Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Husqvana Rider 850 bakaxel.

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

Oskar B (trådstartaren)

#1 » 22:16:25, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpt en Rider 850 med manuell låda. Upptäckte att lite olja/fett läkt ut ur höger hjulnav. Kollad oljan eller om det var tuntfett som var tämligen svart.

Fråga ska det vara olja eller någon form av fett? Har inte hittat något annat en en gul plastplugg där man troligen ska fylla på men inget som anger nivån? Misstänker att tidigare ägare fyllt på för mycket med någon olja som är för tunn vilket gör att det tryckts ut genom packboxen?
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21



lagun49

#2 » 23:41:40, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också en Rider 850 med Peerless manuell låda och axel. Jag vet, att den är fettsmord, men inte hur man fyller på fett, så jag är också intresserad av expertisens utlåtande.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

lagun49

#3 » 12:28:40, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

lagun49 skrev:Har också en Rider 850 med Peerless manuell låda och axel. Jag vet, att den är fettsmord, men inte hur man fyller på fett, så jag är också intresserad av expertisens utlåtande.


Ingen som vet om man skall fylla på fett och var i så fall på en Peerlesslåda?
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

rospigg

#4 » 16:44:16, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag servade en sådan för några år sedan, min uppfattning är att den är permanentsmord från fabrik.
(men såklart går det att öppna upp den, rengöra och smaska i ny smörja-har ingen aning om lämpligt fett, tyvärr)

//Rospigg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Tjocksmocksjocke

#5 » 16:48:25, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta något ni har på lager...

:idee3:
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Norpan

#6 » 22:05:28, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att det finns en anledning till att folk sällan byter fett i en Peerlesslåda, detta är vad som funkar i dem.
http://www.briggsparts.se/art/bentonitefett.php

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

rospigg

#7 » 22:24:33, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahaja! :uupps:

Det var då inte lite dom tog i vid den prissättningen!!
(Bentonit är väl nån slags lera eller keram? Efter en titt på Wikipedia lärde jag mig att det även har ett E-nummer, E-558, används som klumpförebyggande medel! Mångsidig gegga, minsann)
Länk till Wikipedia och Bentonit för vetgiriga: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... g--zt-vt6Q

//Rospigg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

MN

#8 » 08:30:48, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag smackade i "Solidol", ett mysigt fett från Ukraina. Verkar inte smälta och flyta ur lådan ens efter 3 timmar misshandel.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

per-åke

#9 » 09:33:23, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Jahaja! :uupps:

Det var då inte lite dom tog i vid den prissättningen!!


//Rospigg
Ja vi håller med om att det är dyrt, svindyrt till och med, som allt annat till Peerless! Men i brist på annan leverantör ( Husqvarna ) så står vi där vi står tyvärr.
Det kan säkert gå bra med annat fett i lådan, men eftersom vi står ansvariga för att det blir rätt fett så törs vi inte sälja något annat än detta.
Finns här någon som har tips på var man kan köpa in exakt detta fett till ett vettigare pris så är vi väldigt intresserade.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

lagun49

#10 » 09:43:15, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:
rospigg skrev:Jahaja! :uupps:

Det var då inte lite dom tog i vid den prissättningen!!


//Rospigg
Ja vi håller med om att det är dyrt, svindyrt till och med, som allt annat till Peerless! Men i brist på annan leverantör ( Husqvarna ) så står vi där vi står tyvärr.
Det kan säkert gå bra med annat fett i lådan, men eftersom vi står ansvariga för att det blir rätt fett så törs vi inte sälja något annat än detta.
Finns här någon som har tips på var man kan köpa in exakt detta fett till ett vettigare pris så är vi väldigt intresserade.


Tänk, om även bilverkstäderna resonerade så! Tankröret på min RAV4 hade rostat sönder (idiotisk konstruktion, där man gömt tankröret från luckan ned till tanken bakom en plastkåpa, som gjort för ansamling av gägg, med påföljande rost).
Jag frågade Toyota-återförsäljare om vad ett nytt rör kostar. 3 400:-!

