Går den att hålla igång om du hjälper till med startgas och/eller choke?
"
Governor" på utrikiska" = varvtalsregulator på svenska. Den kan inte få motorn att dö av, den reglerar bara gaspådraget för att hålla varvtalet konstant.
Troliga fel kan vara stopp i huvudmunstycket i förgasaren, eller att ev emulsionsrör/emulsionsmunstycke saknas så det kommer in för mycket
luft i emulsionskammaren och aldrig kan sugas upp
bränsle via huvudmunstycket.
En annan möjlighet är om bränsleflödet in till förgasaren är strypt, så att motorns bränsleförbrukning vid belastning suger ur flottörhuset fortare än det kan rinna till bränsle. Krångel med
nålventil, skräp som sitter i bränsleinloppet, stopp i ev dold sil/filter i inloppsnippeln till förgasaren, igensvälld bränsleslang kan vara tänkbara orsaker.
Lätt att kolla genom att ta av flottörhuset, öppna bränslekranen och kolla att det rinner bränsle med god fart genom nålventilen (och att det blir stopp på flödet om du lyfter flottören för hand).
Vad är det för slags
bränslefilter? Tänk på att många slangfilter med pappersinsats enbart är avsedda att användas på motorer med bränslepump (t ex gamla bilar med förgasarmotor), de har för stort tryckfall för att fungera på motorer där bränslet ska rinna med självtryck till förgasaren och där fallhöjden kanske bara är någon dm.