Här kommer en hel uppsats....
vad jag fattar så sitter den pumpen på axeln (axeln går igenom pumpen), det skulle vara
splines till drivhjulet i pumpen isåfall.
Men, jag blir förbryllad. Jag fyller på
olja i kraftöverföringskopplingen, men det försvinner. Däremot blir det mer olja i hydraultanken..
Visst borde man kunna vrida runt kraftuttaget för hand när kopplingen inte är aktiverad? Det känns stumt.
Här är en bild om någon kan förklara hur det rör sig... (hoppas jag, ska se till att få in bilden)
Gult är axeln som går igenom
transmission, pump och sen in i kraftöverföringsväxeln
grönt går ner till oljefilter och tillbaka
blått går från pump till
ventilhus mm, här borde det vara högtryck tycker jag. Har lossat
koppling och startat, inte ett liv. Borde sprutat olja?
rött går till kopplingen till
kraftuttag, ska väl aktivera våtkopplingen där. Det går givetvis en till
ledning som tur eller retur till den lådan.
Lyftkolven för klippdäck är helt slapp hur jag än ställer lyftspaken.
Leker med tanken om kraftöverföringskopplingen kan ha gått helt åt pipan pga vibrationer och spruckit så olja går därigenom, om det sedan gått skit från den kraschen till oljefilter och vidare? Just eftersom att oljan bara försvinner, tippade i 1,5 liter och det försvann men kom inte ut under heller.
Knuten var jätteslapp och glapp, och jag fick just veta att det har vibrerat i maskinen under en tid.
Kan ovanstående vara nån hjälp? Jag är inte mycket till hydraulikmekaniker (eller maskinmekaniker), och på skolan jobbar jag vanligtvis med nätverk, datorer, ljud och ljus, men är enda gubben på plats just nu som har någon aning överhuvudtaget. Vill lyckas med någon diagnos så man har nån rimlighet om det är lönt att lämna in på reparation. Pga corona har vi dessutom dåligt med pengar för ändamålet... (som alla andra)