Jag köpte ett nytt på e-bay; 930:- + frakt 200:-.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Loke

#11 » 10:49:01, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd inte ett EP fett med svavelföreningar som filmförstärkande medel, då är ett vanligt hjullagerfett bättre. Det lär väl vara bronsbussningar i dessa lådor likväl som i dom gamla frisittande med kedja ned till bakaxeln. Det finns risk att fel fett kan fräta på bronsbussningarna och få lådan att börja trycka ur sig fettsmörja i förtid samt att i värsta fall göra lådan obrukbar då axlarna hamnar i fel lägen.

Jag har kört med ett hjullagerfett (ett som inte löses upp till olja) i min gammelklippare i alla år och hittills har jag inte haft några förslitningsskador.
Att sexans växeldrev blev skrot och byttes ut mot en stor plåtbricka berodde på andra orsaker. :grin:

Ang Peerlessfettet så får man kanske slå ut priset över år, normalt ska man ju inte behöva byta detta fett överhuvudtaget, men svindyrt är det verkligen.

OBS, få inte för er att använda tex swedols långtids/entrepenadfett och liknande, detta är rena döden för bronsgrejer, detta vet jag av egen erfarenhet då jag använde detta i en bussning där jag inte visste att det var brons/mässingsmaterial. Efter ett tag kom det ut guldflimrande gammelfett ur bussningen och då insåg jag misstaget.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

lagun49

#12 » 10:53:30, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Loke för uttömmande svar! Jag tror också, att man kan använda ett vettigt fett enligt din beskrivning.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

mimeck

#13 » 17:31:55, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Använd inte ett EP fett med svavelföreningar som filmförstärkande medel, då är ett vanligt hjullagerfett bättre. Det lär väl vara bronsbussningar i dessa lådor likväl som i dom gamla frisittande med kedja ned till bakaxeln. Det finns risk att fel fett kan fräta på bronsbussningarna och få lådan att börja trycka ur sig fettsmörja i förtid samt att i värsta fall göra lådan obrukbar då axlarna hamnar i fel lägen.

Jag har kört med ett hjullagerfett (ett som inte löses upp till olja) i min gammelklippare i alla år och hittills har jag inte haft några förslitningsskador.
Att sexans växeldrev blev skrot och byttes ut mot en stor plåtbricka berodde på andra orsaker. :grin:

Ang Peerlessfettet så får man kanske slå ut priset över år, normalt ska man ju inte behöva byta detta fett överhuvudtaget, men svindyrt är det verkligen.

OBS, få inte för er att använda tex swedols långtids/entrepenadfett och liknande, detta är rena döden för bronsgrejer, detta vet jag av egen erfarenhet då jag använde detta i en bussning där jag inte visste att det var brons/mässingsmaterial. Efter ett tag kom det ut guldflimrande gammelfett ur bussningen och då insåg jag misstaget.


Loke


Är det nånn fler som har erfarenhet av att swedols entreprenad fett är döden för brons?

Köper entreprenadfett av andra märken eller gäller detta kanske alla entreprenadfetter?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#14 » 17:40:56, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en god vän som öppnade Peerlesslådan på sin gamla Stiga, rengjorde allt och bytte några bussningar, satte ihop den och fyllde på med nåt bättre standardfett.
Frid och fröjd var det ett tag men efterhand blev den svårare och svårare att växla, den låste sig på växlarna så han fick slå ur dem.
Efter byte till bentonitfett så blev den lättväxlad igen och gick i flera år efter, tror den lever ännu faktiskt.
Känns ju fel med bentonitlera i en växellåda men uppenbarligen så fungerar det.

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

jörgen.ottosson

#15 » 19:18:44, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fyllt en låda, för ca 15 år sedan, med "centralsmörjningsfett" ( det är nära lika lättflytande som "orginalet").....lådan funkar än. Tyvärr kommer jag inte i håg vilket fett (typ/fabrikat) .....och jag kan ju inte säga att det är "rätt" även om jag kom i håg.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se