Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Snöslunga Toro 1132, 1980 talets början, remproblem

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

rallejohansson (trådstartaren)

#1 » 20:22:42, 04-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal snöslunga av märket Toro 1132 som nu har lite problem.

Utgående lagret till snöfläkten och skruven har gått sönder, så att fläkthjulet tar i metall.
Lagret ser lite märkligt ut, det kläms fast med hjälp av en plåt som klämmer på lagrets yttre kant ( som är avrundad för ändamålet )
Fastsatt med tre bultar i godset.
Vet inte varför lagret är helt slut men antar att det beror på vatten och snö som kommit in och rostat sönder.

Maskinen är inte mycket medkörd men nog lite eftersatt i servicen.


Var får man reda på mera om motorn och årsmodell , remlängder osv?

Verkar som om nån skulle ha bytt ut remmen som drar fläkten+ skruven då den ser lite annorlunda ut än den andra remmen som drar hjulframdrivningen , den har " taggar " på undre sidan.

Lokala bilaffären sade att dylika har han inte, det är nån typ av starkare remmar.Ca 12mm breda är de. Längden okänd än så länge.

:eat:

Och till sist , vad kallas den där typen av kraftöverföring där motorn drar ett stort plant hjul och ett annat gummiförsett hjul förflyttas mot detta hjul på olika stället där periferihastigheten är olika ?
Då fås i detta fall tre växlar framåt och en bakåt.

Systemet är mycket känsligt för smuts och olja , det slirar lätt, ibland lite väl lätt tycker jag.

Kan man trimma detta så det tål mera vrid ?

Motorn , en Briggs and Stratton har varit mycket bra.Tung att starta men sen går den hur bra som helst.Troligen ca 10---12 hk


I väntan på våren och snöfritt ! :mrgreen:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet



Robert T

#2 » 20:47:13, 04-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tipsa om ett forum där det finns stoooor kunskap om dessa snöslungor: http://skogsforum.se/
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#3 » 21:22:30, 04-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet vad du menar om transmissionen och kan tänka mig att den skulle kunna kallas "variator" eftersom den är steglös (om det inte är kuliss till växelreglaget).

Kullagret borde kunna gå att lösa enkelt på industrisidan. Bild?

Remmen kan inte vara nåt större problem heller. Bara att mäta upp dimensionerna och köpa nån "high performance"-variant.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#4 » 21:34:39, 04-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den typen av 'variator' sitter på en (hel)del åkgräsklippare också... Sk*t-konstruktion kan man kalla den där!
Verkar som även mycket andra delar på sådana här maskiner 'lånas' mellan fabrikaten, så kanske lagret finns någon annanstans mer lätttillgängligt?
Remmar finns hos alla som säljer 'maskinförnödenheter'.
Själv vänder jag mig ofta till Hydroscand som tar hem från centrallagret. (Med bra rabatt blir även priset rätt :cool: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#5 » 22:05:54, 04-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där lagren brukar ofta bli slut då det blir en massa krafter
hit och dit som sliter ut dom. Finns säkert att köpa hos en
slungnasare. Det behöver inte vara ett lager/lagerhus specifikt
till en Toro då de flesta grejer till de olika slungfabrikaten
passar till varandra.
Annars kanske denna typ av lagerhus skulle
funka:
http://www.grene.com/shop/action/produc ... 1_Serie+FY
Ett sånt har jag på min slunga och det verkar hålla väldigt bra
genom att detta går att smörja.
Tänk bara på att axeln är tum, så om du inte hittar ett lämpligt
lager och lagerhus så får man tillverka en bussning mellan axel
och lager.

Det brukar vara "A-profil" på remmarna, finns bla på Jula om man
inte vill kosta på original vill säga. Originalremmar kan hålla bättre
än industrremmar men dom funkar helt okej. Hur som helst så ska
tandade remmar definitivt inte sitta där.

Vad själva kraftöverföringen heter vet jag inte men det är väl
ungefär som Robban skriver en variatorhistoria. Däremot heter
gummihjulet "friktionshjul" och detta är en förbrukningsvara,
man får byta detta hjul ibland. Det gäller att man är försiktig
med olja och fett i närheten av detta hjul då smörja sätter
funktionen ur spel ganska omgående.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

ja-bond77

#6 » 22:08:27, 04-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bondens gissning: Pressade flänslager


Och jo, varianten med gjutna hus har smörjnippel men hur bra den smörjfunktionen fungerar kan man nog diskutera... Brukar mest komma ut i skarven mot yttre lagerring än genom själva lagret. :???:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

rallejohansson (trådstartaren)

#7 » 07:56:03, 05-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:

Är inte första gången man kan konstatera att här på forum så får man svar. tackar alla.

J -a bond det är exakt det lager som syns på din länk högst upp till vänster.

Håller med dig loke att det fattas smörja på lagret och det har också hänt att det fastnat nån vedklabb eller sten som säkert gjort stora påfrestningar på lagret.

