Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Begränsning av växellägen

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

Nejoan (trådstartaren)

#1 » 08:41:41, 03-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tag på en gammal Stiga garden 800E förra året med havererad motor på. Men för ett tag sen hittade jag en "vanlig" Stiga garden, väldigt risig men med rätt rätt motor. 8 hp och med elstart. Gick igenom motorn och flyttade över den till den andra klipparen. Ny rem mellan motor och växellåda och den går hur bra som helst. Hade tänkt sälja den men tror jag behåller den för den var så rolig att köra och så har den uppsamlare som kommer bra till passar nu när löven börjar falla. Men så till saken, har tyckt det är lite svårt att hitta rätt växel efter att man backat, gäller även min Husqvarna rider 850 som jag normalt klipper med. Så jag har länge funderat på att sätta någon form av spärr för växelspaken på den växel man vill använda. Vid en titt på Stigan såg jag att "problemet" var ganska lätt att lösa. Bilderna talar nog för sig själva och behöver nog ingen närmare förklaring för att förstå hur det fungerar. Och fungerar gör det, bara upp eller ner med spaken, hur bra som helst, ett transportläge och ett arbetsläge.


Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Nejoan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:15, 05-01-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 25



LeifAndersson

#2 » 08:47:04, 03-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror f*n att den är svårväxlad, reglagen ligger ju upp och ned! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Nejoan (trådstartaren)

#3 » 08:51:31, 03-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha, ja markeringen är upp och ner men det ser bra ut när man sitter på maskinen.
Användarvisningsbild
Nejoan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:15, 05-01-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 25


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se