Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Har du en hydrostatlåda - byt Olja!!!

51 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

rolsie (trådstartaren)

#1 » 23:18:38, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har påbörjat en renovering av en hydrostatlåda på en Stiga Park (kommer att skriva om erfarenheterna i en separat tråd), men hittade lite information att förmedla som gör mig rent förb...
I det här fallet en låda/axel från Tuff Torq. När man läser i Stigas manual så skall man inte behöva byta olja i lådan och det skall vara 10-30 eller 10-40 mineral beroende på var man läser. Som mekare sendan några decennier så kanske redan ett sådant uttalande borde orsaka att varningsklocckor ringer. Men iaf;
Letande information på engelska forum och youtube så hittar man rätt många som varit i kontakt med tech support på TuffTorq, och deras meddelande är tydligt, byt regelbundet olja och använd 5-50 syntet.
Och författarna där återger samtidigt att det står likadant i John Deere's manual som Stigas. Dvs oljebyte behövs inte, och fel sort.

Efter att ha öppnat lådan som efter 10 år inte fått oljebyte så ser man tyvärr en hel del metallspån modell finare. Det finns visserligen ett par magneter som suger åt sig metallen, men det har uppenbarligen inte räckt, det finns tom lite mer spån i mindre högar i ett par hörn. Och filtret...inte helt igensatt, men på tiden, minst sagt.

Bifogar en bild, detta är på undersidan av lådan. De två bultskallarna som syns på bilden har ingen funktion annat än att tömma ut oljan. Det går åt någon liter, och räkna med att det tar rätt lång tid att fylla på. Det här är en TuffTorq modell K46G, Det verkar som om just K46 är en väldigt vanlig modell på det flesta klipparna med hydrostat, även Husqvarna. sedan skiljer sista bokstaven beroende på märke.

Rent inkompetens, kall beräkning? Oavsett skäl så vågar jag påstå att Stigas serviceinstruktioner kommer att orsaka ett utbyte av lådan på sisådär vart 10 år.

Har du en hydrostat, byt olja!! Och hoppas det inte är försent.
Bild
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63

10 personer gillar det här inlägget.
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn



Jac

#2 » 23:52:26, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står lite om oljetyper till TuffTorq här: https://www.tufftorqservices.com/instan ... /index.htm
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#3 » 09:37:38, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå skillnaderna i viskositetsklassning på oljan så kan det ju vara så att hydrostattillverkarens rekommendation om 5W-50 kan behövas om man inte vet var någonstans i världen och i vilket klimat transmissionen ska användas, medan t ex 10W-30 duger utmärkt för svenska förhållanden.
Alla de här oljorna som nämns är ju egentligen motoroljor och inte alls tänkta som hydraul- eller transmissionsoljor, även om de nog kan fungera utmärkt i ett mindre nogräknat system. Förmodligen har rekommendationen kommit till dels för att SAE-klassade motoroljor är sig lika världen över och dels för att sådana oljor ändå alltid brukar finnas hemma hos verkstäder som sysslar med småmaskiner där de här hydrostatdrifterna används. Fördelarna med syntetiska motoroljor (bra sotlösande egenskaper, kemisk stabilitet i kontakt med bränslen och förbränningsgaser, tål att komma i kontakt med heta metalldelar utan att koksa) har man ju ingen större nytta av i en hydrostatdrift.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterA

#4 » 11:00:40, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara hålla med om att det har varit förvirrat. Har en Husqvarna 175 AWD Rider där det står i användarmanualen att oljan i hydrostaten "förmodligen" aldrig behöver bytas vid icke-proffesionellt bruk. Senare (några år) kom jag över ett verkstadsmeddelande där instruktionen ändrats till att olja och filter ovillkorligen måste bytas efter relativt få timmar. Oljerek. där är SAE 10W-40. Så nu har jag bytt.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

PerJohansson

#5 » 15:01:16, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och efter 10 år har reservdelarna utgått ur sortimentet och man får köpa en ny klippare. Jättekonstigt...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

PerÖ83

#6 » 20:25:50, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte delar till Tuff Torq hydrostaten som sitter i dotterns ½willys, inga problem att få tag i delar :grin: men priset :aaargh:
Att de inte "ska" bytas olja på dom, är för att efter 10år anses den vara "förbrukad" = köp nytt :sad:
De är lika som allt annat man köper nu för tiden :laes_detta:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

BM 4 ever

#7 » 22:06:20, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det så PerÖ. Mer än 10 års hållbarhet anses som ett misslyckande från konstruktörerna.
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Jac

#8 » 22:18:15, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakom varje konstruktör står en ekonom med en piska.
”Det här blir alldeles för dyrt, vi kan inte sälja nåt till det här priset! Konstruera billigare för f-n!”

