Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Byta till EnkelRem Stiga Park 2000

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

wrep (trådstartaren)

#1 » 07:38:50, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en gammal Stiga Park 2000 ,den med dubbelremmar, som jag håller på och försöker få igång inför säsongen.
Den behöver nya lager i alla spännrullar puls att en spännrulle är körd pga att den skurit och stått stilla så den är inte rund längre.

Jag har en nyare Park 2002 som är i bedrövligt skick som jag plockar delar ifrån.

Nu funderar jag om det skulle gå att flytta över remhjul mm från den nyare så att jag kan konvertera den gamla till enkelrem.
Är det någon som gjort något liknande?

Huvudanledningen till att jag vill byta är att remhjulet på motorn inte passar med motoraxeln, remhjulet är gjort för en axel med 2 dimensioner där jag misstänker att den mindre dimensionen är 1-tum men motorns axel har bara en dimension hela vägen och troligen är 25mm? (hittade inte skjutmåttet :) ) Det här har man löst genom att svetsa fast en bricka i botten som skruven sen skall klämma mot axeln = himpa-dimpa-lösning.
Remhjulet från den nyare 2002-klipparen är rätt för motorns axel men är då enkelrem.

Remmen från midjan till klippaggregatet tror jag passar rakt av, det borde kunna vara samma avstånd där. Men avståndet mellan motorn och midjan är mycket längre på den gamla 2000. Tror församlingen att det går att hitta en rem av rätt längd som kan passa?

mvh // Per W
wrep
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:05, 16-09-2011
Ort: Söder om Sthlm på vischan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 Mk2
Kubota KX41 minigrävare



wrep (trådstartaren)

#2 » 17:38:18, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag svarar mig själv :)

Efter att ha kollat i en gammal manual som fanns i downloaden så tror jag att de lite senare årsmodellerna kom med enkelrem :)

Jag borde kunna använda dessa som stämmer mot art-numren i manualen:

https://www.ettansmopeder.se/product/kilrem-motor-midja

Och ev den här:

https://www.ettansmopeder.se/product/ki ... aggregat-3

och den här

https://www.ettansmopeder.se/product/sp ... -stiga-mfl
_________________
wrep
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:05, 16-09-2011
Ort: Söder om Sthlm på vischan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 Mk2
Kubota KX41 minigrävare


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se