Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Har du en hydrostatlåda - byt Olja!!!

51 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

torbjorn_forsman

#16 » 13:05:16, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kollat i både instruktionsbok och verkstadshandbok för en Stiga Park Prestige '07. På båda ställena står att man ska använda syntetolja SAE 5W-50 (alltså underförstått motorolja). Första bytet efter 5 timmar och därefter bytesintervall 200 timmar.
Enligt verkstadshandboken ska det finnas ett filter innanför avtappningspluggen på bakre hydrostaten fram till årsmodell 2006, på senare modeller inget filter. Har inte kollat exakt vilken modell på hydrostat detta exemplar har.
Oljan är för närvarande mycket svart, och luktar som ny motorolja. Alltså inte minsta tendens till metallisk eller bränd lukt. Det blir nog ett oljebyte innan sommaren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Wizzman

#17 » 21:57:30, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inspirerad av tråden bytte jag på min rider 13c från 2009, eller byter rättare sagt, jäklar vilken tid den tar att fylla! Häller i 2-3dl i behållaren, sen tar det typ 10h innan det runnit ner.

Blev positivt överraskad att lådan hade avtappningspluggar, i de guider jag läst på nätet har det stått att man måste ta bort den och vända uppochner på den.

Oljan var rejält svart men luktade inte direkt illa. Köpte mobil 1 5W50 till den. Ska bli intressant att se om den funkar bättre - inte för att jag egentligen har märkt några problem.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Jac

#18 » 22:26:37, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljebyte görs i förebyggande syfte för att minska slitage och delvis för att bli av med föroreningar i oljan.
Är delarna redan slitna så blir dom inte bättre av ett oljebyte.
Dock kan det bli små skillnader i verkningsgrad om den nya oljan har annan viskositet. Tunnare olje ger mer internläckage men å andra sidan mindre strömmningsförluster och vice versa.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#19 » 22:36:06, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:Inspirerad av tråden bytte jag på min rider 13c från 2009, eller byter rättare sagt, jäklar vilken tid den tar att fylla! Häller i 2-3dl i behållaren, sen tar det typ 10h innan det runnit ner.

Blev positivt överraskad att lådan hade avtappningspluggar, i de guider jag läst på nätet har det stått att man måste ta bort den och vända uppochner på den.

Oljan var rejält svart men luktade inte direkt illa. Köpte mobil 1 5W50 till den. Ska bli intressant att se om den funkar bättre - inte för att jag egentligen har märkt några problem.


I Stigamanualen jag hittade, står att oljepåfyllningen ska göras med motorn igång och driften frikopplad på både främre och bakre hydrostaterna. Se sida 23 (PDF-sidnumrering) eller 30 (numrering upptill på sidan) och framåt. Kan ladda upp återstående delar av manualen senare när jag har bättre internetuppkoppling.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Wizzman

#20 » 22:39:14, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Oljebyte görs i förebyggande syfte för att minska slitage och delvis för att bli av med föroreningar i oljan.
Är delarna redan slitna så blir dom inte bättre av ett oljebyte.
Dock kan det bli små skillnader i verkningsgrad om den nya oljan har annan viskositet. Tunnare olje ger mer internläckage men å andra sidan mindre strömmningsförluster och vice versa.


Jo, så är det ju i huvudsak, därför känns det rätt att byta innan jag märkt av några problem :-)

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

BM 4 ever

#21 » 23:11:01, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du i 2,2 liter ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Wizzman

#22 » 23:26:04, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Wizzman skrev:Inspirerad av tråden bytte jag på min rider 13c från 2009, eller byter rättare sagt, jäklar vilken tid den tar att fylla! Häller i 2-3dl i behållaren, sen tar det typ 10h innan det runnit ner.

Blev positivt överraskad att lådan hade avtappningspluggar, i de guider jag läst på nätet har det stått att man måste ta bort den och vända uppochner på den.

Oljan var rejält svart men luktade inte direkt illa. Köpte mobil 1 5W50 till den. Ska bli intressant att se om den funkar bättre - inte för att jag egentligen har märkt några problem.


I Stigamanualen jag hittade, står att oljepåfyllningen ska göras med motorn igång och driften frikopplad på både främre och bakre hydrostaterna. Se sida 23 (PDF-sidnumrering) eller 30 (numrering upptill på sidan) och framåt. Kan ladda upp återstående delar av manualen senare när jag har bättre internetuppkoppling.

