Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

aggregat för högt gräs till stiga villa

32 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

JIMMY BERG (trådstartaren)

#31 » 15:18:55, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det borde väl inte vara så svårt å göra eller? inte detta heller tror jag det är mer användbart för mig än kanske för er men jag kan tråkigt nog inte använda grästrimmer eller röjsåg längre pga astma kool mm jag kan heller inte gå med vanlig sketen gräsklippare heller för då hamna jag precis bakom men därimot gick de jättebra med villan märkligt nog hm men iallafall så tänker jag testa detta projekt funkar det så funkar det å funkar det inte ja då funkar det inte hahaha det lär bli bilder :P
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super



dc_lindberg

#32 » 09:49:27, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:För det första behöver du vridmoment i motorn så du kan lägga ner redan nu :grin:
Finns inget som är så tungt som högt gräs.


Precis exakt så är det.

Nu har jag gjort liknande men med Stiga Tornado.
Det -finns- en möjlighet att komma runt -en del- av behovet av Nm... det -går- att ta sig en bit mha rpm...
=>
GÅR det att växla upp rpm på knivarna?
VAR går orkesgränsen hos motorn?

Jmf:
- Stiga Tornado har sidventilsmotor. Den -går- att skrämma upp i 4-5000rpm (kostar iof i täta oljebyten och snabb nedslitning av motorn).
- Partner 56 och motsvarande med 6hk toppventilare går -inte- att övervarva ss sidventilarna... men (!) för att klara högre gräs -måste- man öka varvtalet på dem till minst 3600 (max tillåtna av B&S om jag läst/minns rätt); de levereras med rpm på 2900.

Knivarna utformning är A och O!!!
"vanlig" kniv går inte!
Oregon Gator kniv är det som gäller! Dessutom måste du komma ihåg att vässa "klorna" på knivarna!!! Är de slöa så lindar de bara in gräset och du får en tjock härva gräs som stoppar knivarna helt och eldar upp remmarna för dig...

OM möjligt så är det ett motorbyte som krävs för bästa resultat. Då får du ökad Nm, och kan du dessutom ökar knivarnas rpm, då är du hemma.

+++++++++++++++
Jag har funderat på, på den tiden jag hade motsvarande problem, att montera 2 knivar i kors, men på ngr cm olika höjd (jmf Klippos X-knivar). Men x2 knivar kräver mycket mer vrid (Nm) för att motorn skall orka hålla rotationshastigheten... (testade x2 på en Coop 700kr's plastchassiklippare (ligger några bilder i en av mina trådar på det), 3.5hk. Den tappade kring 20% rpm, klippte "sämre" men "sög" upp från gräsmattan bättre... dvs => åter till "ritbordet").

+++++++++++++
Bilder på det du behöver klippa, och på maskinen som skall utföra arbetet => mycket lättare att råda ;-) :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se