Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Cylinderklippare hemmabygge

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

ensamvarg (trådstartaren)

#1 » 09:06:59, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En cylinderklippare är under uppbyggnad här och jag funderar en del över vilket varvtal man skall sikta på för att klippcylindern skall funka bäst. Jag antar att höga varv är att föredra men det brukar ju alltid finnas en punkt där det inte blir bättre eller om man säger som så här att vilket är det optimala varvtalet på klippcylindern?

Det blir 3st 40 cm breda klippaggregat som monteras så att det blir 2 fram och 1 lite bakom det första 2, motorn blir en briggs på 8hk och någon form av drivning blir det också men det blir till att gå bakom klipparen dvs ingen åkklippare.

2 personer gillar det här inlägget.
ensamvarg
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:38, 24-05-2011
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



tortap

#2 » 09:36:15, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får jag fråga varför du vill ha en cylinderklippare? Har provat lite med en dylik och det lämpar sig _inte_ för villatomter. Klipper man inte varje/varannan dag ser jag inte några fördelar med en cylinderklippare, de ska bara ta någon millimeter per gång. De är direkt olämpliga för längre gräs och med långt menar jag allt över ~2 cm. Allt som är lite för långt lägger sig ner och förblir oklippt resultatet blir fläckvis oklippt. De gör sig inte bra på ojämnheter eller lite mjuka gräsmattor.

Men mer som svar på din fråga. Hur långt är ett snöre? Nej men hur fort går din klippare? För långsam cylinder ger ett vågigt resultat, för fort sliter väl onödigt på grejerna.


1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

SvampenT15

#3 » 10:39:18, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska väl inte bygga själva aggregaten eller? Om du tar aggregat från någon maskin som skrotats eller så . Då tar du uppgifterna från den modellen om varvtal på cylindrarna och vilken klipp hastighet du skall gå i. Det finns ju många olika diametrar på klipp cylindrar och antal knivar som avgör vad som passar bäst på dina ytor. Kolla med någon golfbana i närheten. Deras green man vet vad som är bäst. Annars läs i prospekt från olika maskinleverantörer så får du många uppgifter. Det finns cylinder klippare för nästan alla ytor stora som små
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#4 » 11:09:48, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder? :popscorn:

Bra fråga!
...aldrig tänkt på...
Gardenas "gå bakom o fastna över allt hela tiden" går fortare framåt än cylindern snurrar... å hur Gardena tänkte där begriper jag inte!...
Husqvarnas i gjutjärn från 50-60:talen har en hyfsad funktion, men, även deras cylindrar snurrar för långsamt för att vara -bra-.

Jag har kommit fram till att cylindern tycks -klippa- gräset bäst om den snurra med i vart fall x2 "fordonshastigheten".
Dvs för varje cm som klipparen rör sig framåt bör cylindern "förflytta sig" minst det dubbla.

Detta om att cylinderklippare inte klarar lite längre gräs har att göra med att cylindern snurrar för långsamt. Man kan verifiera detta med handjagare genom att storma gräset an med en cylinder som snurrats igång genom hög fart, och låta den "knapra" sin in i det djupare gräset.

Ett annat -vanligt- fel är att kniven och anhållet inte skär... att kniven "viftar i luften"... å då -tuggar- cylinder gräs i... någon decimenter, å se´n är det -stopp-...

Ser du till optimalt rpm så är min gissning att det ligger kring x3-4, men att det skadar inte att ha ett högre rpm eftersom cylinder då också fungerar som "dammsugare".

Du har väl ändå inte försökt -tillverka- cylinderklipparna?
Har du det, då -måste- du lägga upp bilder!!!
Inställningen är 4 punkter + 4 punkter - ruskigt knepigt att få till!