Jag misstänkte att det fanns nåt sånt knep. Men det känns sådär att starta motorn när hydrostaten har alldeles för lite olja, man blir ju orolig för om den kommer få smörjning... Fast att köra lite på startmotorn med tändkabeln av tills jag fått i lite mer olja kanske inte kan skada - och sen låta motorn gå när jag fått i lite mer. Än så länge har jag fått i 9dl.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman

#23 » 08:23:51, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det nyss funnits olja i den så finns det ju ändå oljefilm överallt, och när driften är frikopplad och oljan bara pumpas runt så förekommer ju inga höga tryck (respektive höga lagerbelastningar) någonstans i den. Så det bör vara helt riskfritt att göra på det sättet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#24 » 15:25:58, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte olja i min snöslunga en Honda hs760 trots att det anges att byte inte behöver ske. Köpte original olja nån typ av hydrostatolja och tappade ur gamla oljan försökte hälla i nya oljan men fick bara i en liten skvätt. Gick och googlade hittade nått amerikanske forum där det stog att olja byta var i stort sett omöjligt utan att demontera hela maskin blev lite orolig att jag gjort nått dumt men provade att tippa upp maskin så avluftningen kom lite högre upp och då funkade det att fylla på fick i rätt mängd och slungan verkar funka som den ska förhoppningsvis många år till. Nyare Honda slungar använder 5w30 motor olja till driften men min som är lite äldre och har separat oljebehållare har hydrostatolja.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#25 » 22:36:20, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bytt hydrostatolja i den tidigare omnämnda Stigan. Det visade sig att det inte finns något filter i hydrostaten på det här exemplaret.
Den gamla oljan blev MYCKET blaskig i varmt tillstånd (gällde både motor- och hydrostatolja), undrar om den kan ha varit fylld med "rak" SAE 10W eller 20 sedan tidigare. Tog lång tid att få ut allt ur främre hydrostaten, ett par deciliter rann ut direkt sedan jag hade lossat pluggarna och sedan smådroppade det i flera timmar innan det var tomt, då hade nog ca 1,5 l kommit ut där. Och 2 l rann ut på en gång genom den stora plastpluggen på bakre hydrostaten.
Oljepåfyllningen gjordes enligt verkstadshandbok. Det gick att fylla behållaren men rann inte undan någonting innan jag startade motorn. Sedan försvann oljan i behållaren på en gång och jag fick snabbt hälla i en halvliter till för att den inte skulle suga luft. Med frikopplingspinnarna utdragna på båda hydrostaterna höll jag omväxlande full fram och full back, då och då, mer eller mindre slumpmässigt började det bubbla i behållaren och olja sjönk undan, då fick man vara snabb och fylla efter. Ibland hände det på tomgång, ibland vid högre varv på motorn. Efter ca 10 minuter på det sättet hade jag fått i ca 3 liter, dvs en halvliter mindre än vad som ska gå i enligt handboken. Tog en provtur på några hundra meter, såg till att både köra och motorbromsa på såväl fram som back. Det sjönk inte undan någon mer olja under provturen, så man får väl se om den sista halvlitern går att få i efter några timmars gräsklippning framöver.
Oljan jag hällde i nu var Biltema syntet 5W-50.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gustav9797

#26 » 19:30:31, 15-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag passade på att byta också nu när den -antagligen- gått på samma olja i 15 år. Lossade hela axeln från ramen, knackade bort påfyllnings/avtappningslocket med ett välriktat slag och vände runt hela paketet. Ut kom ett svart elände och det fanns en hel del spån på magneten också.
Fyllde med Lidl:s 5w40 syntet. Gick relativt fort att lufta genom att växla fram/back pch frikoppling in/ut.
Kan den gå 15 år till nu tros? :vissla:
Bild
Bild

:off_topic:
En annan sak som man borde göra är att smörja samtliga hjulaxlar innan de rostar fast fullständigt!
Gjorde den upptäckten när jag skulle byta de uppruttna däckventilerna. :aaargh: kan också vara en fördel att kunna få loss hjulen vid ev. punktering...
Nu är det iallafall smort och loss och nya framhjulslager 6204-2RS sitter det där också.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

PeterR

#27 » 12:26:57, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte byta på min Husqvarna Rider 1000-14 (gammal, minst sen förra århundradet!). I Instruktionsboken rekommenderas följande:
- Shell Tellus 46
- Statoil/Esso Univis N 46
- Mobil DTE 15
- Texaco Alcor DD-2 46
- Castrol Hyspin AW H 46
- BP Barthran HV 46

De rekommenderade oljorna verkar snarare vara hydrauloljor, än syntetiska motoroljor som skrivits tidigare?
Vad säger Ni?

Det står också:
Transmission
Normalt skall olja inte behöva fyllas i transmissionens hydrauldel mer än ett par gånger per säsong.
Uppstår onormal oljeförbrukning med regelbunden påfyllning t.ex. med 8 timmars intervall, kontakta Din återförsäljare

Fyll på absolut ren olja. Detta har en avgörande inverkan på livslängden på transmissionen.
Oljenivån skall ligga vid det övre strecket vid 20°C
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

roland 1970

#28 » 14:54:42, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite inspirerad av att byta på min, är aldrig gjort på dess 14 åriga liv.
Ni som nu hittat avtappning undertill, var satt den ?
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

PerÖ83

#29 » 19:48:41, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är dom två som sitter kvar här som är avtappningarna, båda ska avtappas.
Bilden är ifrån första inlägget i tråden.
Bild
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Pknack

#30 » 20:28:26, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör absolut bytas olja i i dom. Vi använder JD hy-gard i dom. Så vanlig 46 bör duga.
Pknack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:07, 28-03-2013
Ort: Märsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB135


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se