Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Uppsamlare.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

rezonen (trådstartaren)

#1 » 21:02:17, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en uppsamlare som man hänkar på bakom åkgräsklipparen.

Det jag undrar är hur man ska justera den? Den har ju ett handtag där fram som man kan skruva lös och justera upp eller ner, dock undrar jag i vilket läge man ska ha den för bästa effekt? Tack på förhand.

Bild
Originalets URL: https://cdn2.hemfint.se/img/1a/4b/51/62/400x400/1a4b5162e1ba4b4fa89a2587a5d2349b0e.jpg
rezonen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:44, 10-11-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-59
Husqvarna 850-10



torbjorn_forsman

#2 » 21:18:42, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får prova sig fram. I princip borde den ju bli mer effektiv på att borsta upp gräsklipp och löv ju mer man sänker den, men då börjar den å andra sidan gå tyngre så att hjulen slirar på gräset, borstvalsen står stilla och det blir inget alls borstat.

Jag har en del erfarenheter av en uppsamlare som är i princip likadan men gul och Stiga-skyltad, vill minnas att den är tillverkad i USA. Där har både plastlagerbussningarna för borstvalsen och de invändiga kuggkransarna i hjulen gått sönder vid olika tillfällen. Ett tips är att kolla efter varje körning att inte borstvalsen glappar onormalt mycket i någondera änden, om någon bussning är trasig så sätt körförbud på uppsamlaren tills den är reparerad. Under körning, så håll koll på att båda hjulen går runt. Om det ena står stilla så kan man räkna med att något har havererat i drivningen på ena eller andra sidan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#3 » 22:05:47, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis. Man ska ha den så lågt som möjligt men utan att nåt hjul släpar för då driver den inte borsten.

Rätt framkörningfart är också av betydelse. Min gick bäst efter ATVn där man kunde hålla lite högre fart.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se