Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Hydrostaten driver inte bakåt Stiga Villa

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

Minigrävaren (trådstartaren)

#16 » 13:37:10, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag justerade min skruv drygt 45° och ingenting hände med neutralen, däremot så drev den bättre bakåt.
krokodilen, som jag skrev i mitt förra inlägg sista meningen tredje stycket så förklarar nog det stora utslaget framåt varför ingenting händer med hastigheten. Jag maxade min stoppskruv på pedalen så armen i lådan gick i botten (minus lite).

Detta är en bild från internet jag hittade, rakt upp ca 1/3 i bild från justerskruven ser ni två avlånga ståldelar. Den vänstra rör sig när man kör framåt/bakåt. Justerar man skruven så flyttar man utgångsläget på den delen.
Bild

En sak man skulle kunna göra om man ytterligare vill öka farten bakåt är att modifiera infästningen i länkaget mot pedalen. På min villa uppnås uppskattningsvis 60-70% av fullt utslag bakåt med pedalen maxad bakåt. Borrar man ett nytt hål för länkaget lite längre fram/ner från pedalen uppnår man större rörelse, i min teori iallafall :)
Minigrävaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:33, 10-01-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Power fab X1000 minigrävare



magloman

#17 » 16:58:13, 16-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Min drar sämre o sämre bakåt oxå. Har en park 14 unlimited. Årsmodell -08?

Men jag tror det är länkaget i mitt fall. Det känns ganska rackligt, ungefär som resten av maskin.

Hoppas skaffa robotklippare nästa år så kanske det här skräpet blir avlastat såpass att möget håller ihop nåra år till.



Har kikat lite på detta och i mitt fall är det nåt knas med reglaget.

Det knakar o brakar och rycker i pedalen när man trycker fram och tillbaka. Sen är nedre stoppskruven för pedalen borta. Den krävs enligt manualen för att inte förstöra vaijern med för större rörelse än vad som tillåts.

Kan det vara så i mitt fall, att vajern fått ett veck? :klia:

Har smörjt i bägge ändar o testat dra direkt på lådans arm och där går det fint. Och när man drar där i bakre änden så knackar det inte eller brakar. Pedalen fram följer med så fint.

Jag gissar att jag behöver ny vajer.
Kanske vända på den?

Nån som har nån idé?

En bild på eländet:
Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#18 » 18:30:29, 16-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tagit loss vajern och i vissa lägen om man böjer lite så skrapar det i den och hackar. Undrar om jag inte måste byta den. Kanske är rost i den bara?

Nån annan som råkat ut för detta?

Vända på den är nog inte aktuellt, det står en pil på höljet och texten "forward" så antar den är speciell.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#19 » 09:35:38, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte vajer och efter det så funkar min klockrent igen. Igår snöa det för fullt så blir väl inte klippning på en stund nu men klippte i förrgår.
Nu låter det inget i vajern och fram o back fungerar som aldrig förr :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se