Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Stiga tornado 535 gräsklippare, framdrivningen fungerar ej!

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

kingfreddie (trådstartaren)

#16 » 06:37:32, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...det där är som träharven vilken var lite sliten och fick kommentaren:
"men nytt trä som kommer den att bli som ny!"

Råd:
- ta vara på motorn och drivningen!
...resten, chassit... har gjort sitt... du måste ha ny plåt (liknelse med trädharven ovan)... plåten är slut...
Men - du kan ju göra som jag gjorde; använda dig av objektet för att lära dig reparera:
[Trädgårdsmaskiner] Gräsuppsamlare, tillverka egen uppsamlare, gräsklippare
Svetsat med SIP (Biltema 80-tal) pinnsvets. :thumme:
Biltema, pinnsvets, SIP, Weldmate 140
Idag har jag en MigaTronic 140A från Swedol - milsvidd skillnad att svetsa med!


Jo jag vet plåten ovanpå är full med rosthål. Men jag behöver en motorgräsklippare och ja fick den gratis. Och även utan drivning på hjulen är den bättre än elgräsklipparen ja har. Jag ska försöka svetsa på lite ny plåt.. och fästena är inte påverkade av rost så jag tror nog jag kan göra ett litet Frankenstein bygge av den. Det är bara skyddsplåten runt knivarna som rostat. Så de ska nog gå att ordna.. håller den nåt år så är jag nöjd.

2 personer gillar det här inlägget.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s



braha

#17 » 08:05:54, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rädda det som räddas kan.
Grundförutsättningen för att bulten ska släppa, är att knivtallriken inte kan röra sig ens en mikrometer när du drar på bulten. Den ska vara lika stum som om den vore fastsvetsad i chassit. Ex träbitar som mothåll kan du glömma.
Oskadad bultskalle utan grader. Sexkanthylsa som passar perfekt utan glapp - sugpassning. Långt dragskaft. Det ska kännas "stumt" när du drar, ingen svampkänsla.
Eller ringnyckel (sexkant). Trä ett rör på, så du får långt dragskaft.
När du sedan lägger kraft på dragskaftet så du får ordentligt spänn, kan du slå på bultSKALLEN (inget annat) med lilla släggan.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

dc_lindberg

#18 » 09:51:20, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittills har jag fått loss var enda bult som håller kniv på gräsklippare med Biltemas tryckluftsmutterdragare:
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf ... 2000028444
Bild
399:-
Mutterdragarsats 1/2"
Art. 17-353
MAX: 310Nm
(Anm: ...min har 400Nm... 4 olika lägen vilka vart och ett ger olika Nm... har manualen kvar, någonstans... Läge 1 brukar räcka för att dra fast knivbult med. Det händer att jag måste använda läge 4 (max/kraftigaste) för att lossa bult - ingen, inte ens gravrostiga, har klarat av att stå emot den kraften)

Går utmärkt att köra på 6 bar, billig kompressor. Kraften och luften räcker för att slå loss bultarna (men bara en åt gången!... se'n får man vänta på att kompressorn hämtat andan)
Använt min i ca 25 år :-)

I år skaffade jag en:
https://www.bauhaus.se/mutterdragare-ry ... an-batteri
Bild
MUTTERDRAGARE RYOBI R18IW3-0 18V ONE+ UTAN BATTERI
1 086,00 kr

No load speed
Speed 1 0 - 2100 min
Speed 2 0 - 2500 min
Speed 3 0 - 2900 min

Max. torque
Speed 1 180 Nm
Speed 2 240 Nm
Speed 3 400 Nm


Ryobin känns osäkrare att jobba med. Dess "slag" är längre, och därmed "okontrollerbart". Jag behöver en batterdriven för tillfällen då tryckluft är för omständigt, eller omöjligt, att använda sig av. Biltemas är tryckluftsmutterdragare är alltså, i mitt tycks, mer användar vänlig.

Glöm det där med att dra bulten för hand!
Man slinter = å det kan sluta -illa- !
Även om ens "vridmoment" räcker, så krävs det ett par slag för att få loss bulten... å då är olyckan snabbt framme!...
En Kamasa eller Bacho hylsa med "press passning" slinter inte => det blir larvigt, löjligt, enkelt att lossa kniven ;-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se