På så lågt kompression som B&S har så är även 95 oktan -lyx-
Ser du till egenskapsskillnaden mellan 95 och 98, så kommer vi inte att bli ens!
95 fungerar utmärkt som
bränsle i sig, men ser du till effekten av 95 i tank, och
förgasare, då kanske du funderar kring hur bra 95 verkligen är. 95 lämnar avlagringar... o de på sätt och vis är som den äldre blybensinen och dess avlagringsproblem... 98 blyfir lämnar inte avlagringar (än - vi får se vad miljömupperiet förorenar bensinen med så det kommer att gå åt mer bränsle "för miljöns skull"...).
Ren blyfri bensin, oavsett oktan tal mår moderna gräsklippare till synes bra av.
Aspen - den gillar jag!
Enligt säkra Maskinist källor så blir Aspen på fat ekonomiskt försvarbart/konkurrenskraftigt.
Aspen på 5L's dunk... då måste man kunna odla pengar... 40-60kr/L...
Alkylat av andra tillverkare (OK/Q8, Bauhaus, m.fl.) är långt värre än blyfri 95 gällande att ställa till med -elände-, dock är är alkylatens elände "alger" som bildar "slem", som effektivt stryper förgasare. Har fått bort det hyfsat med tryckluft (ja, man måste demontera förgasare och tank, tömma dem, så det är mycket onödigt arbete), men för att få helt rent krävs lösningsmedel (OK/Q8 petroliumavfettning fungerar bättre än
lacknafta).
...o vips är hela vinsten både för plånboken, och "miljön", uppäten av miljöfånarna o deras dumheter!...
Allting har ett pris. Frågan är vilket man är beredd att betala.
Går utmärkt att slå gräset med lie också, men det kostar kalorier och kommer att producera med koldioxid samt metan... bortsett från att det ger en sorts klippning som kanske inte är ok för just den slagna ytan (finns områden där det är "lag" på kortklippt gräsmatta... folk är tossiga!... myndigheter än besynnerligare!...)
Ett annat sätt att slå gräs på är får och getter (beror på hur djupt man vill klippa, ovan mark eller mer rötterna)... de efterlämnar även gödsel när de klipper, och precis som den andra kolhydratmotorn så,... producerar även de både koldioxid och metan... bortsett från urea, mm)...
Att slå en viss yta kostar en viss mängd energi.
Det är en konstant.
Till skillnad från dig så avråder jag från 95 oktan då den medför andra synnerligen ovälkomna kostnader i både tid (servicer och underhåll) samt sämre förbränning. Aspen har jag enbart bra erfarenheter av, om man bortser från hur svårt den skadar plånboken och havererar bränslebudgeten. Övriga alkylater har sådan egenskaper och, pris, att det är att kasta pengar i sjön jmf med blyfri 98.
Vad är då den praktiska skillnaden mellan 95 och 98?
Mina fordon har till 100% sagt - "körsträcka". Och den skiljer på dem så att 95 och 98 = +/- 0kr/mil.
=>???
Jo prisskillnaden är ca 2-3%, 98 okatanen ger 3-5% längre körsträckan för samma volym som 95 oktanen ger. Nu talar vi iof kring 10:1 kompression och inte 6:1. Ser jag till mina lågkompressionsmotorer så får jag ock en skillnad, men den är givetvis mycket lägre. Med lågkompressionsmotorerna ser jag en skillnad på 1-3%.
Bara för ett par veckor sedan var jag till "min mekaniker" i Östergötland. Han har -alltid- kört på 95! Skulle -aldrig- falla honom in att -slösa- bort pengar på 98 oktan!... nu, sedan ett par stora problem med ett par fordon som gått på den moderna 95... jag -fick- full tank 95 när jag skulle åka. "Vill inte ha ...!"
Vad som skett var att min mekaniker bytt till 98 oktan o då upphörde problemen med hans motorer. (...precis som jag sa redan på 90-talet och som en smådelsmekaniker -visade- mig bl.a. på en splitter nu Stiga Titan som gått mindre än 8 timmar! o det var väl kring 2012 eller nått sånt).
Så, ja, 95 går utmärkt att köra på. Jag har kört min BMW (avataren) på 80% motorfotogen (av misstag!) en gång. Det gick det med!... ett tag...
Kan du få tag i -ren- blyfri 95 oktan vill jag prova den!
När jag körde på kontinenten senast (1996) så fick jag inte ihop soppaförbrukningen, från ca 0.65-.70 till 0.5!)... tog ett tag innan jag fattade att BP blyfri (Super) var -ren- bensin medans "svensk" soppar innehåller sådan som -ökar- bränsleåtgången...
=> vilket påverkar miljön mest?... 0.5L/mil vs 0.7L/mil... vad blir skillnaden i förbrukning av syre (talas aldrig om av didär mupparna)?... o var blir skillnaden i plånboken (ditt huvudargument) ?...
Jag premierar aktionsradie per tank - du har nog klurat ut det nu
Har seriöst funderat på att ta hem Aspen på fat - är som att köra på 100-105 oktan så att säga, och ger snällare avgaser dessutom. Aktionsradien med snöslunga och jordfräs har jag upplevt som betydligt mer än 5% bättre med aspen - har noterat flera gånger "är inte soppan slut än?!".
Fortsätter miljömupparna som de håller på så är snart explosionsmotorn ett minne blott... undrar hur de tänker sig rena avgaserna från kolhydratmotorerna?... De kommer inte runt citronsyracykeln som ger kodioxid som restprodukt... för att inte tala om avgaserna från den anaeroba förbränningen!...