Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Stihl FS 200 startproblem

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

Uthil (trådstartaren)

#1 » 21:45:10, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja.

Som rubriken säger så är de en Stihl FS 200 röjsåg som är odågan. Haha.

Har använt den flitit på gården då de har behövts och körde den senast helgen före midsommar 2018, för att kunna bygga ett stängsel.
Fungerande klockrent hela dan. La ifrån mig den och började bygga stängslet, hade den ute på gräsmattan och började tokregna, dock så han jag att få in den i garaget men lite blöt hann den ju bli. Men iallafall så hängde upp den i garaget i sin vana trogen. Skulle ha den igen i söndags efter midsommar och den kapitulerade, jag också för den delen, han vägrade o starta bara.

Såg att att vakuum slangen från bubblan till förgasaren var sprucken. Jaja fixa en ny då.
Gjorde de idag 25/6 2018 mont dit den nya och tänkte att nu du. Men icke. Den har gnista men tänder inte. Har blåst rent allt för går blåsa rent. Haft isär förgasaren gjort rent den, gjorde rent flottör nålen ja helt enkelt rengjort förgasaren. Tänder fortfarande inte, provat med startgas. Tänder inte. Bubblar man några ggr och drar i snöret några ggr och skruvar bort stiftet är de blött men tänder inte.

Läs den stå nån timme för att sura av. Testade för en liten stund sen och vill ändå inte tända.

Fräsh 2 takt soppa är de i den också. Köper soppan på burk.

Tog av stiftet nu och drog typ 20 ggr för att sedan stå och sura av till imorgon 26/6 för att ev testa imorgon kväll.

Men har ni någon ide vad som kan fela.

Har den gnista så finns de ju hopp så att säga men icket iallafall inte i detta fall.

Mvh MartinBildBildBildBild

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Uthil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:51, 31-05-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 22:11:24, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en grästrimmer (dock inte Stihl utan en troligen kinatillverkad Meec) där gaswiren obönhörligen rostar fast om man råkar lämna den ute i regnväder. Om man provgasar i det fastkärvade läget så får motorn fullgas men sen orkar inte returfjädern dra tillbaks wiren. Och den motorn är omöjlig att starta på fullgas, den MÅSTE stå i "hakläget" på gasreglaget för att gå igång.

Så börja med att kolla att gasspjället verkligen går tillbaks till tomgångsläge när du släpper gasen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Loke

#3 » 09:35:49, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du rotar vidare så byt tändstift, det kan vara gnista när man kollar men ingen gnista när stiftet är iskruvat, är stiftet dåligt/felande kan gnistan blåsas ut av kompressionen.


Kolla så att inte ljuddämparen är totalt igenkoksad. Fick in en röjsåg som kunden hade gett upp med, fanns gnista, soppa fick den men var omöjlig att starta. Den hade gått innan kunden lade undan sågen, vid nästa arbetspass var den omöjlig att få igång.
Det visade sig att ljuddämparen satt igen så den kvävdes och surade ned sig när man drog i startsnöret.


Troligtvis har regnstänket som kom på sågen ingen betydelse, är nog bara ett sammanträffande, såvida det inte är som Torbjörn nämner eller ett vattenindräkt luftfilter.


Andra fel:
Kolvring som gått av, kan hända att dom går av på grund av utmattning.
Cylindern vibrerat lös, kan hända ibland.
Vevaxeltätningarna dåliga/slut.

Tändningsläget har förflyttat sig på något vis om det är möjligt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

63an

#4 » 12:34:49, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gardera med "kryff" :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Uthil (trådstartaren)

#5 » 18:07:37, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja gasen har då inte rostat fast iallafall. Den går tillbaka som den ska.
torbjorn_forsman skrev:Jag har en grästrimmer (dock inte Stihl utan en troligen kinatillverkad Meec) där gaswiren obönhörligen rostar fast om man råkar lämna den ute i regnväder. Om man provgasar i det fastkärvade läget så får motorn fullgas men sen orkar inte returfjädern dra tillbaks wiren. Och den motorn är omöjlig att starta på fullgas, den MÅSTE stå i "hakläget" på gasreglaget för att gå igång.

Så börja med att kolla att gasspjället verkligen går tillbaks till tomgångsläge när du släpper gasen.


Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Uthil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:51, 31-05-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Uthil (trådstartaren)

#6 » 18:20:26, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tänka mig att stiftet gett upp i såna fall. Försökte nu när jag kom hem, men icket.
Kolvringarna sett från avgassidan ser hela ut men kan ju vara sprucken nånstans där jag inte ser måste annars ta ner den aswell.
Ljuddämparen hade typ lite soppa i sig blandat med säkert olja och vatten. Gjorde de heliga med att tända en tändare och poff. Så rengjord nu, men var dock inte igenkoksat. Kom knappt ut något. Blåst rent den och ska prova nu och starta den igen.

Men stiften på tändspolen har ett glapp på 0.25 m.m enligt bladmåtten. Så min teori är att kolet är mer eller mindre slut. De finns gnista men inte tillräckligt. Kan väl tilläggas att den har gått några år innan min ägo hos svärfar och han har inte meckat med denna kan lova. Nån som vet hur mycket tändspolen ska ge så kan man mäta den.

Men nu plingar frugan med koskällan så nu är de mat.

Hörs senare.


Loke skrev:Innan du rotar vidare så byt tändstift, det kan vara gnista när man kollar men ingen gnista när stiftet är iskruvat, är stiftet dåligt/felande kan gnistan blåsas ut av kompressionen.


Kolla så att inte ljuddämparen är totalt igenkoksad. Fick in en röjsåg som kunden hade gett upp med, fanns gnista, soppa fick den men var omöjlig att starta. Den hade gått innan kunden lade undan sågen, vid nästa arbetspass var den omöjlig att få igång.
Det visade sig att ljuddämparen satt igen så den kvävdes och surade ned sig när man drog i startsnöret.


Troligtvis har regnstänket som kom på sågen ingen betydelse, är nog bara ett sammanträffande, såvida det inte är som Torbjörn nämner eller ett vattenindräkt luftfilter.


Andra fel:
Kolvring som gått av, kan hända att dom går av på grund av utmattning.
Cylindern vibrerat lös, kan hända ibland.
Vevaxeltätningarna dåliga/slut.

Tändningsläget har förflyttat sig på något vis om det är möjligt.


Loke


Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Uthil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:51, 31-05-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Uthil (trådstartaren)

#7 » 18:21:22, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfiltret är då torrt. Dock skulle väl ett nytt handlas in tro.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Uthil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:51, 31-05-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Uthil (trådstartaren)

#8 » 16:52:53, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har startat nu.. nytt stift. Men visade att membranet i förgasaren inte öppnade sig som den skulle. Nytt isatt och den bara vroom.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Uthil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:51, 31-05-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se