Den där heter Tornado, och inget annat.
..men 535 är ju en åkgräsklippare ju?... DUMT av stiga att ge samma namn till mer än en (1) produkt...
Den är renoveringsbar, om jag minns rätt.
Har du otur har skruvdrevet rasat
Att den kärvar betyder att den går torrt - fettet är borta. => måste fettas om!
F.* att jag inte fotade/antecknade när jag renoverade en sådan där. Den klipparen gjorde Pelin kättingröjare till åt mig. Fungerade -riktigt- bra!
Var glad för att det inte är den versionen (som jag svarade med i ovan inlägg - det raderade) som är kätting driven. Den är mer driftsäker, men ett "under" av arbete att hålla igång.
+++++++++++++++++++++++++++++++
Har precis svarat med tillägg - då startade hemsidan om och inlägget gick upp i rök!...
Så här fettar man om den där.
- Remskivan måste du lossa/ta dän.
Under den sitter en spärr som gör att du kan dra upp pinjongen/drivningen av remskivan.
Fyll drivhuset med Omega 77 (
http://www.smorjteknik.se ) - finns starka skäl till det fettet kontra andra fettet i denna applikation.
Du måste i alla fall ha isär
skruv växeln för att kontrollera skicket på kuggarna.
Minns inte om det finns en skruv extra på ovansidan för att kunna fylla på fett vid behov. Tar du bilder så kommer jag att kunna se/känna igen.
Det går att göra jobbet med hjulaxeln på plats i chassit, om än lite bökigt.
När du är klar med drivningen o fått den att funka => Oregon Gator kniv + trimma upp max rpm lite, så klarar klipparen även ängs-gräs
Kanon bra serie på så sätt från Stiga
PDF'r har en förmåga att försvinna från nätet...
Kan man bör man bifoga.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Tack för pdf'n!
Så här gör man:
- ta loss skruv 40.
Remskivan -har- rostat fast på axeln... då får du inte loss den...
Testa o värm. Det var att få loss den som var knepigt med hjulaxeln på plats - men det går.
- lossa skruvar 25
- dra loss plåten 24
=> då kan du dra upp hela pinjongen.
Det jag inte kommer ihåg är om man kan komma åt 25 utan att först få loss/dän remskivan...
Pass dig så du inte slarvar med 36, krysskilen. Den -är- liten!
Finns inga tätningar!
Tätningen uppåt är ett Z-lager. Det -byter- du till ett nytt 2RS lager.
Om det är värt jobbet?
JA! utan tvekan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.