Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Husqvana Rider 850 bakaxel.

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

SK Racing

#16 » 19:31:43, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har borrat o gängat dit en fettnippel på Jonny dyyren o Murray lilltraktorena som rullar här, dessvärre så har ju bromsarna lagt av då fett har krupit ur vid gavlarna, men hellre utan bromsar än rasad axel.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)



Loke

#17 » 19:58:49, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Är det nånn fler som har erfarenhet av att swedols entreprenad fett är döden för brons?
Köper entreprenadfett av andra märken eller gäller detta kanske alla entreprenadfetter?


Jag tror inte detta gäller alla långtids och entrepenadfetter, det avgörande är ju hur fetterna är uppbyggda samt vilka ämnen dom består av. Det skadar inte att kolla upp produktbeskrivningar osv innan man trycker in fettet i tex bussningen i en kranfot/pelare, dyrt om det blir fel.
Swedols långtidsfett har jag slutat med då jag tycker det inte är trevligt att hålla på med överhuvudtaget. Drar sig tempen ner mot noll blir det rena klistret och hur det fungerar vid minus 20 kan man ju fundera på. Om man översmort så fettet läcker ut blir det även rena tjäran, går nästan inte att lösa upp med bromsrengöring, väldigt märkligt, det liksom torkar fast på ytorna.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ang långtidsfett: Jag fick ta del av en diskussion helt nyligen om vilket fett som passade vart genom att en kund hade köpt långtidsfett och ett "vanligt" fett av en nasare, kom inte ihåg varumärket just nu. Men jag tyckte att det i produktbeskrivningen på långtidstuberna stod väldigt kryptiskt i jämförelse mot den på de "vanliga" tuberna.

Hur som helst så googlade jag på detta fett och efter mycket om och men så hittade jag till slut info om detta fett och där stod det i klartext att det inte passade i applikationer som innehöll bronsdetaljer. Så har man bronsbussningar så skadar det inte att kolla upp vad fetter/oljor egentligen innehåller, inbillar mig att ett billigare fett innehåller mer aggressiva ämnen. (billigare tillverkning)

Man ser ju ganska omedelbart vid nästa smörjningstillfälle om fettet varit aggresivt mot metallen i bussningarna, ser man guldskimmer eller i övrigt några konstigheter ska man sluta med fettet omedelbart och se till att man byter ut fettet direkt.


Viktigt i en tex Perlesslåda är väl att inte fettet stelnar eller släpper olja som läcker ut samt att som nyss nämnts inte är aggressivt mot detaljer i lådan. Tror vitsen med bentonitfett är just att det inte "släpper" olja så lätt samt att det håller rätt konsistens över tid.

Finns mycket skitfetter där ute, i synnerhet fett från svunna tider, fett är inte bara fett, det är en hel vetenskap, prata med en inbiten tribolog så får ni en föreläsning som heter duga. :grin:

Nä, nu slutar jag att offtopica mig.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

mimeck

#18 » 20:45:26, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var intressant.
Värt att kolla lite mer på.

Tribolog...
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM 4 ever

#19 » 21:28:53, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det finns ju innerfett och ytterfett, har jag hört :vissla:
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

redheat

#20 » 11:30:29, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har kört Molyfett i min peerless låda på min Stiga Park -78 och i diffen på bakaxeln, har fungerat men jag har ej kollat senare om det löst upp någon metall
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

magloman

#21 » 11:40:32, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag bodde hemma hade vi en Toro 1132, en traktormodell av åkgräsklippare med 11hk B/s motor och troligen en peerless låda. Manuell.
Den lådan gick sönder efter ett år, kugghjulen var trasiga och mkt rost osv. Den hade nåt sånt där fett som aldrig behövdes bytas. Problemet vad vi kunde se var ju att fettet låg halvfast kvar på ställen där inga drev fanns. Runt dreven var det torrt.

Då fick vi en ny låda på garanti, men så efter 1 år igen så samma sak.

Då fick vi ingen ny låda. Pappa(bilmek) och jag plockade isär lådan och hade den gamla kvar att ta delar ur så vi lyckades plocka ihop en fungerande av dessa två trasiga.
Sen borra vi i en bottenplugg samt påfyllningshål. Sen slog vi i ca halva lådan med vanlig motorolja. 10w-40 delsyntet. Sen bytte vi olja efter ett år. Sen glömdes det bort.

Klipparen såldes 22 år senare fullt fungerande. Fick byta styrled och nån repsats till förgasaren på den tiden.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Rolf Zetterberg

#22 » 16:14:14, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har experimenterat med att blanda kattsand och fett?
För det är ungefär det vi får när vi köper Bentonite från USA.
(såg förresten ett avsnitt ur serien "Forensics nånting" där mörderskan hade trampat i en lergrop med Bentonite och fått denna lera under skorna,därför kunde hon spåras och åtalas....)
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se