Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Olja i vinkelväxlar för fräs och slaghack

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

Christian H (trådstartaren)

#1 » 17:36:53, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till min Iseki TX 1510F har jag införskaffat 2 nya redskap. En slaghack/klippare och en jordfräs vilka båda drivs genom traktorns kraftuttag.
Vad jag tycker är konstogt är att de olika redskapen föreskriver olika oljor i respektive vinkelväxel som för mig ser ganska lika ut. Slaghacken skall ha en olja som heter N46 transmissions och hydraulolja eller liknande som det står i instruktionsboken. Jordfräsen skall ha SEA 140 EP enligt dess instruktionsbok. Jag lägger in bilder på båda där man kan se båda maskinernas vinkelväxlar.

Finns det någon som vet mer om dylika redskap och om det är "överklass" att ha olika oljor i dem. I traktorn har jag SEA 80 i Växellådan som också tjänar som hydraulolja från densamma. Vore enklare om man slapp en massa olika typer av olja och kunde köra med tex. enbart 80 olja.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Christian H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:52, 18-02-2014
Ort: Bretagne, Frankrike
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Buster 400, Iseki TX1510F



torbjorn_forsman

#2 » 18:43:39, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är det helt enkelt frågan om en förbistring mellan olika sätt att beteckna oljors viskositet enligt olika standard.
SAE är ett i grunden amerikanskt system, där siffrorna 75 till 140 betecknar olika slags transmissionsoljor.
Oljan som kallas N46 har nog viskositeten specad enligt en internationell ISO-standard, där är siffror som t ex 32, 46, 68 typiska för att beteckna olika viskositeter.

För att avgöra mer exakt vilken olja som är lämplig för resp växel kan det vara bra att veta dels om glidfriktion förekommer (vilket det gör om det är en snäck- eller hypoidväxel, men däremot inte om det är en vinkelväxel med rakskurna kuggar), och dels om det finns delar av kopparlegering (mässing, gulmetall, brons etc) i den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#3 » 19:57:30, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite skillnad på hur tungt en jordfräs kan få jobba mot de andra redskapet! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Christian H (trådstartaren)

#4 » 20:44:53, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Troligen är det helt enkelt frågan om en förbistring mellan olika sätt att beteckna oljors viskositet enligt olika standard.
SAE är ett i grunden amerikanskt system, där siffrorna 75 till 140 betecknar olika slags transmissionsoljor.
Oljan som kallas N46 har nog viskositeten specad enligt en internationell ISO-standard, där är siffror som t ex 32, 46, 68 typiska för att beteckna olika viskositeter.

För att avgöra mer exakt vilken olja som är lämplig för resp växel kan det vara bra att veta dels om glidfriktion förekommer (vilket det gör om det är en snäck- eller hypoidväxel, men däremot inte om det är en vinkelväxel med rakskurna kuggar), och dels om det finns delar av kopparlegering (mässing, gulmetall, brons etc) i den.


Tack för den infon. Skall försöka ta reda på mer om ytorna och vilken typ av kuggar de olika redskapen har.
Användarvisningsbild
Christian H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:52, 18-02-2014
Ort: Bretagne, Frankrike
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Buster 400, Iseki TX1510F

Christian H (trådstartaren)

#5 » 20:50:13, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Lite skillnad på hur tungt en jordfräs kan få jobba mot de andra redskapet! :coffee:


Menar du att jordfräsen går tyngre? Det beror ju också på jorden i fråga. Jag har ganska tung lera, dock inte den typen som ger dubbel stövelyta. Trodde dock att hacken var den tyngsta att driva.
Användarvisningsbild
Christian H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:52, 18-02-2014
Ort: Bretagne, Frankrike
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Buster 400, Iseki TX1510F

63an

#6 » 21:22:12, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför bredden till att börja med. Äh håll inte på om att snåla om föreskriven olja finns en anledning att de är föreskrivna! :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mimeck

#7 » 22:16:47, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med 63:an om att jordfräsen borde gå ganska tungt men med en sånn liten traktor och små redskap så kan det inte vara frågan om några extrema krafter.

Följ tillverkarnas rekomendationer om oljor eller kontakta återförsäljaren!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Christian H (trådstartaren)

#8 » 09:06:24, 02-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Jämför bredden till att börja med. Äh håll inte på om att snåla om föreskriven olja finns en anledning att de är föreskrivna! :ohnej:


Bra svar som får en att tänka till. Att snåla kan bli dyrt i längden. Jag som inte kör med redskapen mer än på amatörnivå på mitt Ha och lite hos grannen kommer att följa ditt råd.

Det är i alla fall bra att lära sig mer om olika oljor och hur de fungerar i olika situationer.
Jag var traktormek (ANA-Maskin alltså MF traktorer i huvudsak) på 60-talet men inte lärde man sig mer än att man i stort sett alltid körde med universalolja både i motor och växellåda. Hydrauloljan tog man ju ut från växellådan. På min BM 400 finns en separat tank för hydrauloljan men det är samma olja som jag har till motorolja. Jag körde några år också på maskinstation i Skåne, men kommer inte ihåg vad slags oljor vi hade i redskapen som, betupptagare, pressar och annat.
Användarvisningsbild
Christian H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:52, 18-02-2014
Ort: Bretagne, Frankrike
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Buster 400, Iseki TX1510F


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se