Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Peerless vinkelväxeldelar?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 23:19:43, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten 90graders växellåda av märke Peerless H1050-011 eller 8197-0182 glappar och jag googlar efter delar till denna men lyckas inte hamna rätt. Sett sprängskiss på andra så borde vara möjlig att renovera.

Någon som vet bra säljsidor som har denna?
Är Peerless en originaltillverkare eller som jag tror; lågbudget kopierare?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



torbjorn_forsman

#2 » 00:06:40, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag uppfattar det så är Peerless en originaltillverkare av både lågbudgetprylar och bättre saker - man kan säga att Peerless som transmissionstillverkare är vad Briggs & Stratton är som motortillverkare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#3 » 00:48:31, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Yrrol (trådstartaren)

#4 » 08:50:09, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Yrrol (trådstartaren)

#5 » 11:06:56, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu sökt i manualen efter information om hur mycket glapp som är tillåtet men lyckas inte hitta något om det.

Det är på ett klippbord, vinklarna går ner till bladen. Inga remmar, bara axlar.

Med bordet uppfällt så kan jag rotera ena kniven ca 2cm innan andra reagerar.
I en konstruktion med bara kuggar och axlar, ska det då finnas sådant spel alls?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

torbjorn_forsman

#6 » 20:50:16, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinkelväxlar är sällan helt glappfria, jämför med differentialen i slutväxeln till en personbil, hos en del biltillverkare är det helt normalt med förvånansvärt stora kuggspel där.

Är spelet lika stort i båda vinkelväxlarna eller är det tydliga skillnader mellan dem?
Några mer tecken på slitage? T ex stora mängder metallspån i smörjmedlet (om det nu är fett eller olja), tydliga skador eller slitagemärken på kuggarna, onormalt spel i lager?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Yrrol (trådstartaren)

#7 » 20:43:55, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vinkelväxlar är sällan helt glappfria, jämför med differentialen i slutväxeln till en personbil, hos en del biltillverkare är det helt normalt med förvånansvärt stora kuggspel där.

Är spelet lika stort i båda vinkelväxlarna eller är det tydliga skillnader mellan dem?
Några mer tecken på slitage? T ex stora mängder metallspån i smörjmedlet (om det nu är fett eller olja), tydliga skador eller slitagemärken på kuggarna, onormalt spel i lager?



Jag har tagit isär paketet på klippbordet. Alltså två 90 växlar ner till knivarna, och en T-växel i mitten.
Känt och luskat efter glapp. Inte sett skador. Mitten har jag inte känt glapp i T-växeln eller i de små drivaxlarna, utan det är i stora kuggarna på 90graders växlarna. Fast, med knivarna borta och man känner direkt på växeln så är det små glapp och hyfsat lika.

Jag kommer köpa nya knivar, packningar, och få ihop allt enligt manual.

Följdfrågan på det är att i detta paket så fyller man olja på ett ställe som fyller hela kalaset.
Då smörjs lagerna av den oljan. Och då gör det inget om jag lägger alla lösa delar, inklusive lager, i diesel för att rengöra allt?



Bild
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

torbjorn_forsman

#8 » 12:56:14, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det, som det ser ut av bilden, rör sig om kullager, så är det inga problem att tvätta allt i t ex diesel eller lacknafta. Se dock upp om det finns glidlager med sintrade "självsmörjande" lagerbussningar, om man lägger dem blöt i lösningsmedel så sköljs oljan bort ur porerna och då måste man koka dem i olja för att få dem att bli självsmörjande igen efter tvättning.
Och om det finns helkapslade fettfyllda saker som inte går att komma åt att eftersmörja (t ex 2RS-kullager eller saker som liknar frihjulskopplingen i ett startmotordrev) så får de inte alls doppas i lösningsmedel utan bara torkas av utvändigt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Yrrol (trådstartaren)

#9 » 13:51:21, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu tvättat allt i diesel och blåst rent.

Fast helt torrt blir det inte, antingen får det ligga och torka.

Eller bör jag spraya bromsrengöring som dunstar direkt efteråt?

Tänker att dessa medel kanske inte lämpas ihop med kommande olja.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Jac

#10 » 14:45:56, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av precis den anledningen tvättar jag hellre i lysfotogen, den dunstar.
Det kanske dieseln gör också men så länge har jag inte orkat vänta.

Om du torkar och blåser torrt borde mängden diesel bli försumbar.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

igelkottar

#11 » 15:10:45, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars kan du skölja med olja och sedan blåsa bort oljan.

Gärna någon liknade du ska där, men kanske tunnare först så den får med sig ev. diesel.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#12 » 22:37:16, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De komponenter i diesel som inte dunstar bort inom rimlig tid, är kolväten som påminner mycket om de som finns i alla mineralbaserade smörjoljor. Så om det rör sig om prylar som ändå ska smörjas med olja (eller mineraloljebaserat smörjfett) är det meningslöst att göra en fullständig avfettning efter tvätt. Då är det bättre att sakerna får vara lite oljiga av tvättvätskan innan montering, så är det ingen risk för ytrost om det t ex blir en natt med extremt fuktig luft innan det hela är hopsatt.

"Bromsrengöring" är en produkt som jag är mycket skeptisk till, den verkar kunna innehålla högst olika saker beroende på hur gammal den är och vilket fabrikat det är. I varje fall är den onödigt dyr jämfört med kolväteblandningar som egentligen är avsedda som bränsle (diesel, bensin mm).
På 80-talet innehöll bromsrengöring mycket ohälsosamma halogenkolväten (trikloretylen mm). När de hade förbjudits, så var det ganska många år som burkarna innehöll någonting som visserligen luktade lösningsmedel och avdunstade snabbt, men som inte alls hade någon fettlösande förmåga. 90-talets bromsrengöring gjorde ofta inte mycket mer nytta än att försöka tvätta med myggspray. Men idag verkar det som om åtminstone vissa märken faktiskt kan lösa en del smuts. Frågan är bara vilka, och en ännu bättre fråga är om de behåller samma sammansättning till nästa gång man köper en burk av samma märke.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Yrrol (trådstartaren)

#13 » 09:31:27, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ifall någon i framtiden söker delar till Peerless och halkar in på denna tråd så kan jag tipsa om Rom's Reworks i USA. https://roms-peerless-transaxle-supply. ... ontact.php
En person som närmar sig pension och är hjälpsam. Vunnit tävlingar i småmotorservice.
(Master Technician status in Peerless Gear, Tecumseh engines, Kohler engines and Briggs & Stratton engines)

Jag sände mail till olika i Sverige och USA och frågade efter delar men fick som svar att dessa inte fanns att köpa längre och att jag var tvungen att renovera befintliga delar.

Men Rodney svarade att det var inga som helst problem, fabriken tillverkade fortfarande. Diverse packningar som fanns i Sverige var drastiskt billigare via Rodney. Ena packningen kostar 660kr styck i Sverige och 80kr i USA. Andra kostade 310kr i Sverige och 30kr i USA. Förvisso så kommer tull på det men när jag berättade för Rodney hur mycket tull jag åkte på så bad han om ursäkt och sa att han kunde kryssat i något annat på paketets etikett. När jag ställde frågor om passform på lager så tog han kontakt med fabriken och fick sprängskiss, och han kontaktade även för kunna besvara andra tekniska monteringsfrågor. Snällt.

5 personer gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

magirus

#14 » 10:14:59, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har fått träff på en verklig entusiast som är kunnig och engagerad! :thummar:
Sånt förgyller livet! :grin:
magirus
 


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se