Hittade på Toros sidor, som förövrigt är alldeles utmärkta, all info om deras maskiner, men har inte hunnit kolla motornumret än.
Men det är troligen en 1981 eller eventuellt en 1982 årsmodell.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#8 » 15:27:28, 07-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite info och några foton.

Klöv lagret med kapskivan för att få isär det.Och ut föll en massa rostiga kulor.
Syntes ingen kulhållare , vet inte om detta lager skall ha kulorna tätt intill varandra men ett stort utrymme var där.Alldeles som om det skulle fattas ngt.

Är det brist på kulor eller är det rosten som ätit så mycket av godset ?

" Växellådan med gummihjul " och nersmetad kedjor syns kanske också.

På skogsforumet var det nån som visste dimensionerna på dessa delar.

Även remmarnas dimension finns där.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Lasse Lundblad

#9 » 07:53:17, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har precis en likadan slunga som du o 11 står för hk o 32 förbredden på intaget (tum),tror att det kallas just friktionsdrivning o det är gummit som slits varvid det kan slira med tiden.har helrenoverat min 1132 fast, motorn har jag bytt för veven ville titta ut genom blocket,så nu sitter det en 8 hästars där istället.bilrem funkar inte i längden för dom är inte anpassade för att slira som ju den remen gör till inmatning/utkast när man bara transporterar maskinen med motorkraft.är skitnöjd med min slunga o har inte kostat mig så mycket att laga upp heller,inköp 2000:- alla lager 2150:- beg.motor 800:- fick dessutom med piggkedjor o ett bra batteri när jag köpte slungan för 4 år sedan så på nått sett så känns det som att man är hemma på dealen. :snow:
Lasse Lundblad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:51, 19-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

Knutaugust

#10 » 17:03:34, 30-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi se här...Toro är mitt favoritmärke.... :)

Du går in på toro.com/Reservdelar
https://lookup3.toro.com/partdex/index.cfm?lang=sv_se

Slår in i sökrutan där... ditt modellnummer... tex 38045 el liknande...
Då öppnar sig himmelriket för dig bokstavligt talat..:)
Du får fram all dokumentation på maskinen, samt att om du klickar dig vidare så får du sprängskisser samt beställningsnummer på varje del...

Sen går du bara till en Toro handlare eller nån som handlar med garage24.se

Dom får fram allt.... Varning dock för Tecumseh... Inte varning så generellt, utan för att dessa delar är snart helt slut...

Lagret du har är väl ett med textil? Dvs glidlager....?
Textilen är för att ta upp vatten och snö, för att inte rosta sönder inne i lagerhuset, dom brukar hålla i typ 30 år som original, så dåligt.... Nope...

Det finns i anvisningar hur man ska justera gummihjulet,,, (Friktionshjulet) har för mig det är på 3,ans växel 10 mm från skivan vid koppling släppt....
annars känner du hur växlarna går i och justerar med gaffeln på vänster sida tills det känns ok på alla växlar...

Tänk om alla tillverkare gjorde som Toro, delar med kvalitet och publicering av fullständig dokumentation.... Då skulle folket kunna laga sina egna maskiner utan problem.
Hoppas infon gav nåt....

/Milkshaken
Knutaugust
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:47, 29-06-2011
Ort: Västervik
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Åkgräsklippare...

rallejohansson (trådstartaren)

#11 » 17:27:30, 30-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:

Hej alla .

Håller med dig milkshaken, Toro är inget dåligt.
Fick fram delarnas typ och då det inte fanns i mina hemtrakter så köptes det ett metriskt lager och en lagerhylsa av lämplig dimension .Dessa passades in på axeln och monterades med så mycket fett som det rymdes runt lagret på yttre sidan.Tänkte detta skulle skydda några år mot rost och vatten.

Och när flottören började läcka så inköptes ny rep, sats av Per-Åke i briggsparts.se.
En ny "vitonpackning " ovanom ny aluminiumflottörnål och allt fungerar nu mycket bra.

Största problemet var faktiskt att få rätt längd på remmarna, måste trimma in det lite förrän standardlängden var ok.

Och nu är snön borta, skall man sörja över det ? :lmao:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Lasse Lundblad

#12 » 19:21:01, 30-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns lite snö kvar mellan delsbo o järvsö men mest som snö"sörja" he-he.
Lasse Lundblad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:51, 19-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

viktor meck

#13 » 20:57:54, 30-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

sorbet med andra ord då :mrgreen:
Användarvisningsbild
viktor meck
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:43, 04-09-2011
Ort: Lindome
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Saab 9-3 Ttid-08. Yamaha Grizzly 600-98 Stiga villa och alldeles för många små trädgårdsmaskiner

Robban_C

#14 » 21:17:29, 30-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre att gå på isen och ha det glatt än att gå i lera och sörja. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ford ltd

#15 » 12:23:00, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker någon som har tips..ja börjar här Har en Toro 1132 med växellåda..lådans frikoppling inne
i lådan har gått i bitar..jag behöver en beg låda men även en trasig låda att ta delar eller hel slunga som kan skrotas alla tips är av intresse ..tack
ford ltd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:59, 19-06-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 700 t Ursus 385 Ursus 1224


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se