Hej-hej!
Har fått tag på en billig Gianni Ferrari Turbograss 480 från mitten av 90-talet (troligtvis).
Sliten maskin som gått hos kyrkan tidigare och köpt av mig från ett dödsbo med infon "höger sida driver ej".
Fick liv i briggs-twinnen i förrgår och har därefter gått vidare i mekandet.
Målet (som alltid) är att få igång den i fungerande skick till minimal kostnad.
Vänster hydrostat fungerar som den ska men höger hydrostat driver ingenting.
Spår av oljeläckage/smuts finns det gott om och även oljenivån var låg i den lilla behållaren.
Har testat fylla olja och göra luftningsproceduren flera gånger utan resultat.
Armen som man frikopplar hydrostaten med löper lätt och smidigt.
Däremot om man har dom i körläge kan man ju inte vrida på vänster hjul alls medans höger hjul vrids utan ansträngning.
Frikopplar man så kan man höra/känna ett svagt klickande ljud samt ett lätt motstånd då man roterar vänster sida med fungerande hydrostat.
Höger sida hörs/känns inget alls, hjulet bara rullar obehindrat och samma gäller om man sätter det i körläge, ingen skillnad alls.
Är en form av transmission mellan hjulnav och hydrostat och det lilla övre hjulet/axeltappen rullar men är ej i kontakt med hydrostatdelen.
Jag är ny på hydrostattransmissioner och info om italienska klippare verkar bristfällig och på fel språk...
Frågor:
- Har jag missat nåt enkelt ytterligare test man kan göra innan total demontering?
- Kan luft i systemet orsaka att inget motstånd alls känns i hjulet?
- Typ av olja, vanlig motorolja 10-30 eller hydraulolja eller nåt exotiskt?
- Vad brukar gå sönder på såna här hydrostater som regel?
- Nån som har erfarenhet av Gianni Ferrari-maskiner?
Tack på förhand! //Daniel