Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

kardanknut

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

wigge62 (trådstartaren)

#1 » 09:43:47, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har en gammal bolens qt16 trädgårdstraktor . Drivaxeln mellan motor och hydrostatlåda är paj i den främre gaffeln. Tänkte byta ut den knuten närmast motorn med en ny från en PTO axel. Den blir ju lite större än den bakre knuten närmast vx-lådan. Den nya är 54,8 x 22, medan originalen är 20x40. Blir det problem med olika storlekar på samma axel? Axeln är ca 700mm lång. En fråga till: vad tror ni om att ha ett pto-kors som kanske snurrar med 1000 rpm som mest, att använda till denna axel som snurrar kanske 2-2500 rpm?
wigge62
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 21-02-2012
Ort: Torsås
Maskintyp: Traktor
Maskin: grålle,mf 3305,bolens



Bygert

#2 » 10:26:48, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att knutarna är olika stora borde inte ha nån betydelse. Tänk på att de måste sitta i samma plan.

Vanliga knutar från pto axlar är specade för upp till 1000 rpm. Kör man dem fortare så kommer det ju att gå ut över både vad de tål för moment och livslängden. Sitter det till så det går att smörja regelbundet så kanske det kan vara värt att prova, annars så är det nog tveksamt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

nimbus

#3 » 10:51:40, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika storlekar spelar nog ingen roll, men förhållandet mellan dom(vridningen) är desto viktigare. Om det vibrerar får du väl balansera den med slangklämmor kanske?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

orion47

#4 » 17:29:46, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har hållit på med kardanaxelbyggen till lastbilar. Provbilar på Volvo. Axel korsen måste sitta i linje eller vridna 90 grader inget där emellan. För att få en ideal gång på axeln är det nödvändigt att knutvinklarna i respektive ändar är ungefär lika. Exempelvis en knut som går rakt och en som går med vinkel på samma axel är inte alls bra.
Mvh Orion47

1 person gillar det här inlägget.
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

wigge62 (trådstartaren)

#5 » 23:03:39, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gafflarna borde hålla ,alltså. Men finns det kardankors som passar från bilsidan, som man kan använda ist?
wigge62
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 21-02-2012
Ort: Torsås
Maskintyp: Traktor
Maskin: grålle,mf 3305,bolens

Michael Meier

#6 » 23:29:00, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

2500 RPM är svettigt fort för en kardanknut, kan vara läge för reduktion någonstans innan.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ÅÄÖ

#7 » 09:45:23, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det?
En bil har ju uppväxling på högsta växeln och motorn varvar mer än så även vid svenska hastigheter (Hosthost)

Möjligen traktoraxel är tveksam, men vad som helst från bilsidan borde klara några tiotal hk även vid dessa varvtal

2 personer gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

rospigg

#8 » 10:04:44, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller mer ÅÄÖ, då min gamla Volvo varvade 4000 vid 110 Km/h på högsta växeln. (1:1 i utväxling).
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Michael Meier

#9 » 10:12:05, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, Jag fastnade i tanken på k-axel, du har så rätt ÅÄÖ !
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ÅÄÖ

#10 » 10:18:46, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

..och vill man känna sig trygg med tillgängligheten framöver är det väl någon av Volvos äldre kardanaxlar som brukar användas som 'standard' på lastbilssidan som kraftuttagsaxel!? (=driva hydraulpump osv)/Hundfyrti?)

(Är det glidlösningen på traktoraxlarna som begränsar mest!?)

1 person gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

Michael Meier

#11 » 10:29:08, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

God åtgång på k-axlar överlag även utan övervarv, eftersom alla delar går sönder så är det helheten, från materialval till utförande.

Max varvtal på "vanlig" lantbruks PTO-axel???
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bygert

#12 » 11:19:14, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

orion47 skrev:Axel korsen måste sitta i linje eller vridna 90 grader inget där emellan.


Nej nej, absolut inte 90 grader!!

När man snurrar en knut som står i vinkel så kommer inte in och utgående hastighet att bli samma över hela varvet, det blir en ryckig gång. Hastigheten varierar med cosinus på vinkeln i knuten, det ger att vid små vinklar är det obetydligt men ju större vinkeln är, dess värre är den här effekten. För en vinkel på 30 grader så kommer hastigheten över varvet t ex att variera med ca +- 15%.

Om man nu har två knutar som sitter i samma plan och vinklar den ena så är ju variationen i hastighet oförändrad. Vinklar man knut två lika mycket, likgiltigt om det är upp eller ner, så inträffar det lyckliga tillståndet att de jobbar med varann, variationen i knut ett äts upp av motsvarande variation i knut två åt andra hållet. Därför vill man på redskap med enkla knutar gärna ha att det ledar sig mitt emellan knutarna, på ett redskap som är bogserat vill man alltså ha dragkopplingen mitt emellan knutarna så det i möjligaste mån blir samma vinkel i båda ändar.

Sätter man däremot knutkorsen 90 grader i förhållande till varann så kommer de att förstärka variationen i stället, de ligger i fas så i stället för att släcka ut hastighetskillnaden så förstärks den. Om man alltså har en axel där knutkorsen är i 90 grader och vinkeln 30 grader för bägge knutarna så kommer alltså hastighetsvariationen över ett varv att bli +- 30%. Det är ju rätt obra.

För att hantera det där så är lantbruksaxlar så ju kan förväntas monteras av folk som inte har järnkoll utförda med en citron eller trekantsprofil som gör det omöjligt att montera fel. Det går helt enkelt inte att få ihop det med korsen i 90 grader.

Om det är så att det blir avvinkling mest i ena änden av en axel använder man dubbelknut. Där sitter korsen i plan så utgående varvtal blir jämnt. De tål typ 70 - 80 graders vinkel, om än kanske inte med full belastning.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

rospigg

#13 » 11:52:03, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kardanaxel jag tillverkat är så kort att den knappast kan kallas axel:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

orion47

#14 » 13:15:33, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej håller inte med Blygert. Mellan kardanaxeln på vissa 6x4 Volvobakaxlar sitter vridna 90 grader.. Dvs kardanaxeln mellan de två bakaxlarna sitter på detta sätt. I övrigt håller jag med Blygert.
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

BM425

#15 » 14:36:58, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla här, beskrivs bra hur det funkar!

Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se