Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Oljebyte i hydrostat, Rider 13C

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 22:33:30, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Husqvarna Rider 13C från 2009. I manualen står att man med vissa mellanrum ska kontrollera behov av oljebyte i hydrostaten.

Det står också att detta inte finns beskrivet i manualen.

Någon som vet om/när oljan ska bytas och om det krävs någon speciell procedur vid byte?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



Lars-Peter D

#2 » 19:26:00, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torde sitta en Tuff-Torq K46 hydrostat? Oftast måste hela paketet skruvas loss och vändas avigt, då påfyllning ochså är avtappning.... Finns på några enstaka fabrikat/modeller avtappningsplugg .. Sitter en liten oljebehållare på ridern, men annars http://forums2.gardenweb.com/discussion ... h-pictures Olja 10W-30 SF-CC 2,2 L.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

InläggDetta inlägg har raderats av Lars-Peter D den 19:30:38, 16-04-2017.

Wizzman (trådstartaren)

#4 » 21:09:10, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar stämma, tack!
Pratade med en lokal återförsäljare/verkstad, oljan byts normalt inte på konsumentmaskiner sa de, om man inte belastar den hårt med t ex snöplogning.

Jag drar ju bogserad uppsamlare någon gång ibland, men i övrigt är det bara gräsklippning.
Tror ändå att oljan bör bytas, men det verkar vara en hel del jobb, så det får kanske vänta tills jag har lite mer tid :-)
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

dc_lindberg

#5 » 09:33:50, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...-så- mycket jobb för en standard service?!...måste gå att "bygga om"...
Bra instruktioner på länken :-)
Kan vara läge att "knycka" sidan och spara den som wrd.doc och lägga in den som fil här kanske - länkar och artiklar har en förmåga att försvinna från nätet...?
(saknar office i datorn nu så jag kan inte göra det)
Kom bara ihåg att kopiera med och in alla länkar "referenserna/källhänvisningarna", då är det juridiskt ok (enligt högskola och universitet) att "kopiera".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Wizzman (trådstartaren)

#6 » 17:00:34, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite återkoppling här... Körde ju sommaren 2017 utan byte, men inför årets säsong (som det inte blev mycket av p.g.a torka) gjorde jag slag i saken och bytte till syntetolja.
Det fanns avtappningspluggar på min hydrostat, så det var lätt att tappa ur. Lite svårare att fylla på då det rann väldigt väldigt sakta - så det tog ett par dagar. Fylla på, vänta tills kvällen, fylla på, vänta tills morgonen osv.

Snurrade på hjulen lite också, då surplade den i sig lite olja.

Jag kan inte säga att det blev någon direkt skillnad mot innan bytet, men det känns bra med ny olja i.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Stridis2

#7 » 21:12:43, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon här på M har skrivit att enligt HQ och Stiga (?) så behövdes inget oljebyte, men enligt tillverkaren av hydrostaten så ska man byta. Så du gjorde säkert helt rätt som bytte. :thumme:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

GillarFixa

#8 » 11:08:39, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som sparat dokumentet med beskrivningen? Länken är död.
GillarFixa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 27-04-2019
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GillarFixa

#9 » 13:44:50, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

GillarFixa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 27-04-2019
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#10 » 10:40:42, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

GillarFixa skrev:Någon som sparat dokumentet med beskrivningen? Länken är död.


https://www.houzz.com/discussions/35417 ... h-pictures

K46 oil change with pictures

I know there have been several posts about changing the oil
of a K46. I was a tech writer for over 30 years and hope I can explain this
procedure in better terms. Changing the oil is strictly a preventative
maintenance procedure, however some have reported it helping a weak K46. I originally changed the K46 oil on my 2010 Deere
X300 at 50 hours and now changing it again at 190 hours as preventive
maintenance. I did it originally because Deere buys K46’s from Tuff Torq with
10-30 motor oil in them and the K46 will benefit greatly by having the 5-50
synthetic in it. Synthetic will hold up much better against the biggest
destroyer of a K46 – HEAT. Along
with the synthetic oil, keeping the K46 clean will help it run cooler over the years
and give longer life, I use a leaf blower on mine. Washing with water or hose
is not a good idea, water = rust and some say the water can get into the K46
breathers and into the oil.

