Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Stiga tornado 535 gräsklippare, framdrivningen fungerar ej!

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

kingfreddie (trådstartaren)

#1 » 16:27:31, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en gammal gräsklippare av en av byborna eftersom den börjat bli lite rostig och framdrivningen ej fungerande.

Det verkar ej vara vajern eftersom när jag sätter på drivningen och snurrar på hjulet så snurrar hjulet som vajern sitter på, och tvärtom när jag stänger av den. Och när jag känner på drivremmen med en skruvmejsel så känns den väldigt lös.

Men hur kommer man åt drivremmen på enklaste sätt? Nån som har en sprängskiss på den eller kan förklara hur man kommer åt den enklast?

Kan ju förstås bara börja skruva av motorn men kan ju va smart och fråga om nån vet först!
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s



torbjorn_forsman

#2 » 19:36:45, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder på den? Sitter remskivan på motorns vevaxel eller har motorn en inbyggd vinkelväxel så det går ut en liten horisontell axeltapp på sidan av motorn, där drivningen är ansluten?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kingfreddie (trådstartaren)

#3 » 19:20:24, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Några bilder på den? Sitter remskivan på motorns vevaxel eller har motorn en inbyggd vinkelväxel så det går ut en liten horisontell axeltapp på sidan av motorn, där drivningen är ansluten?

Jag kan fixa bilder imorgon.. Vi har 2 vildkatter i min lilla verkstad som vi ska kastrera imorgon så vill inte göra dem mer uppskärrade genom att hålla på me gräsklipparen.

Men utan att skruva av grejer kan jag inte se var drivningen kommer ifrån. Allt jag kan se från undersidan är att på ett av framhjulet sitter en liten konstig grej.. ser ut som en cylider till ett modellplan modell större nästan.. antar det är nån sorts utväxling. Sen under den är ett hjul med en drivrem. Men var remmen sitter i motorn måste jag nog börja skruva för att se. Men då remmen kändes slapp så antar jag den hoppat av, frågan är bara hur mycket som behöver skruvas av.. Men återkommer med bilder imorgon.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

InläggDetta inlägg har raderats av dc_lindberg den 20:53:45, 18-06-2019.
Anledning: Fel modell. Visst inte att även en trädgårdstraktor fått namnet Tornado... Det var förbehållet annan

kingfreddie (trådstartaren)

#5 » 23:14:18, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Några bilder på den? Sitter remskivan på motorns vevaxel eller har motorn en inbyggd vinkelväxel så det går ut en liten horisontell axeltapp på sidan av motorn, där drivningen är ansluten?

Här kommer bilder på hur det ser ut vid drivningen:

Bild
Bild
Bild
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

lillmalen

#6 » 04:11:41, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

dc_lindberg

#7 » 09:03:50, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där heter Tornado, och inget annat.
..men 535 är ju en åkgräsklippare ju?... DUMT av stiga att ge samma namn till mer än en (1) produkt...

Den är renoveringsbar, om jag minns rätt.
Har du otur har skruvdrevet rasat :-(
Att den kärvar betyder att den går torrt - fettet är borta. => måste fettas om!
F.* att jag inte fotade/antecknade när jag renoverade en sådan där. Den klipparen gjorde Pelin kättingröjare till åt mig. Fungerade -riktigt- bra!

Var glad för att det inte är den versionen (som jag svarade med i ovan inlägg - det raderade) som är kätting driven. Den är mer driftsäker, men ett "under" av arbete att hålla igång.

+++++++++++++++++++++++++++++++

Har precis svarat med tillägg - då startade hemsidan om och inlägget gick upp i rök!...

Så här fettar man om den där.
- Remskivan måste du lossa/ta dän.
Under den sitter en spärr som gör att du kan dra upp pinjongen/drivningen av remskivan.
Fyll drivhuset med Omega 77 ( http://www.smorjteknik.se ) - finns starka skäl till det fettet kontra andra fettet i denna applikation.

Du måste i alla fall ha isär skruv växeln för att kontrollera skicket på kuggarna.

Minns inte om det finns en skruv extra på ovansidan för att kunna fylla på fett vid behov. Tar du bilder så kommer jag att kunna se/känna igen.

Det går att göra jobbet med hjulaxeln på plats i chassit, om än lite bökigt.


När du är klar med drivningen o fått den att funka => Oregon Gator kniv + trimma upp max rpm lite, så klarar klipparen även ängs-gräs ;-)
Kanon bra serie på så sätt från Stiga :thumme:


PDF'r har en förmåga att försvinna från nätet...
Kan man bör man bifoga.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tack för pdf'n!
Så här gör man:
- ta loss skruv 40.
Remskivan -har- rostat fast på axeln... då får du inte loss den...
Testa o värm. Det var att få loss den som var knepigt med hjulaxeln på plats - men det går.
- lossa skruvar 25
- dra loss plåten 24
=> då kan du dra upp hela pinjongen.
Det jag inte kommer ihåg är om man kan komma åt 25 utan att först få loss/dän remskivan...

Pass dig så du inte slarvar med 36, krysskilen. Den -är- liten!

Finns inga tätningar!
Tätningen uppåt är ett Z-lager. Det -byter- du till ett nytt 2RS lager.

