orion47 skrev:Axel korsen måste sitta i linje eller vridna 90 grader inget där emellan.
Nej nej, absolut inte 90 grader!!
När man snurrar en knut som står i vinkel så kommer inte in och utgående hastighet att bli samma över hela varvet, det blir en ryckig gång. Hastigheten varierar med cosinus på vinkeln i knuten, det ger att vid små vinklar är det obetydligt men ju större vinkeln är, dess värre är den här effekten. För en vinkel på 30 grader så kommer hastigheten över varvet t ex att variera med ca +- 15%.
Om man nu har två knutar som sitter i samma plan och vinklar den ena så är ju variationen i hastighet oförändrad. Vinklar man knut två lika mycket, likgiltigt om det är upp eller ner, så inträffar det lyckliga tillståndet att de jobbar med varann, variationen i knut ett äts upp av motsvarande variation i knut två åt andra hållet. Därför vill man på
redskap med enkla knutar gärna ha att det ledar sig mitt emellan knutarna, på ett redskap som är bogserat vill man alltså ha dragkopplingen mitt emellan knutarna så det i möjligaste mån blir samma vinkel i båda ändar.
Sätter man däremot knutkorsen 90 grader i förhållande till varann så kommer de att förstärka variationen i stället, de ligger i fas så i stället för att släcka ut hastighetskillnaden så förstärks den. Om man alltså har en
axel där knutkorsen är i 90 grader och vinkeln 30 grader för bägge knutarna så kommer alltså hastighetsvariationen över ett varv att bli +- 30%. Det är ju rätt obra.
För att hantera det där så är lantbruksaxlar så ju kan förväntas monteras av folk som inte har järnkoll utförda med en citron eller trekantsprofil som gör det omöjligt att montera fel. Det går helt enkelt inte att få ihop det med korsen i 90 grader.
Om det är så att det blir avvinkling mest i ena änden av en axel använder man dubbelknut. Där sitter korsen i plan så utgående
varvtal blir jämnt. De tål typ 70 - 80 graders vinkel, om än kanske inte med full belastning.