Ska man ha en -fin- gräsmatta, då ska den -klippas- o det är -bara- cylinderklippare som -klipper-!
Rotorklippare river, sliter, slår och i vill liten mån skär den, men klipper, det gör den inte!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap

#5 » 15:16:07, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den främre rullen lägger ner långt gräs. Spelar ingen roll hur fort det snurrar eller hur bra valsen sen klipper när den inte når gräset. Samma om det är ojämn mark då når inte valsen ner i groparna men skalperar kullarna. Har man dessutom det minsta mjuk mark kan främsta guidehjulen skära ner i svålen. Om du sen faktiskt klipper det långa gräset skottar cylindern gräsklippet framför sig i ökande mängd tills det slår stopp. Små uppsamlarkorgar som man ser ibland töms efter ett par passager på en green. Inget för ett helt varv på gräsmattan. Nä cylinderklippare gör sig bäst på golfbanan.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Pknack

#6 » 15:54:00, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror nog på antal ”blad” på cylindern.
Klipphöjd ca 15 mm 7-bladiga och varvtal ca 1800-2100 varv.
Klipphöjd ca 25 mm 5-bladiga och varvtal ca 1600-1900 varv
Men klipper du inte 2-3 ggr i veckan så ökar nog klipphöjden med
ca 10-15 mm. Så 15 mm skulle nog bli ca 25 mm med 7-bladiga
och 25 mm öka till ca 35 mm.
Pknack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:07, 28-03-2013
Ort: Märsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB135

dc_lindberg

#7 » 17:07:50, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Den främre rullen lägger ner långt gräs. Spelar ingen roll hur fort det snurrar eller hur bra valsen sen klipper när den inte når gräset.

Samma om det är ojämn mark då når inte valsen ner i groparna men skalperar kullarna.

Har man dessutom det minsta mjuk mark kan främsta guidehjulen skära ner i svålen.

Om du sen faktiskt klipper det långa gräset skottar cylindern gräsklippet framför sig i ökande mängd tills det slår stopp.

Små uppsamlarkorgar som man ser ibland töms efter ett par passager på en green. Inget för ett helt varv på gräsmattan.
Nä cylinderklippare gör sig bäst på golfbanan.


...så har inte någon av mina cylinderklippare sett ut och ingen av dem ser ut på det sättet.
Mina "värker" ut det klippta -bakom- sig.
Rullarna på mina är -bakom- "saxen".
...men så är de jag har handjagare och de jag haft Gravel/Belos... så... andra har tydligen andra konstruktioner...
Om man trycker ned gräset innan saxen eller rotorn kommer åt det... då kommer vare sig sax eller rotor åt gräset!...

Helt rätt att ojämnheter jämnas till av klippare - det gör ock rotorklippare!
Det man inte vill ha i gräsmattan är stenar... min gräsmatta fick singelblandad lera som "topp-coating"... därefter har det inte gått att klippa med cylinderklippare...

Vi är alla olika och våra gräsmattor är det också.
Det som passar en passar kanske inte annan...

Rätt maskin till rätt jobb gör jobbet lätt och roligt!
Rotorklippare "slår, hugger, och sliter" - punkt.
Tar man upp ett grässtrå och tittar på det så är det "bara trasor".
Cylinderklippare -klipper- gräset.
Tar man upp ett grässtrå o tittat på det ser man en skarp, snygg, avskärningsyta.

Vill man ha en -snygg- gräsmatta, då får man acceptera det jobb som cylinderklipparen kräver.
Vill man bara ha en klippt "gräsmatta" så klarar man sig bra med en rotorklippare.

Lämnar man det klippta gräset kvar, så får man en kladdig ojämn gräsmatta, som delvis täpps igen och ger "fläckar"; gäller oavsett rotorklippare eller cylinderklippare.
"gräset är näring för gräsmattan"... hm... kanske det... men en gräsmatta som man tar bort gräset ifrån, luftar och tillför koncentrerad näring vid behov, ser hur som helst mycket friskare ut...





Rullen säger han är till för att klipparen inte skall "tippa/dyka" som den hör när de har enbart stöthjul fram:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap

#8 » 18:45:12, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men så brukar släpande aggregat vara uppbyggda. De dras framåt av bygeln med vad jag kallade guidehjulen. Har man en handknuffad variant så behövs inte den extra leden då cylindern sitter i själva chassiet om man så säger.

Här har jag monterat större guidehjul bestående av stödrullar till båtvagn. Original hårda små bollar går igenom en gräsmatta anlagd på matjord.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se