Om det är värt jobbet?
JA! utan tvekan :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 09:26:45, 19-06-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kingfreddie (trådstartaren)

#8 » 09:18:26, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lillmalen skrev:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://parts.kschmid.ch/ipl_stiga_tornado_535_11-2225-25_88_sv-en.pdf&ved=2ahUKEwix9tv0uvTiAhWj5KYKHWdWB5MQFjAAegQIBhAC&usg=AOvVaw19evcf0jvBAWlfJ63dCt6R

Tack! Inte för ja blev my be klokare men nog ska den hjälpa till. Är 99% på remmen hoppar av inne under motorn.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

dc_lindberg

#9 » 09:31:50, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jo...men det får du vänta dig med sådan lager av gräs...
=> högtryckstvätten => spola/skär bort gräset.
=> laga chassit (ser hål i det)

Ta tid att fixa skruvväxeln!
Det är den i särklass bästa skruvväxel jag sett på små gräsklippare, och det -är- renoveringsbar ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kingfreddie (trådstartaren)

#10 » 10:49:21, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...jo...men det får du vänta dig med sådan lager av gräs...
=> högtryckstvätten => spola/skär bort gräset.
=> laga chassit (ser hål i det)

Ta tid att fixa skruvväxeln!
Det är den i särklass bästa skruvväxel jag sett på små gräsklippare, och det -är- renoveringsbar ;-)


Jag tror själva muggarna är okey.. för när jag lägger den i växel.och snurrar på remskivan ovanför växeln så snurrar hjulet. Och när jag tar den ur växel så snurrar det inte. Så remmen har säkert hoppat av vid motorn.
Men som du säger måste den rengöras och lagas lite.

Det är massa rosthål här o där.. allt från 10x20mm till 50x50mm.. kan man fixa det med plastig padding el liknande med ett metallnät som stöd el ska man köra på svetsen? Har bara pinnsvetsar så känns som metallen är för tunn.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

torbjorn_forsman

#11 » 11:05:01, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man svetsa med pinne i så tunn plåt så ska man vara mycket duktig svetsare - men det är uppenbarligen inte omöjligt! Men i praktiken är såklart MAG eller gassvets att föredra.

Plasticpaddinglagningar är inget långsiktigt, plasten drar åt sig fukt och så rostar det ännu värre mellan den och plåten, så lagningarna släpper helt och hållet ganska snart. Gamla Stigagräsklipparchassin brukar med tiden kräva en del förstärkningar bl a kring handtagsfästet, och sådana saker blir mycket bättre i form av t ex fastsvetsade vinkeljärn.

Beträffande driften så är ju det där en rätt modern Tornado - knappast mer än 30 år gammal - eftersom den har remdrift direkt från vevaxeln. Och jag instämmer i att felet säkerligen är slirande rem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kingfreddie (trådstartaren)

#12 » 22:00:05, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså ja blir galen.. ja tror ja måste ja av plattan undertill för att komma åt drivremmen, men där e en satans mutter som vägrar lossa. Har provat med fast nyckel, patent nyckel, skiftnyckel modell större, alla föregående tillsammans med hammare, slagmejsel med hylsa på. Och 5-55 förstås .. Och sen tom värmt upp skiten med en sån man bränner ogräs med.. inte ett skit funka... det är som att det är själva grundbulten som får allt att trilla om den lossnar (En pik till er 60 o 70-talister).

Här är en bild, vafan ska ja göra???!!!:

Bild

Det ni ser är alltså svänghjulet för knivarna som jag tagit loss, och i mitten bultjäveln.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

dc_lindberg

#13 » 22:13:42, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det där är som träharven vilken var lite sliten och fick kommentaren:
"men nytt trä som kommer den att bli som ny!"

Råd:
- ta vara på motorn och drivningen!
...resten, chassit... har gjort sitt... du måste ha ny plåt (liknelse med trädharven ovan)... plåten är slut...
Men - du kan ju göra som jag gjorde; använda dig av objektet för att lära dig reparera:
[Trädgårdsmaskiner] Gräsuppsamlare, tillverka egen uppsamlare, gräsklippare
Svetsat med SIP (Biltema 80-tal) pinnsvets. :thumme:
Biltema, pinnsvets, SIP, Weldmate 140
Idag har jag en MigaTronic 140A från Swedol - milsvidd skillnad att svetsa med!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#14 » 23:19:20, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruven som håller fast knivtallriken i vevaxeln kan bli otrevligt hårt åtdragen om t ex klackarna på medbringarna har gått sönder när man har kört på en sten med klipparen. Se till att du har verktyg som passar perfekt på skruvskallen (9/16" sexkanthylsa, inte tolvkant) och ett långt dragskaft, dessutom något bra att hålla emot med. Skiftnyckel, öppna nycklar, patentnycklar mm är inte till för att lossa besvärliga skruvar med, de drar bara skallen rund i sådana här svåra fall. Och slagskruvmejslar ger inte tillräckligt med moment, däremot skulle en tryckluftdriven slående mutterdragare kunna fungera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kingfreddie (trådstartaren)

#15 » 06:31:14, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Skruven som håller fast knivtallriken i vevaxeln kan bli otrevligt hårt åtdragen om t ex klackarna på medbringarna har gått sönder när man har kört på en sten med klipparen. Se till att du har verktyg som passar perfekt på skruvskallen (9/16" sexkanthylsa, inte tolvkant) och ett långt dragskaft, dessutom något bra att hålla emot med. Skiftnyckel, öppna nycklar, patentnycklar mm är inte till för att lossa besvärliga skruvar med, de drar bara skallen rund i sådana här svåra fall. Och slagskruvmejslar ger inte tillräckligt med moment, däremot skulle en tryckluftdriven slående mutterdragare kunna fungera.


Har en mutterdragare men kopplingen på min luftslang passar inte kompressor så måste fixa en ny. Annars så har jag ju iofs ett sånt långt handtag till att lossa hjulbultar med. Kanske kan funka. Men fästet för hylsan är ganska stort.. kanske för stort.. jag har iofs hylsfästen till borrmaskin.. tror du en borrmaskin kan få kraft nog?
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se