungera på motorer där bränslet ska rinna med självtryck till förgasaren och där fallhöjden kanske bara är någon dm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

greg (trådstartaren)

#3 » 09:20:28, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte bättre på startgas/bräklen, provade och sparya bakom insuget för att se om den drog tjuvluft, men inget skillnad.

Jag bytte bränslefiltret i plåt till ett standard i papp för slang. Men samma fel. När jag tömmer tanken så rinner det bra med bensin ut via filtret. Men kan testa köra utan filter.
greg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:09, 04-09-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas 1302ELC
case 4230

greg (trådstartaren)

#4 » 09:23:34, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När motorn vill dör så drar Governor till vänster, dvs den vill ge mer soppa/reglera mer, men motorn bara vill dö.
Har film när detta inträffar med kan inte posta den här, den blev ca 40MB
Bifogar en länk som gäller i en vecka : https://sprend.com/download?C=a77237322 ... 1b9c360a95
greg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:09, 04-09-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas 1302ELC
case 4230

torbjorn_forsman

#5 » 10:03:55, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den inte går bättre på startgas, kan det tänkas att den får för mycket bränsle och surar ner sig vid pådrag? Det märks ju i så fall på hur avgaserna luktar och ev svartrök.
En vanlig orsak till detta åtminstone på B&S med flottörförgasare är om det inte är tätt mellan flottörhuset och förgasaren, t ex för att packningen saknas.

När du labbar kan du ju prova att hålla emot regulatorn så du styr gasspjället för hand, och se om det går att få den att gå med måttligt gaspådrag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SwedEh

#6 » 10:32:36, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När/hur började motorn bete sig på det där viset? Från ingenstans eller gradvis, eller när du gjort nåt med den?

Det sitter väl en bränslepump på den där? Funkar den som den ska? Stäng bränslekranen om det finns en sån, eller styp bränslet från tanken på nåt vis och starta motorn och testa med lite gaspådrag emellanåt tills bränslet i förgasaren är slut. Blir det nån skillnad på gången då?

Om bränslepump, "hoppa över" den och fäst slangen från tanken direkt till förgasaren, förutsatt att det rinner bränsle då. Testa sen köra och se om det blir nån skillnad..

Är brytarna korrekt justerade?
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

greg (trådstartaren)

#7 » 11:00:53, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid sista klippningen i höstas, så ville motorn dör vid lite högre belastning, typ mycket gräs, eller lite kuperad gräsmatta så ville motorn dö. Men jag lyckade klippa hela min gräsmatta.
Men nu vid första starten så gick den ännu sämre, eller inte alls. Känns spontant att den inte får soppa.

Ingen svart rök, tändstiftet är svart/sotigt absolut inte blött.

Den har ingen bränslepump, ingen bränslekran
greg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:09, 04-09-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas 1302ELC
case 4230

greg (trådstartaren)

#8 » 11:22:58, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar jag i bifogad service manual under 8.8 så tyder ett svart/sotigt tändstift på för mycket soppa inställning på förgasaren, svag gnista, eller dålig kompression.
greg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:09, 04-09-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas 1302ELC
case 4230

torbjorn_forsman

#9 » 12:57:06, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sotigt tändstift är helt normalt när motorn har gått på tomgång eller med lätt belastning sista minuterna innan den stängdes av. När motorn går med lätt last utvecklas inte så mycket värme i förbränningsrummet att isolatorfoten har chans att bli tillräckligt varm för att sot och olja ska brännas bort.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15

#10 » 14:54:49, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man googlar Kohler 161 T så kommer owners manual upp: Där står en hel del om hur man skall justera förgasaren. Om du är helt säker på att alla kanaler i förgasaren är rena och sen ställer den som manualen visar så borde den fungera. I annat fall har du felet på annat ställe. Men det är ju ingen ide att gissa innan du övertygat dej om detta först. Det är ju en encylindrig motor på ca 7 hk så det är väl inte så mycket som kan gå fel.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se