Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Söker växellåda till Stiga Park 2002

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

bjfr (trådstartaren)

#1 » 01:20:20, 16-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Fick överta en defekt Stiga Park 2002 troligtvis en -89a som stått i en lada i många år.
Lite förgasarrengöring ny bensin, ny olja och puts av tändstift så hoppa den igång så snällt. Klippaggregat och allmänskick väldigt bra för en 30-åring. MEN då jag började provköra så kuggade den över, kändes som det bara rasslade i drivningen när det blev lite motstånd. Konstaterade att problemet var i växellådan så jag rev isär den och upptäckte att tre nållager var omvandlade till järnspån, bussningar och en axel var helt nerslitna och lite annat.
Lyckades hitta sprängskiss och lista på reservdelsnummer och efter mycket om och men en återförsäljare som kunde ge ett kostnadsförslag på delarna och tyvärr så är det inte värt att beställa.

Därför tänkte jag kolla om det finns någon därute som har en växellåda liggandes eller en havererad Stiga Park som man kan ha som donator för en vettig peng?
Helst i trakterna runt Stockholms län eller Hälsingland.

Modellbeteckningen på denna växellåda är 824A tror jag, det är så det står på en ingraverad skylt.

God jul.
:skriva2:
bjfr
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:46, 12-11-2019
Ort: Ekerö
Sverige



magloman

#2 » 02:14:57, 16-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du inte tag på axel kan man ju svetsa på nytt material sen svarva. Bussningar och lager brukar finnas på andra ställen om det inte finns hos stigahandlare.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se