Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Gräsklippare går bara på tomgång

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

Benny71 (trådstartaren)

#1 » 11:32:55, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Klippo Comet S från år 2006
Ursäkta min okunskap i detaljerna.
Bor i Södra Halland

Jag startade min klippogräsklippare för någon dag sedan och sedan hände det inget när jag förde fram gaspådragsspaken på höger handtag. Den gick fortfarande på tomgång och knappt det ändå.
Luftfilter är nybytt och service är gjord för bara någon klippning sedan så det är nog ok med de sakerna.

Vajern ner från spaken är hel och den sitter sedan ok fast i reglagets vänstersida nere vid motorn.
Jag har tittat på det när jag justerar med spaken och reglaget där varjern slutar vrider sig då som det skall.
Det är dock sedan där något saknas tror jag och jag hittar inte någon ritning eller bild på vad eller hur det skall se ut.
Det sitter inget i reglaget som för detta vidare vidare utan det är bara "plattan" som vrider sig tunt sen axel. Detta har jag kollat noga
Jag misstänker dock att det från denna del som jag även ringat in i den bifogade lånade bilden skall gå någon fjäder eller liknande. Vad det är och vad den skall kopplas (båda ändar)vet jag dock inte.
Är det någon som kan hjälpa mig med det. En bild eller skiss räcker.

Nästa fråga då jag vad jag vet aldrig kör i tomgång förutom ibland vid uppstart men knappt då heller, kan jag om det nu bara är något där som saknas. sätta det något fast permanent, typ buntband eller ståltråd och sedan inte använda mig av reglaget mer.
Bild
Benny71
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:11, 09-07-2020



igelkottar

#2 » 11:43:20, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för typbeteckning på motorn?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#3 » 12:09:51, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanliga på gräsklipparmotorer är att gasreglaget spänner varvtalsregulatorns returfjäder mer eller mindre. Fjädern ska alltså dra gasspjället i riktning mot fullgas, medan regulatorn (antingen en anordning med centrifugalvikter inne i vevhuset, eller en klaff som påverkas av luftdraget från kylfläkten) strävar att stänga gasspjället. Regulatorn kommer att ställa in sig så att motorn går med ett varvtal där krafterna från fjädern och regulatorn balanserar varandra. Om fjädern har gått av eller lossnat så finns det inget som håller emot kraften från regulatorn utan den kommer alltid att hålla gasspjället stängt, dvs i tomgångsläge.

Det finns många anledningar att kunna reglera ner varvtalet på en gräsklipparmotor. Om man t ex klipper i kort och torrt gräs så behövs inte så högt varvtal, då kan man slippa en del buller och onödig bränsleförbrukning genom att dra ner varvtalet.
När motorn börjar bli gammal och sliten (framför allt om insugningsventilen är otät), kan man råka ut för att den är svårstartad med gaspådrag och man måste ställa gasen på tomgång för att kunna få igång den, sedan öka på varvtalet mycket försiktigt upp till fullt varv när den väl har startat.

Jag tycker det ser ut som en B&S toppventilmotor på denna gräsklippare (designen på tank- och oljepåfyllningslock talar för det märket). Troligen står motorns typbeteckning (tre siffergrupper som brukar kallas TYPE, MODEL och CODE) på den svarta plåtbiten som man ser sticka ut över ljuddämparen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#4 » 13:16:49, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte en automatisk chok som styrs av avgaserna på din klippare, fungerar den?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Benny71 (trådstartaren)

#5 » 15:03:32, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skickar med några bilder på beteckning och hur det ser ut där jag tror det saknas en fjäder eller något i högra delen av reglaget.
Första bilden i trådstarten var som jag skrev lånad men nu har jag tagit bilder från min egen
Ser att den var från 2008 :o)
Besvarar:
Jag ställer inte någon Chok så ...Ja...den bör vara automatisk men jag vet inte hur jag skall kolla den.



Bild
Bild
Bild
Benny71
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:11, 09-07-2020

kimmen

#6 » 15:32:14, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ändan på armen som vajern sitter fast på, ska det sitta en liten fjäder som går till gasreglaget på förgasaren. Köp en originalfjäder, den bestämmer delvis varvtal på motorn
Den övre armen i bild är för automatchoken, det sitter en annan arm längre in som är för varvtalsregleringen

Har en lika dan klippare, startar och går perfekt, man blir tokig på att man måste hålla handtaget hela tiden, och ont gör det
Men nu måste jag inte det :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg

#7 » 17:30:39, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det?
Vad var det som maskinen utsattes för mellan det att den fungerade, och att du inte fick den att gå på mer än tomgång?
Vem pillade var och gjorde vad - alltså?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se