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#9 » 22:35:34, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Bakom varje konstruktör står en ekonom med en piska.
”Det här blir alldeles för dyrt, vi kan inte sälja nåt till det här priset! Kontruera billigare för f-n!”


Eller, ännu vanligare: ekonomen är lite sent ute och kommer på att det blir för dyrt först veckan innan produktionsstart.
En annan vanlig variant är att någon "idéspruta" eller "uppfinnare" gör slut på hela utvecklingsbudgeten och lämnar efter sig en nödtorftigt fungerande prototyp, sen är det konstruktörens uppgift att, utan att ha vare sig budget eller tid på sig, få prylen fullt fältmässig och producerbar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#10 » 22:42:50, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller att tidsplanen för hela projektet är alltför optimistisk och snål (tid är pengar, finns massor att spara redan på planeringsstadiet!) och nödvändiga tester därför kortas in eller uteblir.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stridis2

#11 » 23:14:07, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är vi verkligen :off_topic: men jag kan inte hålla tyst här och nu.
Visst är det säkert så i många fall att ekonomerna (och / eller designers) hittar på bus för konstruktörer. Det finns massa duktiga konstruktörer, både amatörer och professionella, här på M, men av alla de konstruktörer jag har träffat på IRL har de allra flesta varit... Tja, inte speciellt duktiga, för att uttrycka det milt. Dj*vla sopor för att använda ett klarare men ändå alltför snällt språk. Som jag ser det hela så har de flesta av dagens konstruktörer kommit alltför långt från verkligheten och produktionen. Det största felet de allra flesta konstruktörer gör är att de inte lyssnar och lär av nästföljande led. Jag kan sitta här hela natten och rabbla upp exempel på ritningsfel, detaljer som inte går att bocka ihop, saker som ska skäras på ett sätt som maskinen inte är konstruerad för och inte klarar av osv.
Men ett av de tydligare exempel är en kompis som var tekniker i flygvapnet och blev inhyrd av SAAB flygmotor för att undervisa deras konstruktörer i hur deras egna motorer fungerade. Som min kompis berättade så satt det 15 av landets skarpaste flygmotorkonstruktörer i föreläsningssalen. Han la upp en overhead av en ritning, pekar på en detalj och säger att här har vi en riktig idiotkonstruktion. Då flinar 14 pers och den 15:e skruvar mycket generat på sig. Då visste min kompis att det var den 15:e som hade gjort den ritningen. Han kunde varje tolerans, varje materialkvalité och varje dimension utantill, men när röret slutade på ritningskanten så hade han ingen aning om hur resten såg ut.

Kort sagt, som jag ser problemet är att dagens konstruktörer saknar kunskap om hur föremålet de konstruerar ska användas, hur det ska tillverkas, med vilken tillverkningsmetod och vad denna är kapabel till att frambringa samt vilka krav det finns på produkten i verkligheten.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#12 » 01:47:35, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst görs det många tabbar på ritbordet men det har vi ju en helt egen tråd för här: Frustrerande idiotkonstruktioner av odugliga konstruktörer...

Min tes i #8 är att det mesta av den orimligt korta livstid som diverse maskiner och fordon har inte är skapat medvetet för att öka konsumtionen utan är en konsekvens av man försöker konkurrera i en marknad som är starkt pressad på pris.

Om det var ingenjörstabbar som låg bakom så kan det ju slå fel åt bägge hållen, det går ju att räkna fel så ting blir överdimensionerade också.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nimbus

#13 » 09:01:19, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla tesen " det är svårt att smörja sej fattig" stämmer även här..man förlorar olja för 150kr men vinner hundrafalt. Rekommendationen att inte byta är säkert satt av konkurrens skäl och kunden tar smällen.. :slag:
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Skru'are

#14 » 13:32:46, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det samma gäller automatlådor i bilar!
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

PappaNille

#15 » 21:23:25, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Stiga Park President ca 2009 så skulle man enligt manualen byta olja efter 5 timmar och sen var 100 timme. Så nåt verkar ändrats iaf. De skrev nog bara Stiga Orginal olja eller nåt sånt och det var 10w30har jag för mig.



Skickat från min iPad med Tapatalk
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se