Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Jordfräs JB500, oljeläckage växellåda

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

dOnut (trådstartaren)

#1 » 08:10:06, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en äldre jordfräs, Stiga JB500, som fungerar bra maskinellt men tyvärr läcker lite olja genom en av packningarna i växellådan. Se bilden (inte min maskin, men väldigt lik)
Den hade stått säkert 15-20 år innan jag plockade fram den från stugan och drog igång den så packningarna kanske torkat lite även om det ser fräscha ut.

Jag begriper dock inte hur man får loss axeln som "fräsarna" sitter i, också osäker om det behövs för att byta packningarna som sitter i ändarna. Baktill, nere på bommen, finns en plugg och tittar man in där sitter ett drev och själva axeln samt gissningsvis några mässing bussningar. Drevet har en skruv dragen igenom mot axeln men lossar jag denna så vill inte axeln lossa iallafall. Sitter lika stumt oavsett om skruven är där eller inte, går att rucka drevet tillsammans med axeln några mm i sidled oavsett. Vågar inte heller vålda allt för mycket eftersom jag antar att det kan vara lite knepigt att hitta reservdelar.

Ett annat problem jag fick efter att jag lossade skruven på drevet är att de verkar ha rört sig ytterst lite relativt axeln så nu vill den inte gå ner helt, minns inte 100% om den var helt nerdragen tidigare men hyffsat säker. Hade de inte varit för detta så hade jag nog låtit den vara och bara fyllt på lite olja innan man kör, men nu är jag rädd att den havererar helt om det går för tungt.

Någon som vet hur sakerna kan hänga ihop? Kan försöka ordna en bild om möjligt genom hålet efter jobbet om de hjälper.

Bild
dOnut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:12, 16-06-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO20
JCB 410



Mattias Petterson

#2 » 14:15:31, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossar man inte bara bulten som går tvärs igenom röret som fräsarna sitter på?
Tror du får dela på fräs huset för att få ut axeln, axeln har antagligen ett kedjedrev fastsvetsat på mitten.
Borde nog gå att dra ut packboxarna utan att demontera axeln.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dOnut (trådstartaren)

#3 » 19:38:18, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Lossar man inte bara bulten som går tvärs igenom röret som fräsarna sitter på?
Tror du får dela på fräs huset för att få ut axeln, axeln har antagligen ett kedjedrev fastsvetsat på mitten.
Borde nog gå att dra ut packboxarna utan att demontera axeln.


Grejjen är att det inte går att dela på fräshuset, de är en fyrkanstprofil. Såg en annan som hade liknande problem med en fräs och där kunde man dela på huset. Är kedjedrevet som har skruven dragen igenom sig mot axeln, som jag nämnde tidigare. I mitt huvud borde man bara behöva skruva ut skruven och dra ut axeln, antingen måste man göra nå mer eller så är de en jäkla passform som gör att de sitter ordentligt. Sen om man lyckas få allt på plats igen eftersom drevet då ligger kvar inne i fräshuset och man ska lyckas skjuta axeln igenom den igen vet jag inte. Men de har ju uppenbarligen lyckats med det en gång. Skulle vilja få bort packningarna i befintligt skick ifall det är problem att hitta nya och så att man kan mäta storleken, men kanske oroar mig i onödan? Har kört "friskt vågat hälften vunnet" förut och brukar ibland använda den taktiken i fel tillfällen :)

Fan, känner sig som en apa ibland när man ska ta sig an dessa saker.
dOnut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:12, 16-06-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO20
JCB 410

Rolf Zetterberg

#4 » 21:38:50, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

dOnut (trådstartaren)

#5 » 09:33:00, 01-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rolf Zetterberg skrev:Det tycks finnas en snarlik JB521.
Delar och sprängskisser:
https://www.texas.dk/reservedele/havefr ... psubid=134
https://www.fiksaa.fi/myynti/puutarha/v ... 634.144099


Sprängskissen på Fiksaa ser ju väldigt bekant ut. Tror det är skruv "7" som jag lossade men axeln, "4", vill inte släppa. Antar att det är packningarna "3" som jag vill byta.
Är denna, https://www.ettansmopeder.se/product/packbox-stiga-mfl-, jag tittat på tidigare och verkar ju vara den jag ska ha då. Är det bara att ta en tång och dra bort den, eller finns det något magiskt trix för att göra det? Får kanske ta mig en youtube examen i packbox byte först.
dOnut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:12, 16-06-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO20
JCB 410

Murre o2

#6 » 17:25:08, 07-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådana packboxar brukar bara vara att dra ut, finns olika sätt att göra det på, skruva in två små plåtskruv i gummidelen och dra med tång, knacka på en sida med en don så den börjar kantra och sedan bända ut den med en mejsel är några av dem.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se