Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Toro Groundsmaster 223-D: Hydrauliken fungerar inte!

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

Janne.Gustavsson (trådstartaren)

#1 » 14:50:58, 05-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Vi har köpt en gammal Toro till vår allt för stora gräsmatta.
Gräsklipparen köptes som ett reparationsobjekt där förra ägaren förklarade att kylvatten blandades med motorolja. Tack vare tips från maskinisten Ove.G knackade vi tillbaka en frostplugg under ventilkåpan :uupps: så just nu funkar motorn fint, vi får se hur länge...

Nu går vi på nästa problem, maskinen har inget hydraultryck: Den lyfter inte aggregatet, servostyrningen går tungt och ingen drift på hjulen.
Om maskinen är uppallad på pallbockar snurrar hjulen både framåt och bakåt när man påverkar fotpedalen, men stannar direkt när man håller emot hjulen.
Nu till min fråga: Bypass-ventilerna på toppen på hydraulpumpen rör sig när man försöker köra framåt eller bakåt. Ska det vara så?

Toro Groundsmaster 223-D
Modell 30223
Serienummer 40368
Motor Mitsubishi L3E- 39798
Bild
Bild
Bild


Tråd löst

Senast redigerad av Janne.Gustavsson 23:41:10, 05-04-2020, redigerad totalt 1 gång.
Janne.Gustavsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:29, 15-08-2009
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 175S
LM 422
Toro Groundsmaster 223-D



SvampenT15

#2 » 15:00:55, 05-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om frirullnings ventilen år öppen brukar vara en skruv på sidan av hydrostaten med en liten pinne igenom. Annars får du nog lämna in hydrostaten på renovering
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Janne.Gustavsson (trådstartaren)

#3 » 15:17:58, 05-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
Frirullningsventil, det ska jag gå ut och kolla!
Hydrostatrenovering låter dyrt, då vill man ju vara helt säker på att det den det är fel på.
Hälsningar Janne Gustavsson
Janne.Gustavsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:29, 15-08-2009
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 175S
LM 422
Toro Groundsmaster 223-D

Janne.Gustavsson (trådstartaren)

#4 » 12:09:31, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Nu har jag klippt gräsmattan för första gången med Toron. Det visade sig att det var ett internt fel på hydrostaten. när jag skulle byta filter på hydrostaten hittade jag små rullar från ett lager som låg löst i filterhållaren. det visade sig att lagret på utgående axel vid hydraulmotorn trillat bort. På det viset kunde axeln röra sig fritt vilket gjorde att allt tryck från charge-pumpen läkte ut vid motorn. Ett nytt lager slipades in mot axeln och sedan provmontering. Nu far Toron fram som en torped på gräsmattan!
:hurra:

Hur ska jag göra nu med dieselmotorn?
Den hade stått still i 10 år med vatten blandat i motoroljan. När jag fick hem den satt den fast. Men med lite oljeblandad bensin i loppen och en stor rörtång fick jag loss den. Nu går motorn hur fint som helst, visst den ryker lite och man får mala en stund med startmotorn. Men det står ändå 5000h på timräknaren :!: .
Jag har hört från gubbarna här ute på närkesslätten att man borde byta lager i en sån här motor. Det kan finnas sår på lagerytor som utan förvarning kan skära med dyra reparationer som följd.
Vad anser ni här på maskinisten, ska jag byta lager och i så fall vilka?
Hälsningar Janne Gustavsson
Janne.Gustavsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:29, 15-08-2009
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 175S
LM 422
Toro Groundsmaster 223-D

dc_lindberg

#5 » 15:26:09, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste tyvärr hålla med om de svar du fått :-(
...det är ingen billig motor på di där...

Om jobbet är "enkelt" - då har du redan svarat på din egen fråga.
Är jobben komplicerat... då tarvar det att du får fram motornummer mm => o se'n får vackert Maskinisten Hjärntrust arbeta!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#6 » 15:36:42, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller eventuella lagerskador så bör man nog inte ta för givet att det förekommer sådana för att den har stått med vatten i oljan. Vattnet har ju säkerligen legat i botten av oljetråget medan motorn har stått stilla och aldrig nått upp till några känsliga delar. Det enda som möjligen skulle kunna vara drabbat, är oljepumpen.
Vad som kan löna sig, är att göra några olje- och filterbyten i tät följd så att ny och fräsch olja får chansen att lösa upp avlagringar i motorn (fastbeckade kolvringar mm). Se dock till att motorn får gå med belastning och hög oljetemperatur (80-100 °C) några timmar mellan bytena.
Om det är lätt att ta ner oljetråget, så kan man göra det och tvätta ur ev bottensats, inspektera oljepumpen mm.
Skulle det trots allt vara några lagerskador så kommer de att "gå till sig" efter några timmars körning, man kan se det som en förnyad inkörning.
Jag skulle tro att om det hade varit något allvarligt problem, så hade motorn redan skurit för dig.
Om du är bekymrad över smörjsystemet, så kan det vara bra att montera en oljetrycksmätare och vänja sig vid att hålla ett öga på den under körning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janne.Gustavsson (trådstartaren)

#7 » 16:45:17, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det låter so en bra idé! Får köpa ett par oljefilter och en sumppackning.
Tack för hjälpen!
Hälsningar Janne
Här kommer en liten filmsnutt:
https://youtu.be/IFxhxo6zB_k
Janne.Gustavsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:29, 15-08-2009
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 175S
LM 422
Toro Groundsmaster 223-D

viktor meck

#8 » 20:25:20, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att den är svårstartad och ryker kan jag nog svara på. Kolla spridarna! Dem gillar att börja läcka (tappa tryck) och att spridarspetsarna blir slitna. Så provtryck spridarna. Om det hade varit mkt rost på lagerytorna så hade den nog skärt ihop redan men man kan aldrig vara säker utan att riva av sump och ta loss lageröverfall och kolla!

Har även ett svagt minne av att denna motor ej har glödstift. Utan förvärmare av luften i insuget. Kan ha fel men kolla så att glödgningen funkar oavsett vilken typ av glödgning den har
Ska du va här inne så får du gå ut!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
viktor meck
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:43, 04-09-2011
Ort: Lindome
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Saab 9-3 Ttid-08. Yamaha Grizzly 600-98 Stiga villa och alldeles för många små trädgårdsmaskiner


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Stefan Wäss och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se