Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Gardenakopplingar

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

danne_78 (trådstartaren)

#1 » 19:54:35, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag undrar om alla andra har samma problem med läckande gardenakopplingar? Jag har nog haft en drös kopplingar och de ger sig eller börjar läcka ganska snart efter inköp. Är tricket att bara köpa original och skippa feltema och liknande märken eller finns det andra alternativ??
danne_78
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:43, 31-10-2014
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35x Jonsered, mmm



Janson1

#2 » 21:13:09, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gardena är väl ett märke som fungerar tillräckligt bra? Resten är väl bara plagiat och mycket billigare... med lite läckage här och var.
Granngården säljer en sort i metall som ser väldigt fina ut och dom klarar bättre att bli överkörda, hur dom är läckagemässigt vet jag inte.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#3 » 12:32:28, 06-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gardena kostar x10 mot BT...
G håller bättre tätt - så kan man inte leva med att det droppar i anslutningen får man betala...

O-ringarna går på löpande band i anslutningar som ofta används. Nya Gardena o-ringar kostar med än BT... tycker inte någon av dem har bra gummi dock...

Finns de som är sämre, mycket sämre, än BT's... Obs! (nu Coooop) hade en serie som var sagolikt dålig kvalité på...

Förr i tiden använde man mässingsanslutningar som man skruvade ihop - de höll tätt så länge packningarna var ok. Började de läcka bytte man packningen o då var de åter täta. Oftast var det plattlädertätringar.
...pga av att packningarna var av plattläder uppstod iof ett demonteringsproblem så länge tätningen var blöt...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#4 » 13:46:21, 06-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Förr i tiden använde man mässingsanslutningar som man skruvade ihop - de höll tätt så länge packningarna var ok. Började de läcka bytte man packningen o då var de åter täta. Oftast var det plattlädertätringar.
...pga av att packningarna var av plattläder uppstod iof ett demonteringsproblem så länge tätningen var blöt...

Plus att packningarna ramlade bort om man handskades lite oförsiktigt med kopplingen lös. Jag vet inte hur många sådana packningar min far har gjort, men han har svurit mycket över alla de som har försvunnit. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Orsa

#5 » 14:17:32, 06-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta görs väl i Kina och den som varit på andra ställen än lyxhotellen förstår varför Yangtsefloden (isvatten från Tibet) är bland de största i världen. Det är egentligen Kinas alla läckande armaturer som fyller floden. Lika ofta man ser en läckande pryl här, ser man en tät där.
Gula floden är kanske varmvattnet?
Läckage ses inte som ett problem i Kina liksom. Så bara slangarna håller ihop så är funktionen OK och QC-lappen kletas på? Var jag dum nu?

Det är väl vi med våra trägolv med trossbotten som vet att vattenläckage kan ge senare problem. Eller att vårt 4-gradiga kallvatten är obehagligt att få på sej när man står och sköljer av bilen eller vattnar rosen på sommaren och hälften skvalar ut i näven genom en gles koppling.

Ja, hur svårt kan det vara att göra nåt som är tätt år 2015? Tänk om pumpen på macken var av samma kvalitet? Tankade 90 L men fick i 50...
Vad ska man ha? NIMA har ju en del metallkopplingar, är det det rätta?
Mm kopplingar. Snacka om säsongsvara. Det säljs ju lika mycket plastkopplingar på sommaren som öl, snus och flintastek tillsammans.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Holger

#6 » 14:39:29, 06-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med Gardena för hela slanten sedan tio år, inget otätt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

mats_o

#7 » 16:30:09, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker en gammal tråd eftersom jag just kom in dyblöt efter årets kamp mot gardena skräpet.
Det läcker och släpper tom ibland.

Kan man använda hydraul eller tryckluftskopplingar som ersättare? och vilka gängor ska man i så fall ha på prylarna för att ersätta gardenas vanliga anslutningar?
Dvs jag vill börja på utkastaren och ersätta allt det står gardena på fram till strålmunstycket som det också är bytbar anslutningsnippel
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

vazman 67

#8 » 17:55:59, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testat det där med andra kopplingar,hydraul och luft,men det rostar...och rostfria kostar...

