Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Gräsuppsamlare, tillverka egen uppsamlare, gräsklippare

42 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#31 » 11:03:52, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh! Nödslaktade du klipparen som säkert hade gått att rädda :-(
Ekonomiskt sett gjorde du nog helt rätt - tid är pengar och delar är pengar.
Jag har fortfarande för många gräsklippare, men tyvärr är nog flertalet vevaxlar krokiga... hm... så motor med rak vevaxel är ju alltid av intresse. Då kan man plocka ihop ngt fungerande (ja ja - en skruv lös... tycker om att försöka reparera det som låter sig repareras... en sport/princip).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



SkrotGurra

#32 » 01:12:00, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klippor gräsklippare ska gå på aspen 4 Alkylatbensin men man kan också köra en gräsklippare på 95 och tanig bensin ingen annan bensin 95 oktan i bensin eller aspen 4 Alkylatbensin i bensin tanken på en gräsklippare du kan köra på 98 oktan men det börjar ryka lite mer av avgasröret det bästa är att köra på Alkylatbensin och det finns och köpa fem liters bensindunkar på alla bensinmackar med färdigblandat Alkylatbensin tänk på att bensindunken som du köper ska ha en siffra 4 på bensindunken
Viktigt att komma ihåg och kör helst på det bränslet som din gräsklippare behöver gäller även andra Typer utav gräsklippare Du som har en stor trädgård bara ha en bensindriven gräsklippare det blir säkert ekonomiskt och lite billigare i längden detta har jag fått lära mig genom åren jag hoppas att ni kan ta del av detta det finns mer att läsa om just klippor gräsklippare och även andra gräsklippare
SkrotGurra
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:10, 10-11-2021

SkrotGurra

#33 » 01:15:15, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräsklippare ska jag gå på 95 och ta mig bensin eller på aspen4 Alkylatbensin
Gäller alla gräsklippare har läst och lärt mig på internet här har ni lite information 95 oktan i bensin fungerar jättebra till gräsklipparen
SkrotGurra
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:10, 10-11-2021

SkrotGurra

#34 » 01:19:08, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

köp din gräsklippare och kör på aspen Alkylatbensin eller kör på 95 oktan bensin
Senast redigerad av SkrotGurra 01:25:22, 14-11-2021, redigerad totalt 1 gång.
SkrotGurra
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:10, 10-11-2021

SkrotGurra

#35 » 01:21:58, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="SkrotGurra"]Kör din gräsklippare på bensin 95 oktan bensin
98 oktan i bensin är för dyr och tycker att det fungerar bra med 95 oktan i bensin gräsklippare som är äldre än 2008 fungerar inte bensindrivmedel 95 Bensin då måste du köra på 98 oktan i bensin men en årsmodell 2012 kan köra på 95 oktan bensin eller aspen 4 Alkylatbensin
SkrotGurra
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:10, 10-11-2021

SkrotGurra

#36 » 10:09:20, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

SkrotGurra skrev:Klippor gräsklippare ska gå på aspen 4 Alkylatbensin men man kan också köra en gräsklippare på 95 oktan bensin ingen annan bensin 95 oktan i bensin eller aspen 4 Alkylatbensin i bensin tanken på en gräsklippare du kan köra på 98 oktan men det börjar ryka lite mer av avgasröret det bästa är att köra på Alkylatbensin och det finns och köpa fem liters bensindunkar på alla bensinmackar med färdigblandat Alkylatbensin tänk på att bensindunken som du köper ska ha en siffra 4 på bensindunken
Viktigt att komma ihåg och kör helst på det bränslet som din gräsklippare behöver gäller även andra Typer utav gräsklippare Du som har en stor trädgård bara ha en bensindriven gräsklippare det blir säkert ekonomiskt och lite billigare i längden detta har jag fått lära mig genom åren jag hoppas att ni kan ta del av detta det finns mer att läsa om just klippor gräsklippare och även andra gräsklippare
SkrotGurra
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:10, 10-11-2021

SkrotGurra

#37 » 10:15:21, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräsklipparen på
Bensin 95 oktan Motor olja 4 takts olja
Ops kör på 98 oktan bensin det funkar bättre till det gamla gräsklippare som är äldre och under år 2008 gräsklippare som är från år 2012 upp till idag kan köra på 95 oktan bensin eller på aspen 4 Alkylatbensin
Viktigt att ni tänker på att detta fungerar
SkrotGurra
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:10, 10-11-2021

dc_lindberg (trådstartaren)

#38 » 10:50:53, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På så lågt kompression som B&S har så är även 95 oktan -lyx- ;-)

Ser du till egenskapsskillnaden mellan 95 och 98, så kommer vi inte att bli ens! :skratta3:

95 fungerar utmärkt som bränsle i sig, men ser du till effekten av 95 i tank, och förgasare, då kanske du funderar kring hur bra 95 verkligen är. 95 lämnar avlagringar... o de på sätt och vis är som den äldre blybensinen och dess avlagringsproblem... 98 blyfir lämnar inte avlagringar (än - vi får se vad miljömupperiet förorenar bensinen med så det kommer att gå åt mer bränsle "för miljöns skull"...).
Ren blyfri bensin, oavsett oktan tal mår moderna gräsklippare till synes bra av.

