Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Remmen till knivarna hoppar av, Stiga Villa 8, 85B klippbord

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

GGard (trådstartaren)

#1 » 18:43:33, 08-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Stiga Villa 8 årsmodell 1992 med en 85B klippaggregat. Remmen som går mellan den mittersta kniven och de två yttersta hoppar av efter några sekunders körning.

Bild
Det började med att remmen hoppade av och gick av. Köpte en ny och monterade. Hann köra kanske 3 minuter sen hoppade den av. Nu hoppar den av efter ca 3 sekunders körning. Jag har spänt fjädern till remspännaren flera gånger så nu är remmen som en gitarrsträng men den hoppar fortfarande av.

När jag drar igång klippaggregatet skakar och hoppar remmen väldigt mycket och till slut hoppar den av. Har inte haft klipparen så länge men har väl kört 10 timmar med den utan problem och helt plötsligt blir det så här. Någon som har en idé?
GGard
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:01, 07-08-2020
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



igelkottar

#2 » 18:49:42, 08-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur glappt är spännhjulet på sin axel?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

MN

#3 » 19:01:57, 08-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knivlagringarna ok?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

GGard (trådstartaren)

#4 » 19:14:47, 08-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Hur glappt är spännhjulet på sin axel?


Ganska stum men går väl att lyfta/vicka ca 1mm.

MN skrev:Knivlagringarna ok?


Två av knivarna låter lite grann när jag roterar dom så dom lagren skulle nog behöva bytas. Började byta knivar till nya för att se om det kunde vara obalans som orsakade det hela. Då upptäckte jag att kilen till ena knivaxeln var av men vet inte vad det kan ha för betydelse?
GGard
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:01, 07-08-2020
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

uppland2

#5 » 22:34:58, 08-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om krysskilen är borta kan skivan snurra på axeln.

När jag pratade med ägaren till Harakers Maskinservice, som sysslat med gräsklippare sedan innan jag var född, menade han på att remmar som hoppar av nästan alltid beror på dåliga remskivor.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Mattias Petterson

#6 » 23:06:55, 08-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är skicket på plåten ?, jag har en likadan som är helt upprostad och knivhållarna linjerar inte längre.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

GGard (trådstartaren)

#7 » 09:47:53, 09-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:Om krysskilen är borta kan skivan snurra på axeln.

När jag pratade med ägaren till Harakers Maskinservice, som sysslat med gräsklippare sedan innan jag var född, menade han på att remmar som hoppar av nästan alltid beror på dåliga remskivor.


Det är inte kilen uppe vid remskivan utan kilen nere vid kniven. Så det är kniven i så fall som kan snurra på axeln men skruven som fäster kniven i axeln borde ju låsa den ganska bra tycker jag. Ena remskivan är lite deformerad ser jag när jag roterar den. Den svajar lite. Synd att en ny kostar över 600kr. Och det är konstigt att problemet kom helt plötsligt. Remskivan har förmodligen varit deformerad sedan någon har försökt få bort den eller tillbaka den på axeln.

Mattias Petterson skrev:Hur är skicket på plåten ?, jag har en likadan som är helt upprostad och knivhållarna linjerar inte längre.


Plåten är väldigt rostig. Dom två yttre remskivorna är inte helt i linje utan båda lutar innåt. Jag satte ett rejält spännband runt dom yttre knivarna och drog åt så mycket jag vågade samtidigt som jag pressade upp i centrum under klippbordet för att se om det gick att räta upp dom så att remskivorna skulle bli mer horisontella men det var helt stumt. Ska remskivorna vara helt horisontella?
GGard
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:01, 07-08-2020
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se