NOTE – after changing the oil at 190 hours, the oil drained
was dark but not too bad. But I defiantly felt an increase of power and speed –
surprised me. Time to do the oil change
– 1 hour to pull K46 out, but was taking pictures for this procedure. 1 hour to clean the K46 exterior and drain
the oil. Less than an hour to put it back together. If I was younger than 73 and worked non-stop
it would take about 2 hours.

This write up is specific to the Deere X300 but is very
similar in other tractors with a K46.

A note on Tech writing, when describing left, right, front
or back the position is determined by the operator’s position, not looking at
it from any other position unless noted.

Jack up rear of tractor

Remove wheels – watch for
and save the keyways, may be in wheel or on axle or on the floor. (When
putting wheels back on – put wheel on first and then put the keyway pin
in.




Support rear of tractor on
stands and remove jack to use on K46.


Remove link for forward
and reverse on the right side of the K46.

Remove “Free Wheeling” pull rod. There is a push on jamb nut that can carefully pried off at the K46 end.


Remove link for brake
(have brake in released position) Left side of K46.


7. Support K46 with jack.


8. Remove the bolt (13mm) on
the front right side of the K46 to the mounting bracket.

9. Remove the 4 bolts (13mm)
that hold the K46 to the tractor, remember or mark which holes they were
in.

10.Remove the drive belt, lower the K46 a little way to
provide slack in the belt. You can reach in front of the K46 on the left side
above the tractor frame to pull the belt off.

11. Remove the K46 from under the tractor.

12. Remove the fan and pulley from the K46. Note positions
of washers and spring washer. On X300 from top down – Snap ring, Pulley, spring
washer, fan

13. Clean the K46 with soap and water using scrapers and
brushes to get it real clean. Use solvents on any grease or oil. It’s OK to use
water here as you are going to change the oil.

14. Remove the fill cap from the K46. It is the flat top
black plug under the fan and pulley, not the other plug which looks like it has
a handle on it. I found this can be difficult sometimes. The cap is just pushed
in. I got it started off by tapping up lightly under the lip of the cap with
hammer and small flat blade screwdriver. Once it started to move I could pry
around the edges and up.




15. Remove the magnet from the fill hole – it is the shape
of a coin and standing on end. Clean the magnet and replace after refilling
oil.

16. Turn the K46 over while over a pan or can to catch the
oil. Support as best you can. Note the condition of the old oil. Gray probably
water in it, black it’s been over heated. I used a coffee can inside a bucket
and it almost filled the coffee can (29 Oz coffee) but did not overflow.


Let it drain.

17. Refill the K46 with new 5W50 synthetic motor oil (takes
about 2 quarts, If more needed I top off with a little on my car’s 5W20
synthetic. Fill till ¾ to 1 inch below the top of the opening of the fill hole. Note - the fill hole is split near the top and it will not fill the other half of the K46 until reaching that split near the top.
Keep K46 level when checking level.

18. Purge the K46 by running it with a drill attached to the
input shaft (Clockwise as looking down from over the K46) and shifting it
between forward and reverse (right side lever) for about 10 times. Axles should
turn. Check oil level again and add oil if needed.

Reverse above steps to reinstall, make sure the keyways are
on the axle after mounting the wheels. I also grease the axles and other parts
for easier removal next time.

With tractor reassembled and on the ground, run forward and
reverse.

If no movement

1 Check Free-wheeling rod is pushed in ALL the way toward
the front of the tractor.

2 The key ways were installed between the axle and
wheels.

3 Drive belt is on correctly, front and rear.

4 You may also need
to purge some more by shifting forward and reverse sharply several times with
engine running.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se