Kör numera en liten puff med silikon eller vaseline spray i kopplingarna ett par gånger per sommar,funkar fint sen flera år
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Turbodiesel

#9 » 18:05:32, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget större problem med original gardenakopplingar, i verkstan är det mest Nito som gäller, de flesta är nog från 80-talet skulle jag tro,,

Det fanns en tid gardenatypen av koppling fast i mässing (kinaskit), men det var katastrofalt dålig passform på dom tyvärr.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

QV_

#10 » 20:04:11, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju köpt "gardena" i mässing från Rinkaby rör och de är väl OK men O-ringen som följer med är helt kass efter första sommaren.
Men jag har ett förråd av Garderna O-ringar från 90 talet som fungerar.

Om de läcker så är det inte många droppar. För det är inget jag har funderat på.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

mats_o

#11 » 20:16:06, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet inte om vi har högre vattentryck eller vad det är men det läcker mellan slang och koppling (Gardena orginal med metall lås mutter). Det läcker mellan kopplingar och skarvar och ja det läcker mellan utkastaren och gardena adaptern också ;)

Jag har haft nito på delar av det hela och det höll tätt så det kanske är tillbaka dit som gäller
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#12 » 08:52:04, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet jag har med Gardena kopplingarna är inte kopplingens fel utan att slangen med tiden mattas ut vid kopplingen så slangen lossar från kopplingen med en dusch som följd :eek: Provade att limma slangen i kopplingen men då fick jag istället en läcka på själva slangen och eftersom kopplingen var limmad var det bara att ta fram en ny koppling och kasta den gamla. O ringarna får ju bytas ibland men det ser jag inte som ett problem, så länge man inte köper original så är de billiga och med en klick silikonfett blir det tätt igen för ett tag. Med stor trädgård och mycket odlat blir det mycket slang dragande och vattnande både förra året och i år. Vet inte hur det är på andra håll men här på väst kusten är det hett och torrt i år också! Gillar värme och blå himmel så jag klagar inte men mycket vattnade blir det.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

63an

#13 » 09:18:23, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mjuka plastslangar då hjälper de inte med att dra kopplingen med verktyg, plötsligt står man där med munstycket i handen å svär! Lite styvare slang som är besvärlig att rulla ihop på vindan DÅ funkar skiten :thummar: Jag har egen gårdsbrunn som nu fungera bra å kan köra hela dagen om så skulle behövas så skit slangen hamnar vid spridaren å spolslangen vid fördelnings Y-et vid pumpen å då när man knappast rör den sämre delen DÅ går de bra :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#14 » 09:29:18, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

O-ringarna i gardenakopplingar håller bättre om man smörjer dem med VVS-armaturfett (silikonfett som säljs i små tuber och egentligen är tänkt för glidytor i termostatblandare mm).

Sen ska man inte låta vatten stå stilla under tryck i trädgårdsslangar som värms av solen. Då blir plasten mjuk och kryper ur kopplingarna rätt vad det är.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#15 » 10:14:56, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Problemet jag har:
- slangen med tiden mattas ut vid kopplingen så slangen lossar från kopplingen med en dusch som följd :eek:
- Med stor trädgård och mycket odlat blir det mycket slang dragande och vattnande både förra året och i år.


= anslutning som träs på slangen, som fäst med slangklämma; enda fungerande lösningen.
Vet jag sett snabbkopplingar i brons som träs i slang och fäst med slangkoppling, men det är nog 25 år sedan jag sist såg sådana i butik...

Det du använder är inte avsett för det brukandet... Kör du 3/4" i vart fall?
Armeringen... som inte finns... i Gardenas slangar håller inte...
De armerade plast slangarna ("billig") fungerar bara ned mot +5'C sedan blir de odrägliga...

Förr var det armerade -gummi-slangar som gällde. De farfar köpte var gjorda i 2 olika lager/material med armering mellan dem. Nu var det tidigt 60:tal eller möjligen sent 50:tal.


Summering:
- du har valt fel bevattningsutrustning :-(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se