Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

BCS 715, IM 300

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 13:53:09, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
Missförstod dig.
Det "stora" problemet var (är?) oxidationen inne i förgasaren.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 17:43:33, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nålventilen:

Är svårt att se låsringen. Man skönjer en kant vid ca 10:30, den andra kanten ligger vid 8:00 (i skuggan):
Bild
Lögn i "nålventil" för mig att få loss låsringen...
Känner att ventilen inte löper så lätt i sätet som den bord... alu-oxid?...

Svårt att få bra bild på nålen... det vita är oxidbeläggning som jag inte fått bort:
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#18 » 20:57:37, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är förgasaren åter sammansatt:

Anslutningen för bensinslangen:
Bild


Nålventilen:
Bild

Bild


Huvudmunstycke (högre korta) och mellanregister(?) (vänstra längre):
Bild
...problem...gängpaj för det långa munstycket (går i det högra/off-set hålet i flottör koppen)... skräp oxå!


Atomizer (å vad heter det på svenska?):
Bild


"tomgångsblandskruven":
Bild


Packnigen mellan halvorna o flottören:
Bild

Bild


Tätning mot luftburken:
Bild


Återmontering med luftburk:
Bild

Bild
Fästet närmast motorkroppen... (vänster i färdriktningen som jordfräs)... är gängpaj...


Men vad hjälpte det?... kom ju inte fram någon bensin ju...
Bild

Bild


Bensinkranen är... slut... o den räcker inte genom botten på tanken heller... så i "hålet"/"gropen" på insidan av tanken sedimenterar sig rost mm... o täpper till bensinkranen...
Tyckluft fungerade finfint att blåsa igenom bensinkranen med, åt båda håll, o nerifrån skapade en så vacker fontän med bensin upp ur tanken :-)
...men vad hjälpte det... beckade igenom inom 10m's körning... å då ville den inte alls vara med o brumma längre...
Gav upp för dagen.


Förgasaren paj... ny kostade 2500kr i Frankrike när jag sökte för ca 10 år sedan.
Komplett ny motor är -lockande- !
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kattstruparn

#19 » 22:28:21, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruven på min IM350 är öppen 2 1/4 varv

1 person gillar det här inlägget.
kattstruparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:47, 26-12-2017
Ort: ca 15 km N Östersund
Sverige
Maskin: Fordson Major -53
BCS 735
Suzuki 410 -85
mm

dc_lindberg (trådstartaren)

#20 » 22:32:35, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands:

Å hur katten att göra åt bensinkranen?...
10x1mm gissar jag gängan är.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 18:42:56, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundering/tanke:

Bild

Inte optima bakgrund...men tanken går att se.
Bensintanken på BCSn befinner sig framåt/uppåt i bilden - dit den ena tappen på bensinfiltrena pekar. Förgasaren/bensinslangen går ut ur bild åt vänster.
M10x1 tapp rak in i tanken => direkt till BT soppafilter. Tryckluftsnipplar (ja ja det är för stor diameter på den i förhållande till bensinfiltrets nipplar - det går att fixa), balofix(?) från BT vattenrörsystem (höll tätt när jag försökte blås igenom den = den duger nog som "bensin kran").

Är jag månne ute o cyklar?
Eller är det en användbar idé?
Senast redigerad av dc_lindberg 00:38:21, 26-06-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#22 » 19:32:37, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte bränslefiltren har för stort strömningsmotstånd för ett sånt här självtryckssystem med låg fallhöjd, så borde det gå bra. Och det torde väl gå att köpa slangnipplar som har rörgänga i andra änden, istället för tryckluftsnabbkopplingsnipplarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se