Aspen - den gillar jag!
Enligt säkra Maskinist källor så blir Aspen på fat ekonomiskt försvarbart/konkurrenskraftigt.
Aspen på 5L's dunk... då måste man kunna odla pengar... 40-60kr/L...
Alkylat av andra tillverkare (OK/Q8, Bauhaus, m.fl.) är långt värre än blyfri 95 gällande att ställa till med -elände-, dock är är alkylatens elände "alger" som bildar "slem", som effektivt stryper förgasare. Har fått bort det hyfsat med tryckluft (ja, man måste demontera förgasare och tank, tömma dem, så det är mycket onödigt arbete), men för att få helt rent krävs lösningsmedel (OK/Q8 petroliumavfettning fungerar bättre än lacknafta).
...o vips är hela vinsten både för plånboken, och "miljön", uppäten av miljöfånarna o deras dumheter!...

Allting har ett pris. Frågan är vilket man är beredd att betala.
Går utmärkt att slå gräset med lie också, men det kostar kalorier och kommer att producera med koldioxid samt metan... bortsett från att det ger en sorts klippning som kanske inte är ok för just den slagna ytan (finns områden där det är "lag" på kortklippt gräsmatta... folk är tossiga!... myndigheter än besynnerligare!...)
Ett annat sätt att slå gräs på är får och getter (beror på hur djupt man vill klippa, ovan mark eller mer rötterna)... de efterlämnar även gödsel när de klipper, och precis som den andra kolhydratmotorn så,... producerar även de både koldioxid och metan... bortsett från urea, mm)...

Att slå en viss yta kostar en viss mängd energi.
Det är en konstant.
Till skillnad från dig så avråder jag från 95 oktan då den medför andra synnerligen ovälkomna kostnader i både tid (servicer och underhåll) samt sämre förbränning. Aspen har jag enbart bra erfarenheter av, om man bortser från hur svårt den skadar plånboken och havererar bränslebudgeten. Övriga alkylater har sådan egenskaper och, pris, att det är att kasta pengar i sjön jmf med blyfri 98.

Vad är då den praktiska skillnaden mellan 95 och 98?
Mina fordon har till 100% sagt - "körsträcka". Och den skiljer på dem så att 95 och 98 = +/- 0kr/mil.
=>???
Jo prisskillnaden är ca 2-3%, 98 okatanen ger 3-5% längre körsträckan för samma volym som 95 oktanen ger. Nu talar vi iof kring 10:1 kompression och inte 6:1. Ser jag till mina lågkompressionsmotorer så får jag ock en skillnad, men den är givetvis mycket lägre. Med lågkompressionsmotorerna ser jag en skillnad på 1-3%.

Bara för ett par veckor sedan var jag till "min mekaniker" i Östergötland. Han har -alltid- kört på 95! Skulle -aldrig- falla honom in att -slösa- bort pengar på 98 oktan!... nu, sedan ett par stora problem med ett par fordon som gått på den moderna 95... jag -fick- full tank 95 när jag skulle åka. "Vill inte ha ...!"
Vad som skett var att min mekaniker bytt till 98 oktan o då upphörde problemen med hans motorer. (...precis som jag sa redan på 90-talet och som en smådelsmekaniker -visade- mig bl.a. på en splitter nu Stiga Titan som gått mindre än 8 timmar! o det var väl kring 2012 eller nått sånt).

Så, ja, 95 går utmärkt att köra på. Jag har kört min BMW (avataren) på 80% motorfotogen (av misstag!) en gång. Det gick det med!... ett tag...

Kan du få tag i -ren- blyfri 95 oktan vill jag prova den!
När jag körde på kontinenten senast (1996) så fick jag inte ihop soppaförbrukningen, från ca 0.65-.70 till 0.5!)... tog ett tag innan jag fattade att BP blyfri (Super) var -ren- bensin medans "svensk" soppar innehåller sådan som -ökar- bränsleåtgången...
=> vilket påverkar miljön mest?... 0.5L/mil vs 0.7L/mil... vad blir skillnaden i förbrukning av syre (talas aldrig om av didär mupparna)?... o var blir skillnaden i plånboken (ditt huvudargument) ?...

Jag premierar aktionsradie per tank - du har nog klurat ut det nu ;-)
Har seriöst funderat på att ta hem Aspen på fat - är som att köra på 100-105 oktan så att säga, och ger snällare avgaser dessutom. Aktionsradien med snöslunga och jordfräs har jag upplevt som betydligt mer än 5% bättre med aspen - har noterat flera gånger "är inte soppan slut än?!".

Fortsätter miljömupparna som de håller på så är snart explosionsmotorn ett minne blott... undrar hur de tänker sig rena avgaserna från kolhydratmotorerna?... De kommer inte runt citronsyracykeln som ger kodioxid som restprodukt... för att inte tala om avgaserna från den anaeroba förbränningen!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

marcusw

#39 » 11:00:33, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns alkylatbensin att köpa på pump ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

dc_lindberg (trådstartaren)

#40 » 11:05:39, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Det -fanns-. OK/Q8 hade pumpar runt om i landet, ff.a. i skogsnäringsbygder och en del båtservicestationer.
Dessa har successivt lagts ned under 2010-talet.
Söker du på OK/Q8 hemsida -bör- du kunna få fram en lista på vilka som finns kvar. För ca 6 år sedan var de färre än 5st.
...men,... man fick det man betalade för... "grönt slem"... Aktionsradien upplevde jag som likvärdig med 98 oktanen dock.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

marcusw

#41 » 11:08:24, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hm.

Man kanske kan använda samma antialgmedel som är till diesel i alkylatbensin.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

mr belos

#42 » 12:51:45, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppsala har pump
Drygt 30kr. Litern
Ca dubbla priset mot vanlig förra året
Snart lika pris då 95 blivit dyr
Men blir inte så mkt pengar för hobbykörning av
Trädgårdsmaskiner

Ang 95 o 98
Tror dc har chans handla marin bensin fortfarande
Enl rykten bara 5% etanol
Men vet ej säkert om det är sant

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se