Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Toro 1032

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

AN (trådstartaren)

#1 » 08:53:23, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har en Tora 1032, där jag tycker att det kan vara onödigt tungt att koppla in drivningen på hjulen efter att man kopplat ur ett hjul. Inte själva växeln, utan in och urkopplingen av höger eller vänster hjul.
Hade av hjulen, och länkagen går lätt, hjulan med klackarna löper lätt på axeln. Var väl lite grader på klackarna på hylsan och hjulet, men inte så mycket. Ska man fila till dessa lite? Eller ska det vara lite besvärligt att koppla in driften?

Sen drar den lite till höger känns det som. Men det hjulen kan våal inte gå med olika hastighet? Har inte satt mej in i hur transmissionen fungera. Lufttrycket är samma i båda hjulen.

Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Rolf Zetterberg

#2 » 23:40:59, 08-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Toro 826 som har gått fantastiskt bra sen jag köpte den lätt begagnad på 80-talet.Bara ett rembyte för några år sedan plus en svets på ena skon.Det är faktiskt allt.
Förra året så gick den ena snökedjan av i låset(modell ståltråd) och tog med sig kopplingen på ena hjulet i farten och knycklade till div detaljer.
Lyckades få till de krökta delarna och tog samtidigt lite bilder.
De här kopplingarna innanför hjulen är väldigt bra att ha när man ska snurra runt på en femöring.Man drar alltså i en knopp på den sida som inte ska dra(insidan),kopplingen frigör hjulet och det går som en dans att vända.Efteråt trycker man in knoppen igen.
Jo,jag kan hålla med om att de går en aning trögt ibland,men om man sprutar på lite motorolja då och då på allt rörligt så går det betydligt lättare än med fett.På själva hjulaxeln använder jag dock fett.
Jag har också utrustat min med ett extra långt utkastarrör-ett tillbehör som fanns då.Ska se om jag hittar en bild på det.

Att den drar åt ena hållet kan bero på mycket-olika stora hjul,olika lufttryck,snedjusterat chassie,släpskor mm.Eftersom axeln är "stel" när kopplingarna är intryckta så kan det inte bero på det.
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se