Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

KOPPLING im 350

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

jebj (trådstartaren)

#1 » 18:40:16, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag håller på att byta motor IM350 på min BCS till ersättningsmotorn Kohler CH395.
Men hur får jag loss kopplingen från gamla motorn, skruva isär kopplingen (kraftig fjäder i den)
Eller går det med avdragare?

Med vänlig hälsning
/Jan-Erik
jebj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:17, 13-01-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt, Massy Fergusson, Jordfräs BCS7xxx



rospigg

#2 » 19:50:51, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg upp lite bilder på det du grejar med så ökar chansen att någon känner igen prylarna - och du får vettiga tips.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

jebj (trådstartaren)

#3 » 19:16:15, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, bifogar lite bilder å projektet....

Som synes har jag fått lös kopplingen. Det var en skruv i mitten som gick att ta med insektsnyckel.

Nästa problem jag behöver råd till är att gamla axeln från motorn har en spårkil med tillhörande passbit.

Nya motorns axel har ingen spårkil utan bara centrum skruv i axeln...

Min fråga är räcker det till med att axeln är konisk vilket passar i kopplingen som också är konisk och dras ihop med centrumskruven.
Skall jag tillföra loctite? Eller bör jag göra ngt slags kilspår i nya motorns axel?

MVh
//Jan-Erik








Bild
Bild
Bild
Bild
jebj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:17, 13-01-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt, Massy Fergusson, Jordfräs BCS7xxx

rospigg

#4 » 21:01:14, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är konorna likadana, samma konicitet?
Har kopplingen ett stålinlägg ingjutet, så att det som sitter mot axeln är av stål?
Om det är stålnav så tvättar du konorna rena med thinner, både den invändiga och den utvändiga,
förvärmer kopplingen till 70-80 grader innan du bestämtsmackar den på plats och sen drar fast ordentligt.
Är kopplingen av aluminium skulle jag önska mig ett kilspår med kil, då aluminium utvidgar sig långt mer än stål vid uppvärmning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

jebj (trådstartaren)

#5 » 21:31:54, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för Svar! Skall kolla upp det du Skriver!
jebj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:17, 13-01-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt, Massy Fergusson, Jordfräs BCS7xxx

kattstruparn

#6 » 17:16:28, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att du löst problemet med mont av kopplingen, men har en fråga.
Var köpte du Kohlern någonstans. Bra pris?
kattstruparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:47, 26-12-2017
Ort: ca 15 km N Östersund
Sverige
Maskin: Fordson Major -53
BCS 735
Suzuki 410 -85
mm

Toost

#7 » 17:39:07, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, jag har startat en snarlik tråd här på forumet. [Trädgårdsmaskiner] Lombardini utbytesmotor ? Kort konisk axel utan kilspår ?
Som sagt, var hittade du motorn och till vilket pris ? Hur kom du till att det skulle vara en Kohler 395 med just denna ovanliga axel+infästning ?
- Varför byter du motor ?

Min IM 350 har skurit "nånstans" ( jag har inte dissekerat den ännu men det är inte cylindern, troligen vevstakslagren)
min motor har INTE nåt kilspår i utgående axel. Kopplingen har däremot ett kilspår .
Min motor är ovanligt illa behandlad tidigare, så om kopplingen är utbytt till "fel variant" vet jag inte.

Då jag demonterade min koppling, efter att ha delat på kopplingshuset och plockat bort skruven i centrum, satte jag en avdragare i lite lagom spänn, värmde försiktigt med gasol på kopplingshuset och några knack med hammare på kopplingshuset så poppade det loss.
Montering planerar jag göra som Rospigg beskriver. ( med Loctite i centrumskruven.)
jag oroar mig mer över hur jag ska klämma ihop kopplingsfjädern för att sätta skruvarna i kopplingshuset :-)

- Jag ser att ditt växelhus är torrt på insidan, det är inte mitt...
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kattstruparn

#8 » 21:09:52, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost. Du monterar först ihop kopplinghalvorna med hjälp av skruvstäd, sedan monterar du kopplingen på axeln med centrumskruven.
kattstruparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:47, 26-12-2017
Ort: ca 15 km N Östersund
Sverige
Maskin: Fordson Major -53
BCS 735
Suzuki 410 -85
mm

Toost

#9 » 09:31:17, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ah, det funkar naturligtvis om jag byter till en Insex/Torx. ( -från konventionell sexkantskalle.)
ibland är det enkla väldigt väldigt enkelt, och väldigt långt bort i tankeverksamheten... :-)

Planen var annars att på liknande sätt som man ibland komprimerar bilfjädrar , rigga nåt temporärt så man kan äntra de tre skruvarna i huset.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kattstruparn

#10 » 10:41:34, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
kattstruparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:47, 26-12-2017
Ort: ca 15 km N Östersund
Sverige
Maskin: Fordson Major -53
BCS 735
Suzuki 410 -85
mm

jebj (trådstartaren)

#11 » 06:34:11, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Toppensida med alla goda råd! Vilket jag tackar för!
Det fungerar perfekt nu, nya motorn går bra och är lättstartad!

Jag köpte den på http://www.varriale.com Ca 5000 kr med frakt.


Jag bytte motor för att jag inte kunde köpa någon förgasare vilken hade fått en spricka i sig, fick aldrig någon ordning på den.

Tror gamla motorn är i bra skick annars...


/jebj
jebj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:17, 13-01-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt, Massy Fergusson, Jordfräs BCS7xxx

S.E.P

#12 » 22:48:29, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

S.E.P 1000 (tror jag)

Jag har nyligen gjort likadant med min, d.v.s monterat dit Kohlers ersättningsmotor CH395.
Min koppling ser inte riktigt likadan ut. Den är platt baktill mot lådan. Trög men fungerar med kraftig hävkraft med hjälp av en växelspak från Volvo 140 som jag med ett tilläggsrör bara lagt på rakt uppe på kopplingsarmen.
Behöver eventuellt kika mer på denna, men tror inte att den någonsin användes speciellt ofta då den alltid varit trög. Som liten kunde jag inte ens koppla fast jag använde två händer och tog i för kung och fosterland.
Inga problem med att det inte finns kil e.t.c. Konsika grejer har ju en tendens att sätta sig ganska bra om allt är OK.

Min största anledning till att jag drog igång den gamle "Seppen" (S.E.P) igen är för att jag har fina minnen från min bortgångna pappa som ofta lät/bad mig köra med denna som barn och ungdom.
Staken gick av på den och trasade sönder hela veven , sedan blev den ståendes, tills jag efter 20-25 år (d.v.s nyligen) bytte maskin på den.

Kör med slåtter och jordfräs.

Det råkar inte vara så att någon av er har en IM 350 till salu, så jag för ren nöjes skull kan renovera min gamla motor?
S.E.P
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:40, 20-01-2021
Ort: Tanum/Munkedal med omnejd
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 130
S.E.P
Volvo FL6 Turbo
Fordson
Zündapp
d.i.v Volvo (740 och bakåt)
NSU Quickly o.s.v.....

Toost

#13 » 00:32:02, 21-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gick i skroten , den var inte snällt behandlad av tidigare ägare, plåtkåporna var ihopsatta med bland annat fransk träskruv. -den varmgalvade sorten...
i övriga skruvförband på motorn , om det tex skulle vara 6 skruv i en kåpa så saknades 1 skruv, 3 skruvar var likadana men slitna och två helt annorlunda.
Luftburken i strimlor. mm.
och som sagt ovan, den dog , veven gick inte att vrida runt, jag tror vevaxeln förskjutits axiellt och att vevstaken då kom i kläm och låste vevaxeln.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se