Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Kubota F1900 hydraulik

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

unsolved (trådstartaren)

#1 » 15:37:44, 17-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
vi har på skolan en kubota F1900 som helt plötsligt slutade driva. Inget hydrauliskt fungerar, och vad jag kan läsa mig till så verkar "auxiliary pump" vara inblandad i allt på något sätt, även till att dra kopplingen till klippaggregatet. Olja är ganska nybytt.
Är det rimligt resonemang att det är den man ska lägga krut på att försöka kika på? Tips från mek var splines, men alla axlar rör sig som de ska. För jag har väl inte sån tur att nån mer råkat ut för samma grej?
kort sagt: den driver inte framåt/bakåt, aktiverar inte kopplingen till klippaggregat och lyften funkar inte åt något håll, vare sig upp eller ner.
unsolved
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:58, 17-07-2020
Maskintyp: Ej angivet



Jac

#2 » 17:04:51, 17-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle också sagt splines. Hur vet du att pumparna roterer?
Senast redigerad av Jac 23:15:02, 17-07-2020, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

unsolved (trådstartaren)

#3 » 18:22:36, 17-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kika , kan ju gett sig internt, men genomföringen till kraftöverföring snurrar, så så långt är det med.
unsolved
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:58, 17-07-2020
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#4 » 19:48:29, 17-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla alltså splinsen på pumpen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

unsolved (trådstartaren)

#5 » 22:33:42, 17-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en hel uppsats....
vad jag fattar så sitter den pumpen på axeln (axeln går igenom pumpen), det skulle vara splines till drivhjulet i pumpen isåfall.
Men, jag blir förbryllad. Jag fyller på olja i kraftöverföringskopplingen, men det försvinner. Däremot blir det mer olja i hydraultanken..
Visst borde man kunna vrida runt kraftuttaget för hand när kopplingen inte är aktiverad? Det känns stumt.
Här är en bild om någon kan förklara hur det rör sig... (hoppas jag, ska se till att få in bilden)
Gult är axeln som går igenom transmission, pump och sen in i kraftöverföringsväxeln
grönt går ner till oljefilter och tillbaka
blått går från pump till ventilhus mm, här borde det vara högtryck tycker jag. Har lossat koppling och startat, inte ett liv. Borde sprutat olja?
rött går till kopplingen till kraftuttag, ska väl aktivera våtkopplingen där. Det går givetvis en till ledning som tur eller retur till den lådan.
Lyftkolven för klippdäck är helt slapp hur jag än ställer lyftspaken.

Leker med tanken om kraftöverföringskopplingen kan ha gått helt åt pipan pga vibrationer och spruckit så olja går därigenom, om det sedan gått skit från den kraschen till oljefilter och vidare? Just eftersom att oljan bara försvinner, tippade i 1,5 liter och det försvann men kom inte ut under heller.
Knuten var jätteslapp och glapp, och jag fick just veta att det har vibrerat i maskinen under en tid.

Kan ovanstående vara nån hjälp? Jag är inte mycket till hydraulikmekaniker (eller maskinmekaniker), och på skolan jobbar jag vanligtvis med nätverk, datorer, ljud och ljus, men är enda gubben på plats just nu som har någon aning överhuvudtaget. Vill lyckas med någon diagnos så man har nån rimlighet om det är lönt att lämna in på reparation. Pga corona har vi dessutom dåligt med pengar för ändamålet... (som alla andra)
Bild
Senast redigerad av unsolved 00:38:04, 18-07-2020, redigerad totalt 2 gånger.
unsolved
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:58, 17-07-2020
Maskintyp: Ej angivet

InläggDetta inlägg har raderats av unsolved den 22:44:01, 17-07-2020.
Anledning: hade länkat bild till onedrive, men fick in bild i inlägg ovan till sist.

InläggDetta inlägg har raderats av unsolved den 22:42:49, 17-07-2020.
Anledning: fick till bild i ursprunginlägget

unsolved (trådstartaren)

#8 » 22:48:47, 17-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här en bild på pumpen, köpte en servicemanual, ovansidan är där grön och blå går in, och gula axeln går igenom och driver pumpen. Såg nu "drive pin", kan det vara en brytpinne? Är det här man kanske ska börja försöka riva och titta? Även utifrån infon vid förra bilden?
Bild
unsolved
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:58, 17-07-2020
Maskintyp: Ej angivet

unsolved (trådstartaren)

#9 » 23:11:40, 17-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Jag skulle också sagt slines. Hur vet du att pumparna roterer?


Det vet jag inte, och hydrostaten kanske funkar, men enligt servicemanualen gör dåligt tryck på "auxiliary pump" att den inte driver
unsolved
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:58, 17-07-2020
Maskintyp: Ej angivet

Joe

#10 » 10:05:59, 18-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan i kraftuttaget är samma som i resten av systemet, det cirkulerar. Man fyller bara efter oljebyte så den har lite olja från start.
Kraftuttaget är bromsat när den inte är till.

Sitter en sugsil för hydrauliken, kolla den. (Nummer 4)
Bild
Bild

Kolla även där röret går in i hydrostaten (nummer 2), jag fick byta o-ring där då den sög luft.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

unsolved (trådstartaren)

#11 » 15:36:13, 18-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar o bugar, ska kika :) och då var jag inte dum i huvudet som inbillade mig att det blev överfullt. :) kollade bara snabbt i boken, och då det var påfyllning och tömning så...ja...
unsolved
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:58, 17-07-2020
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se