Sida 2 av 2

Re: STIGA PARK HST 12hp

InläggPostat: 22:32:49, 18-07-2016
av BM425
Den rycker för att det finns luft i systemet, du måste lufta enligt ovan beskrivning.

Anders

Re: STIGA PARK HST 12hp

InläggPostat: 09:40:59, 19-07-2016
av PappaNille
Jo fast den var likadan före oljebytet. Ska prova att byta ett par omgångar tills oljan får en mer normal färg o se hur det blir efter det.

Re: STIGA PARK HST 12hp

InläggPostat: 10:13:56, 20-07-2016
av BM425
Utdrag från instruktionsbok Stig park president HST som beskriver oljebyte på hydrostat. Min maskin är från -98 och är 12 hk modellen.

Stiga park president HST 2.pdf

På denna sida gäller oljebytet bara de första meningarna längst upp på sidan.
Stiga park president HST.pdf


Bildbilagan här gäller bara bild 14.
Stiga park president HST bild.pdf

Re: STIGA PARK HST 12hp

InläggPostat: 10:24:14, 20-07-2016
av PappaNille
Bra filer men de är för nyare maskin med k46-k65 lådor där hydrostat och bakaxel är integrerat. Ser inte ut sådär på min maskin. Luftningen är antagligen samma procedur dock. På min gamla Stiga Park President med k46 hydrostat så var det svårt och tidsödande att lufta, på denna äldre maskin med laddpump "charge pump" verkar det enkelt. Samma var det på Park pro med K66 låda.

Re: STIGA PARK HST 12hp

InläggPostat: 08:06:55, 26-07-2016
av PappaNille
Nu har jag bytt oljan ett par ggr, och den som kommer ut nu har en klart sundare färg. Kommer köra lite nu innan nytt oljebyte till hösten. Jag hissade upp bakhjulen och körde maskinen för att få ut all luft ut systemet och det blev bättre med ryckigheten. Det som gjorde stört skillnad i körbarhet var att jag justerade länkaget till hydrostaten så att maskinen inte drev åt något håll när man inte håller pedalen åt något håll. Förut började den backa så fort man startade, aningen irriterande..... Efter justeringen så går den åxå fortare framåt än bakåt förut var det tvärtom. Maskinen är VÄLDIGT snabb måste jag säga. Skulle faktiskt tro att den är snabbare än min Stiga Park Pro av mycket nyare årsmodell. Nytt luftfilter (det gamla är hemmagjort av wettexduk!) och tändstift sen så är maskinen färdig för användning, återstår bara det rostiga klippdäcket.

Re: STIGA PARK HST 12hp

InläggPostat: 16:20:20, 09-08-2016
av ringen_00
Hej gött att höra att det funkat bra. :)

jag lossa pluggen nu efter att jag klippt gräs så att oljan skulle vara varm. Hur mycket olja fick du ur ungefär? eller hur mycket har du kunnat fylla på? har nämligen inte fått ut särskilt mycket olja, de sjönk fort bort i oljebehållaren som var precis under min nivån.

de får stå o droppa så får jag kolla senare om de kommit ut mer.

mvh johan.

Re: STIGA PARK HST 12hp

InläggPostat: 22:18:06, 09-08-2016
av PappaNille
Det kom inte ut mycket alls! Jag rullar maskinen lite fram o tillbaka och då kom lite mer. Sen fyllde jag upp med ny olja, körde lite mer, tömde, ny olja ja du fattar. Jag hittade faktiskt inte en enda instruktion på hur man SKA göra. Det är nackdelen med före internet maskiner. Fördelen är kvaliten! Gillat denna version av parken mer än nästa dvs efter 2000. Inte massa onödig plast, enklare mekaniska lösningar på lyft av klippaggregat och inkoppling av kraftuttag. Ska bli kul att testa denna maskin på riktigt så fort jag får tag på ett OK klippdäck eller bygger ett nytt, det gamla är för rostigt.

Re: STIGA PARK HST 12hp

InläggPostat: 19:48:11, 12-09-2016
av a-h
Svar til PappaNille og andre med denne type diff. Den pluggen du skrudde ut som det bare kom noen dråper olje, er tappepluggen til diffen og det skal være olje der. Det sitter en nivå plugg ( lik som tappepluggen ) mot reimhjulet på motoren og påfyllingen til diffen sitter oppå venstre aksel sett bakfra.

Re: STIGA PARK HST 12hp

InläggPostat: 20:59:04, 12-09-2016
av PappaNille
Hej! Bra svar! Kan tillägga att när man tog bort påfyllningsskruven till diffen så kom all olja ut ur denna öppning så det fanns olja däri. Nu är både hydrostatolja, motorolja och diffolja bytt! Nästa steg: förgasarrenovering.

Re: STIGA PARK HST 12hp

InläggPostat: 10:00:28, 29-07-2022
av PappaNille
Väcker denna tråd igen! Igår skulle jag byta olja på min Rider 1200 (lämnat Stiga!) och den har samma typ av hydrostat som dessa gamla Park maskiner. Återigen så hittade jag inte hur man byter olja i hydrostaten men så dök jag på denna maskinisten tråd och kunde läsa mig till hur jag gjorde förra gången! Är inte Internet fantastiskt!
Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk